Fors plat achterhoofd...

Hoi,

Hier ook vervorming van hoofd. Ik merkte dat hij enorm begon te overstrekken en krijsen met voeden. Terwijl hij niet veel huilt. En dat hij een voorkeurshouding begon te krijgen. cb zei inderdaad draaien in de slaap. Dat deed ik ook al. En het bedje andersom opmaken. Toen het overstrekken en huilen tijdens de voeding steeds erger werd naar huisarts gegaan. Deze stuurde me door naar de fysio. Deze begon over kiss en adviseerde om een manueel therapeut in te schakelen. Bleek dat zijn bovenste drie werveltjes niet goed zaten kiss dus. Ze heeft de drie werveltjes behandeld, en na 2 dagen lag meneertje tot mijn verbazing met zijn hoofd naar de niet voorkeurshouding. Dit blijft zo. Hij is nu inmiddels 2x behandeld door beide. De ene week de een de andere week de ander. En je ziet nu al dat het hoofdje weer normaal wordt. wij zijn er net op tijd bij geweest. Waarschijnlijk moet hij nog 2x worden behandeld door beide. Ik had zelf nooit aan kiss gedacht. Hij heeft geen vaccuum of tangverlossing gehad. Had alleen een bacterie. Maar daar krijg je geen kiss van. En hij is absoluut geen huilbaby. En toch heeft hij het. Als jouw baby veel overstrekt, zou ik er zeker achteraan gaan. Eventueel in overleg met fysio,

@jippie het is niet als commentaar bedoeld hoor. Onze oudste had/heeft namelijk het tegenovergestelde. Een langwerpig hoofd door een te vroeg gesloten schedelnaad. En hij zal binnen 2 a 3 maanden geopereerd moeten worden. Ik moest hem juist op zijn achterhoofd laten liggen, pfffft wat ik allemaal wel niet geprobeerd heb. Maar had het toch niet kunnen voorkomen. Bij Koen zag ik vrij snel een afplatting op zijn achterhoofd komen, dus ben, mede door de problemen met de oudste, direct tot actie overgegaan. Net als jij nu met je meisje. Je bent er met een 2e veel allerter op. Maar zo'n kussen is gewoon wel heel eenvoudig en veilig. Vandaar dat ik het even noemde. Het was nogal kort, maar dat komt omdat Koen in het ziekenhuis ligt nu en we met de oudste ook aan het tobben zijn. Zo'n vervorming gaat zo geleidelijk dat je het als ouder niet snel ziet en een ander dat veel duidelijker ziet. Was alleen in Rotterdam wel heel erg geschrokken van de vele scheve hoofdjes die je daar zag.

@supertje: ik zag het absoluut niet als commentaar op mij hoor. Ik vond het een goede tip van jou! Ik had jouw tip heel graag 2 jaar geleden gehad. Want het had onze dochter denk ik heel goed geholpen!

Dat ik misschien emotioneel over kom, komt omdat dit onderwerp veel emoties bij me oproept. Ik denk dat ik eigenlijk nog heel boos ben over hoe het ging toen en dan op het cb vooral. Die hebben altijd wat aan te merken hier, maar toen er echt wat was, werd het weggewuifd. De arts zei zelfs dat ze een meisje was dus dat het niet uitmaakte want die hadden lang haar. We zagen het probleem al snel met haar hoofdje, maar kregen alleen slecht advies, waar we niks mee konden. Grrrrr....

Iedereen bedankt voor de reacties!

@Jippi, logisch dat het je erg aangrijpt gezien je ervaring met je andere dochter, gelukkig is het dankzij jouw maatregelen met haar goed gekomen. Je tips zijn erg bruikbaar, dank je!

@Supertje, sterkte met Koen en de operatie van de oudste... Het is niet niks allemaal!

@Sven13, het overstrekken valt gelukkig mee... hij kan heel rustig drinken, maar soms ook heel onrustig.

Ik ben nu bezig met jullie tips, leg hem zoveel mogelijk als hij wakker is op z'n niet voorkeurskant en hou dat goed in de gaten. De speeltjes in de box liggen allemaal aan die kant en ik draai hem regelmatig op z'n buik, ook al vind mijn brombeertje dat niet altijd leuk ;-) in bed is het een ander verhaal, als hij slaapt draai ik hem een paar keer met z'n hoofdje, maar hij draait altijd weer terug.... Misschien moet ik toch niet te lang wachten en een afspraak maken bij de fysio, hij is nu nog 3 maanden, dus ik hoop dat we er nog optijd bij zijn!

