friso 1 comfort

Voor kinderen onder de 6 maanden is het niet veilig om kunstvoeding voor 24 uur aan te maken.
Het poeder is namelijk niet steriel, en kan sporen van ziekteverwekkende bacterieën bevatten. Als je een fles maakt en meteen geeft dan is er niets aan de hand, maar als je de melk bewaart dan kunnen ook in de koelkast de bacterieën zover uitgroeien dat de hoeveelheid ziekmakend kan zijn. Niet alleen babietjes groeien van kunstvoeding, bacterieën ook!

Zo'n 11% van alle pakken kunstvoeding bevat kiemen van verkeerde bacterieën. De gevaarlijkste zijn Enterobacter Sakazakii en Salmonella. In veel cereals en pappoeder zitten die sporen ook!

Een aantal jaar geleden zijn in België en Frankrijk een aantal babies die volkomen gezond waren overleden aan Enterobacter Sakazakii. Dat was voor de kunstvoedingsfabrikanten reden om op alle verpakkingen tot 6 maanden de gebruiksaanwijzing aan te passen en bereiding voor 24 uur af te raden.

Ook in ons land worden elk jaar babies met darminfecties opgenomen.

Je kunt zelf superhygienisch te werk gaan, je koelkast extra koud zetten, de boel afgedekt houden, dat maakt allemaal niets uit. Het poeder in de verpakking kan al besmet zijn, en daar zit het risico al.

Daarom: altijd per fles klaarmaken, hooguit eentje vooruit, maar als je een fles vooruit maakt, dan moet je die snel koelen, onder een stromende koude kraan en daarna meteen in de koelkast zetten. Een fles die langer dan een uur niet gekoeld is mag je niet meer aan je kindje geven. Te gevaarlijk.

oke klinkt ernstig zeg!!!

Waarom zegt mijn huisarts van dat het wel kan???

Welkom in de wereld waar iedereen elkaar tegenspreekt....en waar je op je eigen gevoel aangewezen bent

Maar of het nu allemaal wel of niet mag, ik zou het persoonlijk niet doen en wel om de volgende reden alleen al;
Laat maar eens een restje van de comfort voeding staan (Op het pak staat trouwens nog wel dat je geen restjes mag verwarmen, vreemd dat je dan in feite wel een hele vooruitgemaakte fles weer op mag warmen)
Maar laat die fles maar eens een kwartiertje staan en kijk dan eens hoe dik die voeding is geworden!! Door de joh.br.p.meel dikt het helemaal in.. zou er zelf niet aan moeten denken dat ik zo'n klomp pap op zou moeten drinken :( das hetzelfde als een bord Brinta na een half uur nog willen eten daar kun je de lepel ook rechtop inzetten blehhh!

Maar ook het verhaal van dirksmama heb ik vaker gehoord....

Succes met uitzoeken wat nu het beste is!!

Grtz Saskia

Tijdens hun opleiding krijgen huisartsen iets van 4 uur te horen over borstvoeding. Over kunstvoeding en over hoe je daar mee moet omgaan leren ze helemaal niets.

De landelijke richtlijnen over het aanmaken van flesjes kun je vinden op de site van het Voedingscentrum. Het is het veiligste en handigste als iedereen zich daar gewoon aan zou houden!

Hoi meiden,

misschien hebben jullie wat aan deze tip. Sas95 schreef dat ze het lastig vond dat ze onderweg niet altijd warm water heeft om de fles te bereiden. Ik neem altijd een kleine termosfles mee met kokend water en een flesje koud water. Eerst het hete water, dan de comfort even schudden en dan het koude water. het is even uitzoeken wat de verhoudingen zijn, maar dan kan je altijd onderweg een fles klaarmaken.
Ook al krijgt m,n dochtertje geen comfort meer, ik doe het nog steeds zo. Ik vind het ideaal. Je hoeft niet op de tijd te letten want je kan altijd wel even ergens zitten om de fles te geven.

Groetjes Angelique

quote: ans1210 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('12-10-2008 11:37:23'));

Hoi meiden,

misschien hebben jullie wat aan deze tip. Sas95 schreef dat ze het lastig vond dat ze onderweg niet altijd warm water heeft om de fles te bereiden. Ik neem altijd een kleine termosfles mee met kokend water en een flesje koud water. Eerst het hete water, dan de comfort even schudden en dan het koude water. het is even uitzoeken wat de verhoudingen zijn, maar dan kan je altijd onderweg een fles klaarmaken.
Ook al krijgt m,n dochtertje geen comfort meer, ik doe het nog steeds zo. Ik vind het ideaal. Je hoeft niet op de tijd te letten want je kan altijd wel even ergens zitten om de fles te geven.

Groetjes Angelique

Hi Angelique,

Even een reactie; jou werkwijze is idd superhandig zo doe ik dat ook nog steeds!
Bij alle andere comfort varianten werkt ie ook perfect!!
Alleen als je een tijdje onderweg bent gaat dat voor de Friso variant niet meer op, aangezien die een temp. nodig heeft van ± 80 °C en dat is het zelfs in de beste thermofles na een paar uur niet meer.
Dan moet je trouwens wel ook koud water bij je hebben anders heb je hoogstwaarschijnlijk ruzie met je uk want als die moet wachten tot zijn fles is afgekoeld tot lichaamstemperatuur, dan duurt wachten lang hoor
Voor alle andere merken moet het gewoon 37 °C zijn en dat is nooit een probleem dat kun je aan het einde van een hele dag nog wel halen!
Maargoed das mijn ervaring in de wereld van Comfort voeding, als het voor een ander goed functioneerd is het helemaal goed!!

Groetjes Saskia

Terug
Bovenaan