Hoi Juutepetuutje
Wij hebben hier ervaring mee. Bij onze dochter is het fout gegaan. Ze had veel haar, waardoor het veel minder erg leek dan dat het was. De huisarts heeft me een keer weggestuurd en het cb vond ook dat ik overdreef. Pas toen ik het bij de andere huisarts aankaartte, is er actie ondernomen! Niet omdat zij dacht dat er iets mis was, maar omdat ze mijn zorgen serieus nam en vond dat die beter maar weggenomen konden worden!!! Kun je je voorstellen!? Daar hebben we veel geluk mee gehad. Als we nu de foto's van toen zagen, zien we echter een groot verschil.
Mijn tips zijn:
Tip 1) Laat de vervorming opmeten. Je krijgt dan een objectieve beoordeling van de vervorming. De fysio doet dan een door hitte vervormbaar plastic band om het hoofdje. Dit wordt opgemeten en dan krijg je een score. 1.08 of hoger betekende dat de vervorming waarschijnlijk zo erg was dat dit niet uit zichzelf door groei in combinatie met houding goed komt en komt het kind in aanmerking voor een redressiehelmpje.Onze dochter scoorde een 1.08. Dat was schrikken, want op het oog had de fysio ook niet gedacht dat het zo ernstig was.
Tip 2) Neem snel actie. De fysio liet ons kiezen. We konden het nog even afwachten, wat volgens de fysio best kon en kijken of we de vervorming met houding en oefeningen kunnen verbeteren, zoals bijvoorbeeld op de zij liggen etc. Of we konden voor een helmpje gaan. We keken erg tegen een helmpje op en omdat ze echt tegen de grens zat, hadden we de hoop dat het wel goed kwam als we er hard aan zouden trekken. Helaas bleek dat niet het geval.Ze was heel hardnekkig in haar houding en het haar plaatsen in een goede houding was niet meer afdoende om de afwijking te corrigeren. Dit bleek bij een volgende meting van de fysio een maand later. Voor mijn man en mij was het duidelijk; we gaan voor een helmpje.
Tip 3) Wees niet bang voor een redressiehelm. Een helmpje is echt vreselijk om te zien en ik was zo bedroefd de dag voordat we het ding gingen ophalen, want dan zou niemand meer zien hoe mooi mijn meisje was. Het was ook moeilijk om de eerste dagen het ding op haar hoofd te zetten, maar we hebben kei hard doorgezet. We wilden een mooi hoofdje voor onze dochter. Daar kun je een discussie over hebben of alles perfect moet zijn etc, maar een afgeplat hoofdje is niet mooi en ik vond dat onze dochter 100% inzet verdiende om dit te verhelpen ipv straks te horen te krijgen dat we er wat aan hadden kunnen doen, maar dat niet gedaan hadden omdat ze er niet perfect uit hoeft te zien. Je went aan het helmpje. Het heeft ook z'n praktische kanten. In jouw geval is een helmpje misschien nog helemaal niet aan de orde, maar stel nu dat de vervorming van het hoofdje echt zo erg is, dan weet dat het voor ons de helm 100% mee is gevallen. Het kind vindt het al snel ok. Die is er niet mee bezig of ze wel of niet voor schut loopt. Ja, mensen kijken, maar dat merkte ik op een gegeven moment ook niet meer. Alleen wat ik vreselijk miste, was lekker met haar knuffelen zonder bowlingbal erbij en door haar haartjes aaien. Maar nu heeft ze een prachtig koppie! Dat was het offer zo waard. Het verschil is echt ongelooflijk. Ik kan het je laten zien als je wilt.
Tip 4) Als de vervorming ernstig is en er wordt over een redressiehelm gesproken, begin dan zo vroeg mogelijk. Ik geloof dat je namelijk al zeker voor 6 maanden moet beginnen met redressiehelmpjes. Ik hoor verhalen over 5 maanden. Hoe vroeger, hoe beter het resultaat. In ons geval zijn we te laat begonnen met de redressiehelm. Het was een geluk dat ze nog een helm aangemeten heeft gekregen. De kinderarts en de man van Livit hebben echt ons super geholpen toentertijd, zodat ze met spoed een helm heeft gekregen. Nu is haar hoofdje niet perfect en ik denk dat haar hoofdje nog beter was geweest als iedereen er op tijd bij was geweest, maar er zit een bolling en het is zoveel beter dan dat het was of ooit had kunnen worden met oefeningen van de fysio. Ik ben dan ook heel blij.
Tot slot, je kunt misschien merken dat het onderwerp mij erg aangrijpt. Ik ben zo blij dat het goed gegaan is met mijn dochter, maar het had weinig gescheeld of we hadden die mogelijkheid niet gehad. Dat vind ik heel erg. En ik zou het vreselijk vinden als iemand helemaal die kans misloopt door slechte informatie. Zo had onze fysio geheel onterecht het idee geschetst dat je met een helm pas na 6 maanden ofzo begon en dat er dus alle tijd was. Ik heb bij jou wel het gevoel dat het goed komt! Maarruh, als je niet het gevoel hebt dat fysio helpt, dan kijk het niet te lang aan!! Zeker niet als je in aanmerking komt voor een redressiehelm. Eigenlijk als je in aanmerking komt voor een redressiehelm, dan zou ik daar gelijk voor gaan!