Nogmaals bedankt allemaal!!!

Wij hebben Sven vanaf 6 weken in het zijligkussen gelegd. Hij had een voorkeur naar rechts en als ie niet naar rechts lag lag ie plat op zijn achterhoofd. Kortom flink plat vanachter. Het zijligkussen zorgt er voor dat ze op hun zij slapen en dat ze niet op hun buikje kunnen rollen. Kortom ze liggen niet meer op het achterhoofd en links en rechts kun je evenveel belasten. Ligt er net aan welke kant meer afgeplat is.
Zo'n kussentje kun je bij babyspeciaalzaken kopen en ook op marktplaats heb ik er een aantal zien staan.
Fysio is altijd goed, zeker als de ene kant meer ontwikkeld wordt dan de andere kant. Bij ons hielp oefenen niks, hij bleef rechts gewoon fijner vinden.
De osteopaat heeft wel gesignaleerd dat links helemaal vast zat, waarschijnlijk door de snelle bavalling. Daarom is zijn nekje wel los gemasseerd maar dat mocht niet baten. Rechts bleef voorkeurshouding.

Zo'n zijligkussen was ideaal. Geen zorgen en toch lekker op de zij. Als ik nog eens een kleintje mag krijgen gaat deze direct in het zijligkussen. Ik neem geen risico's meer.

Hoi Juutepetuutje,

Sommige opmerkingen van jou komen me zo bekend voor. Het zichtbaar schever worden van het hoofdje en het steeds terugdraaien. Zo frustrerend. Ik kon het hoofdje van mijn dochter terugdraaien, mijn tanden poetsen en dan lag ze alweer in haar voorkeurshouding. De kinderarts vertelde ons dat als het hoofdje afgeplat is, het vaak ook echt prettiger voor ze ligt op de afgeplatte kant. Ik moest het volgens hem niet mezelf kwalijk nemen.

Bij ons werd het sterk afgeraden om onze dochter op haar zij te laten slapen 's nachts, ook niet in een zijligkussen, zowel door de fysio als het cb. Daarom hebben we het toen niet gebruikt.

Na Matilda's geboorte was ik erg bezorgd over Matilda's houding en heb ik bij de kraamhulp gevraagd om tips. Zij raadde ons een zijligkussen aan. Ook de vk zag geen enkel probleem bij het gebruik van zo'n kussen tot mijn verbazing. Ofwel die hulpmiddelen kunnen prima gebruikt worden. Ik denk voor mijn dochter dat dit het enige was geweest dat haar 's nachts in de juiste houding had laten liggen. Misschien toch het overwegen waard??

Matilda heeft wel een voorkeurshouding, maar als ik haar bijdraai blijft ze uiteindelijk wel in de juiste houding liggen. Ik kijk er erg tegenop om haar straks naar de creche te brengen. Ik hoop dat ze er wel goed genoeg op zullen letten.

Nog een tip van de fysio, die wij kregen; leg de baby op de zij in de box tegen de rails aan. En leg na elke verschoning haar op haar buik. Onze dochter haatte dat ook, maar als je hiermee goed doorgaat wordt het minder. Bij Matilda zijn we gelijk begonnen met een goed buiklig-regime en die vindt het zelfs leuk om zo te liggen!
Ook heb ik Matilda nog steeds naast ons bed staan, zodat ze direct naast me ligt in haar bedje. Ze is erg op ons gericht, waardoor ze als ze wakker wordt snel naar rechts draait. Bij onze dochter werkte dit niet meer, die draaide niet meer bij toen haar hoofdje afgeplat was.

Ik zou idd snel naar de fysio gaan en niet wachten. Het is heel nuttig, want je weet gelijk hoe erg de vervorming is. Ze hangen er een getalletje aan. Mijn zwager was ook heel bang dat hun dochtertje een afgeplat hoofd had. Ze zijn naar de huisarts gegaan en een verwijzing naar de fysio gevraagd. Bij de fysio is alles opgemeten en er bleek niks aan de hand. Weg zorgen. Daarnaast hebben ze echter nog wel veel aan de tips van hun fysio gehad.

Terug
Bovenaan