Fristi

Tja Esther als ze het allemaal zeggen bij de tandarts zal het wel niet voor niets zijn wel?
Hier bij de tandarts kreeg ik exact te horen wat Kaatje zegt; het is de COMBI van zuur en zoet die het erg maakt en daar heb je met rozijntjes een stuk minder last van!
Zoetstoffen is voor volwassenen nog niet eens 100% zeker dat het niet schadelijk is, dus stel ik mijn kind er liever helemaal niet aan bloot!
Hier geef ik nog wel eens karnemelk met bosvruchten van Campina, of héél soms een klein beetje nesquick in de melk zo weinig dat je 't amper ziet maar hij (2½ jr) neemt er genoegen mee ;-)
Verder diksap, vruchtensap aangelengd met water, thee met smaakje en ranja zijn hier de favorieten.
Ik denk altijd maar zo; aan zoet zijn ze zo gewend, je went ze nú een eet en drinkpatroon aan, dan kies ik liever voor de meest gezonde variant!
 
Ik sluit me bij Mamasas aan, ben het er helemaal mee eens. Waarom zou je ze eraan wennen?
Mijn dochter drinkt melk, karnemelk, ranja (sterk verdund) en water. Soms een sapje.
 
Ik zou zeker geen light geven. Die zoetstoffen zijn helemaal niet goed voor kinderen! (ook niet voor volwassenen als je er te veel van neemt).

Mijn tandarts zegt hetvolgende:
Neem niet meer dan 7 zoetmomenten per dag; dat is eten, drinken etc, incl. fruit. Geef de kinderen hele dag kaas en water (bij wijze van spreken) dan is er niks aan de hand, maar geef je ze de hele dag fruit en zoete drank, dan gaat het mis. Waarom 7 keer? Omdat in de tussentijd het glazuur de tijd heeft om te herstellen. Als ze vaker zoetigheid krijgen dan herstelt het glazuur niet goed, komt er nog meer zoetigheid overheen etc. Het bekende cirkeltje.

Het is moeilijk, die 7 momenten, maar wij proberen ons er zoveel mogelijk aan te houden. Dus als je af en toe chocolademelk geeft kan dat geen kwaad. De vraag is of je er aan wilt beginnen? Inderdaad vanwege een gezond voedingspatroon. Hier wordt alleen tijdens een dagje weg of een feestje fristi, chocolademelk etc. gedronken, uit een pakje. Maar dat is dan ook echt feest!

En moet een kind melk drinken? Ja, volgens het CB wel! En volgens het voedingcentrum moeten we allemaal. Maar heeft iemand er wel eens over nagedacht dat de mens het enige zoogdier is, dat op volwassen leeftijd nog melk drinkt? En dan ook nog melk van de koe, wat een andere samenstelling heeft die moeilijk te verteren is door de menselijke darmen? Dat de calcium in de melk helemaal niet zo makkelijk uit de melk te halen is? Dat je geen melk moet drinken bij je eten als je een ijzer te kort hebt? Melk zorgt er voor dat het ijzer niet opgenomen kan worden uit de voeding (en dan promoten ze zinloos de Kellog's met extra ijzer en zo).

Gr. Tamara.
 
Ik ga er vanuit dat elke moeder een gezonde afweging maakt als het gaat om voeding. Als je kind geen melk lust zoals in ons geval, dan voeg ik er wat yoki aan toe, uiteindelijk pas als elke andere toevoeging niet tot drinken leid. Dan kom je op 1 beker yoki op een ochtend, misschien nog geen eens. Lijkt mij geen probleem.

In onze familie lust niemand melk en iedereen is gezond groot geworden!

Ondanks de optimel die ik gebruik, heb ik nog niet 1 gaatje, we drinken geen fris in huis, alleen roosvicee, water, thee en af en toe een sapje.

Overdaad schaad en de tandarts zal best gelijk hebben, ... zorg zelf voor een gezonde balans, voor jezelf en je kind.

Met evt 7 zoetmomenten per dag voor degene die geforceerd op de klok wilt kijken ...

 
Ik ga er vanuit dat elke moeder een gezonde afweging maakt als het gaat om voeding. Als je kind geen melk lust zoals in ons geval, dan voeg ik er wat yoki aan toe, uiteindelijk pas als elke andere toevoeging niet tot drinken leid. Dan kom je op 1 beker yoki op een ochtend, misschien nog geen eens. Lijkt mij geen probleem.

In onze familie lust niemand melk en iedereen is gezond groot geworden!

Ondanks de optimel die ik gebruik, heb ik nog niet 1 gaatje, we drinken geen fris in huis, alleen roosvicee, water, thee en af en toe een sapje.

Overdaad schaad en de tandarts zal best gelijk hebben, ... zorg zelf voor een gezonde balans, voor jezelf en je kind.

