foto's maken eileiders, pijnlijk?!?!

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal, vandaag alle bloeduitslagen gehad, en die waren allemaal ok! maar nu moet ik foto's gaan laten maken van mijn eileiders, of ze verstopt zitten.
Graag zou ik jullie ervaringen hierover horen!

Groetjes Saar

Hoi Saar,

Ik weet niet of ik je kan helpen, want (gelukkig) heb ik nog nooit een HSG gehad, zo heet zo'n foto van je baarmoeder en eileiders. Maar waarschijnlijk moet ik dat onderzoek binnenkort ook een keertje. Wat ik ervan weet, ook van de meiden hier op het forum, is dat het een erg vervelend en pijnlijk onderzoek is, de een heeft er meer last van dan de ander. Er wordt een kapje met een slangetje daaraan op je baarmoedermond gezet en door dat slangetje wordt dan contrastvloeistof ingespoten. Als alles open is, stroomt die vloeistof zo door je baarmoeder en eileiders je buikholte in, maar als er iets verstopt zit, doet het meer zeer en kan de vloeistof dus niet weg, dat kunnen ze dan zien op de foto's. Ik wens je heel veel succes met dat onderzoek en ik denk dat er nog wel meer reacties zullen komen van de meiden die het zelf meegemaakt hebben.

Liefs, Anke

Hi Saar!

Anke heeft al uitgelegd hoe zo'n HSG in elkaar zit. Ik heb er zelf wel een gehad - zo'n 2,5 jaar geleden. Ik was ontzettend zenuwachtig en bang omdat ik zoveel nare verhalen had gelezen en gehoord. Eenmal in de behandelkamer kon ik het los laten liet ik de voorbereidingen over me heengaan (stelde niks voor) en toen ik het contrastvloeistof kreeg ingespoten, voelde ik daar helemaal niets van! Bij mij waren beide eileiders gelukkig open. Als er wel wat verstopt is, schijn je een korte maar heftige (menstruatie-) pijn te voelen. Het onderzoek duurde - incl. voorbereidingen - nog geen 10 minuten.
Achteraf gezien was voor mij  de spanning vooraf het ergste. Maar weet je, iedereen ervaart dit soort onderzoeken anders en iedereen gaat ook anders met pijn om.

Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte en wat betere zenuwen dan ik had... En laat t.z.t. wel even weten hoe het is gegaan.

groetjes,
Uli

Ik heb vorig jaar een HSG gehad. En ik wil je niet onnodig bang maken maar bij mij was het ontzettend pijnlijk. Ik was van te voren heel erg gespannen. Eerst lukte het al niet om het kapje te plaatsen. Nou ik viel bijna flauw van de pijn. Bij mij was alles open dus de pijn was wel snel weer weg. Na een minuut of 1 a 2. Al leek het toen veel langer te duren. Na het onderzoek heb ik nergens last meer van gehad.
Het is dus even doorbijten en dan heb je het achter de rug. De kans op een zwangerschap is wel groter na een HSG zeggen ze. Al mocht dat bij ons helaas niet baten.
Tip: Neem iemand mee die je kan steunen.
Heel veel succes!!!

ik krijg er al helemaal de kriebels van.
maar bedankt voor de eerlijke reacties. toch maar even doorbijten, en alles voor het goede doel zullen we maar zeggen!
ik laat zeker even weten hoe het gegaan is.

groeten Saar

Ook ik heb het als zeer pijnlijk ervaren. Bij mij zaten dan ook wel beide eileiders dicht. Maargoed wat is pijnlijk. Met een kwartiertje ben je ervan af. Lekker je bed in met thee en een kruik en het leed is weer geleden. Zorgen maken is niet echt nodig. Het is te doen.
gr.Ing

Het is een K.. onderzoek, ik vond het ook behoorlijk pijnlijk.
Maar de pijn is wel zo weer weg, inderdaad krijg je het advies om te zorgen dat er iemand met je meerijdt, zodat je nadien zelf niet terug hoef te rijden.
Ik hoop dat het bij jou minder pijnlijk is, je kan als bij ons (onofficieel) gelijk zien of de boel verstopt zit of niet, al moet je voor de offciele uitslag een afspraak maken.
Tevens moest ik de volgende dag terug, voor wat ze noemen een restfoto, om te kijken of de vloeistof helemaal naar beneden was gezakt.

Alice

Ik heb dit onderzoek ook moeten doorstaan, vreselijk.
Maarja , je weet waar je het voor doet.
Mij werd wel aangeraden om iemand mee te nemen die je terug thuis kan brengen.
Dat was maar goed ook.
Had ik echt wel nodig.
Na het onderzoek ook nog 1,5 uur in het restaurant van ziekenhuis gezeten om even bij te komen.

Hopelijk loopt het onderzoek bij jou voorspoedig en is de uitslag positief voor je.
Ze zeggen ook dat een groot deel van de vrouwen na zo'n onderzoek binnen een jaar toch spontaan zwanger raakt door de "doorspoeling".
Hopelijk is dat bij jou ook zo.

Groeten

Terug
Bovenaan