Fors plat achterhoofd...

Hoi lady's,

Bij het consultatiebureau zeiden ze dat Joep een beetje een plat achterhoofd had... nu was me dat zelf ook wel opgevallen, maar dacht dat het nog wel mee viel. Totdat ik de verwijzing naar de fysio kreeg, hierop stond "fors plat achterhoofd". Nu ik er op ga letten zie ik ook dat het steeds erger wordt... Hij heeft ook nog eens een voorkeurshouding naar rechts.

Hebben jullie ervaring hiermee? En helpt fysio hiertegen? Hebben jullie nog andere tips?

Gr. Juutepetuutje

Hier bij ons vorige kindje de tip van de kraamverpleegster gekren om het hoofdje tijdens het slapen af en toe de andere kant op te draaien. Wanneer je kindje goed slaapt en de voorkeurshouding is bijvoorbeeld naar links draai je het dan heel gemakkelijk naar rechts. Sterkte en succes er mee.

Hi, ik ben een juli mama maar mijn zoontje leek in t begin een voorkeurshouding te hebben, nu niet meer. Maar wij kregen als advies, zijn bed omdraaien, aankleedkussen draaien of naar je toe. Ze zijn zo gewend naar het licht te kijken of naar jou, als je dat omdraait laat je ze zeg maar zelf al de andere kant op kijken. Dit heeft bij ons geholpen. En ook wat ze hierboven zeggen, hoofdje draaien in zn slaap. Hopelijk kan je er wat mee

Hoi Juutepetuutje

Wij hebben hier ervaring mee. Bij onze dochter is het fout gegaan. Ze had veel haar, waardoor het veel minder erg leek dan dat het was. De huisarts heeft me een keer weggestuurd en het cb vond ook dat ik overdreef. Pas toen ik het bij de andere huisarts aankaartte, is er actie ondernomen! Niet omdat zij dacht dat er iets mis was, maar omdat ze mijn zorgen serieus nam en vond dat die beter maar weggenomen konden worden!!! Kun je je voorstellen!? Daar hebben we veel geluk mee gehad. Als we nu de foto's van toen zagen, zien we echter een groot verschil.

Mijn tips zijn:
Tip 1) Laat de vervorming opmeten. Je krijgt dan een objectieve beoordeling van de vervorming. De fysio doet dan een door hitte vervormbaar plastic band om het hoofdje. Dit wordt opgemeten en dan krijg je een score. 1.08 of hoger betekende dat de vervorming waarschijnlijk zo erg was dat dit niet uit zichzelf door groei in combinatie met houding goed komt en komt het kind in aanmerking voor een redressiehelmpje.Onze dochter scoorde een 1.08. Dat was schrikken, want op het oog had de fysio ook niet gedacht dat het zo ernstig was.

Tip 2) Neem snel actie. De fysio liet ons kiezen. We konden het nog even afwachten, wat volgens de fysio best kon en kijken of we de vervorming met houding en oefeningen kunnen verbeteren, zoals bijvoorbeeld op de zij liggen etc. Of we konden voor een helmpje gaan. We keken erg tegen een helmpje op en omdat ze echt tegen de grens zat, hadden we de hoop dat het wel goed kwam als we er hard aan zouden trekken. Helaas bleek dat niet het geval.Ze was heel hardnekkig in haar houding en het haar plaatsen in een goede houding was niet meer afdoende om de afwijking te corrigeren. Dit bleek bij een volgende meting van de fysio een maand later. Voor mijn man en mij was het duidelijk; we gaan voor een helmpje.

Tip 3) Wees niet bang voor een redressiehelm. Een helmpje is echt vreselijk om te zien en ik was zo bedroefd de dag voordat we het ding gingen ophalen, want dan zou niemand meer zien hoe mooi mijn meisje was. Het was ook moeilijk om de eerste dagen het ding op haar hoofd te zetten, maar we hebben kei hard doorgezet. We wilden een mooi hoofdje voor onze dochter. Daar kun je een discussie over hebben of alles perfect moet zijn etc, maar een afgeplat hoofdje is niet mooi en ik vond dat onze dochter 100% inzet verdiende om dit te verhelpen ipv straks te horen te krijgen dat we er wat aan hadden kunnen doen, maar dat niet gedaan hadden omdat ze er niet perfect uit hoeft te zien. Je went aan het helmpje. Het heeft ook z'n praktische kanten. In jouw geval is een helmpje misschien nog helemaal niet aan de orde, maar stel nu dat de vervorming van het hoofdje echt zo erg is, dan weet dat het voor ons de helm 100% mee is gevallen. Het kind vindt het al snel ok. Die is er niet mee bezig of ze wel of niet voor schut loopt. Ja, mensen kijken, maar dat merkte ik op een gegeven moment ook niet meer. Alleen wat ik vreselijk miste, was lekker met haar knuffelen zonder bowlingbal erbij en door haar haartjes aaien. Maar nu heeft ze een prachtig koppie! Dat was het offer zo waard. Het verschil is echt ongelooflijk. Ik kan het je laten zien als je wilt.