Met evt 7 zoetmomenten per dag voor degene die geforceerd op de klok wilt kijken ...

 
Prima om geen melk te drinken! Melk is hartstikke ongezond! Ongeveer driekwart van de wereldbevolking kan melk niet (goed)verteren. Dat is ook heel logisch: Het enzym lactase, dat nodig is om lactose (melksuiker) af te breken, wordt maar tot ons derde jaar in voldoende mate aangemaakt. Het (gedeeltelijk) ontbreken van het enzym lactase leidt bij consumptie van melkproducten tot problemen: gasvorming, winderigheid, buikpijn, diarree en/of verstopping. Melkproducten kunnen bovendien een slijmlaag achterlaten op de tere darmslijmvliezen, dat kan een verminderde opname van voedingsstoffen tot gevolg hebben. Het is sowieso niet natuurlijk om na je babytijd melk te drinken, zeker niet de melk van een andere diersoort. (geen enkel dier doet dat.) Van melk kun je bovendien botontkalking krijgen, tekorten aan bepaalde mineralen, hart- en vaatziekten, diabetes, meer last van verkoudheid, darmproblemen enzovoort. Lees alsjeblieft deze sites eens: http://users.pandora.be/myprojects/gezondevoeding/voeding/zuivel.html http://www.candida.nl/MELK.html http://utopia.knoware.nl/~wwitsel/main/artikelen/melk1.html het eerste rijtje links op http://www.veganisme.non-profit.nl/gi/gi_opow.htm#melk Gelukkig raken steeds meer mensen zich hier van bewust en zijn er steeds meer mensen die geen of minder melk gebruiken en worden de alternatieven zoals sojamelk, rijstemelk, notenmelk, sojayoghurt, sojavla, sojakaas, etc. steeds bekender. Van sojamelk e.d. kun je uiteraard ook pap maken, pannenkoeken bakken enzovoort.

 
Prima om geen melk te drinken! Melk is hartstikke ongezond! Ongeveer driekwart van de wereldbevolking kan melk niet (goed)verteren. Dat is ook heel logisch: Het enzym lactase, dat nodig is om lactose (melksuiker) af te breken, wordt maar tot ons derde jaar in voldoende mate aangemaakt. Het (gedeeltelijk) ontbreken van het enzym lactase leidt bij consumptie van melkproducten tot problemen: gasvorming, winderigheid, buikpijn, diarree en/of verstopping. Melkproducten kunnen bovendien een slijmlaag achterlaten op de tere darmslijmvliezen, dat kan een verminderde opname van voedingsstoffen tot gevolg hebben. Het is sowieso niet natuurlijk om na je babytijd melk te drinken, zeker niet de melk van een andere diersoort. (geen enkel dier doet dat.) Van melk kun je bovendien botontkalking krijgen, tekorten aan bepaalde mineralen, hart- en vaatziekten, diabetes, meer last van verkoudheid, darmproblemen enzovoort. Lees alsjeblieft deze sites eens: http://users.pandora.be/myprojects/gezondevoeding/voeding/zuivel.html http://www.candida.nl/MELK.html http://utopia.knoware.nl/~wwitsel/main/artikelen/melk1.html het eerste rijtje links op http://www.veganisme.non-profit.nl/gi/gi_opow.htm#melk Gelukkig raken steeds meer mensen zich hier van bewust en zijn er steeds meer mensen die geen of minder melk gebruiken en worden de alternatieven zoals sojamelk, rijstemelk, notenmelk, sojayoghurt, sojavla, sojakaas, etc. steeds bekender. Van sojamelk e.d. kun je uiteraard ook pap maken, pannenkoeken bakken enzovoort.

 
Ik heb 2 kinderen (van 6,5 jaar en 16 maanden) en zij lusten allebei geen gewone melk of karnemelk, ze gruwelen ervan. Zal misschien ook wel 'genetisch' zijn want mijn oma is 98 geworden zonder zuivelproducten (lustte zelfs geen boter) en ook mijn vader lust het meeste ook niet.

Om toch aan de nodige hoeveelheid calcium te komen, krijgen ze van ons tijdens het ontbijt en lunch een klein schepje nesquick erdoor heen (chocolade of aardbeiensmaak, maar die laatste kan ik helaas nergens meer vinden in de supermarkten). Of als we ergens heen gaan, een pakje fristi; wel het liefst de variant zonder toegevoegde suikers. De jongste drinkt op die manier 2x per dag een bekertje melk en voor de oudste hebben we de regel dat hij 1x per dag een melkprodukt moet drinken. En verder krijgen ze 's avonds een toetje en regelmatig ook kaas enzo op brood.

Ik denk dat ze op die manier wel voldoende calcium binnen krijgen.

Gr Sonjaas

 
Terug
Bovenaan