Tip 4) Als de vervorming ernstig is en er wordt over een redressiehelm gesproken, begin dan zo vroeg mogelijk. Ik geloof dat je namelijk al zeker voor 6 maanden moet beginnen met redressiehelmpjes. Ik hoor verhalen over 5 maanden. Hoe vroeger, hoe beter het resultaat. In ons geval zijn we te laat begonnen met de redressiehelm. Het was een geluk dat ze nog een helm aangemeten heeft gekregen. De kinderarts en de man van Livit hebben echt ons super geholpen toentertijd, zodat ze met spoed een helm heeft gekregen. Nu is haar hoofdje niet perfect en ik denk dat haar hoofdje nog beter was geweest als iedereen er op tijd bij was geweest, maar er zit een bolling en het is zoveel beter dan dat het was of ooit had kunnen worden met oefeningen van de fysio. Ik ben dan ook heel blij.

Tot slot, je kunt misschien merken dat het onderwerp mij erg aangrijpt. Ik ben zo blij dat het goed gegaan is met mijn dochter, maar het had weinig gescheeld of we hadden die mogelijkheid niet gehad. Dat vind ik heel erg. En ik zou het vreselijk vinden als iemand helemaal die kans misloopt door slechte informatie. Zo had onze fysio geheel onterecht het idee geschetst dat je met een helm pas na 6 maanden ofzo begon en dat er dus alle tijd was. Ik heb bij jou wel het gevoel dat het goed komt! Maarruh, als je niet het gevoel hebt dat fysio helpt, dan kijk het niet te lang aan!! Zeker niet als je in aanmerking komt voor een redressiehelm. Eigenlijk als je in aanmerking komt voor een redressiehelm, dan zou ik daar gelijk voor gaan!

de oudste had hier trouwens ook een voorkeurshouding. Fysio heeft toen ook een bandje gemaakt. De voorkeurshouding hadden we er zo weer uit. Even een paar weken volhouden.

Btw, nog suggesties van mijn kant:

Dit advies heb ik niet gekregen van iemand, maar ik merk dat het met Matilda heel goed werkt. Leg de kleine als je erbij bent en hij gaat slapen of spelen overal op z'n zij en dan alleen op die ene kant, waarop hij niet wil liggen. Leg hem dus niet meer om en om. Hij ligt namelijk zodra hij de kans heeft toch wel weer in zijn voorkeurshouding. Matilda heeft ook een lichte voorkeurshouding en die laat ik overdag alleen beneden slapen met het hoofdje altijd op rechts. Op links doet ze zelf wel, zoals 's nachts als ik haar niet kan corrigeren en ik haar vanwege de veiligheid wel op haar rug wil hebben. Als ouder vind ik dat ze een heel mooi rond hoofdje heeft. Ik laat Matilda trouwens alleen op haar zij slapen in mijn bijzijn en controleer haar ook regelmatig. 's Nachts ligt ze altijd op haar rug.

Wij kregen toentertijd met onze andere dochter voordat ze haar helmpje te horen dat we haar nog steeds alleen op haar rug moesten laten liggen met het hoofd gedraaid. Dat hebben we gedaan, maar voor ons was het een slecht advies, want ze was heel hardnekkig, waardoor ik haar hoofdje steeds binnen 5 minuten alweer terug kon draaien. Ik zag het fout gaan. Het hoofdje leek de weken voor de helm alleen maar schever en schever te worden. Zo vervelend.

En nog een goede tip die ik ooit gekregen heb van een buurvrouw van mij,wiens kind ook een scheef koppie kreeg, wat wel opgelost is met fysio (het kan dus wel!) en dat is de kleine op stap nemen in de kinderbak terwijl hij op z;n buik ligt. Haar kinderwagen bak kon achterstevoren op het frame geklikt worden, waardoor het kind met zijn hoofd bij het voeteneinde lag en op zijn buik zo over de rand heen kon kijken. Op deze manier kon hij rond kijken tijdens het boodschappen doen enzo, waardoor hij het buik liggen veel langer kon vol houden dan dat hij anders zou doen. Daar werd hij erg sterk van, het doorbrak zijn voorkeurshouding en zijn hoofdje kreeg geen druk. Ik heb het zelf nooit kunnen doen. Mijn dochter had toen al een redressiehelmpje en we hebben een Quinny waarop dit niet mogelijk is. Zij heeft gelook een Mutsy en daar kun je dat wel mee doen.

Ow en nog een tip; Zorg ervoor dat Joep zo min mogelijk tijd in de maxi cosi zit. Ik ga eigenlijk nooit boodschappen doen met Matilda in de maxi cosi. Je ziet het echter wel vaker dat mensen met kinderen in maxi cosi laten zitten en dan door de stad lopen of de supermarkt. Ik neem de bak van Matilda altijd mee. Ze zit eigenlijk alleen in de maxi cosi in de auto. Ik hoorde dat maxi cosi's heel slecht zijn voor de hoofdjes en ik vermijd het dan ook zoveel mogelijk.

Ik hoop niet dat je het vervelend vind dat ik wat overdreven veel tips probeer te geven. Ik vind het alleen heel vervelend voor je. En ik hoop heel erg dat je zo snel mogelijk weer verbetering ziet in de vorm van Joep's hoofdje!

Ik voel me namelijk nog steeds mega schuldig dat onze dochter een helmpje moest dragen. Het helmpje viel reuze mee, maar ik vraag me nog steeds af waar het mis is gegaan en voel me een slechte ouder dat ik niet door heb gehad dat onze dochter een voorkeurshouding had.

@supertje; Ja, als je er vroeg bij bent en consequent bent, kun je veel leed besparen. Ik voel me ook nog steeds schuldig dat dit me niet gelukt is bij mijn dochter. Wat goed dat het jullie wel gelukt is. Ik gun Juutepetuutje het zelfde.

Terug
Bovenaan