fruit/groentehapje

Mijn zoontje is deze week precies 4 maanden oud en ik zit een beetje te twijfelen of ik al met groente of fruithapje zal beginnen. Hij is namelijk 5,5 week te vroeg geboren en ik weet niet zo goed of ik hiervoor zijn leeftijd moet corrigeren of niet. Dus van zijn huidige leeftijd 5 weken aftrekken en pas een groente of fruithapje geven als hij 4 maanden vanaf zijn uitgerekende datum zit. Wie heeft hier ervaring mee?
 
Je moet kijken of hij genoeg heeft aan de fles.
Je hoeft je baby pas vanaf 6 maanden echt bij te voeden.
Ik ben er zelf niet zo voor. Om het al meteen vanaf 4 maanden te doen. Waarom weet ik ook niet precies. Het is nog maar een baby'tje. Vanaf 6 maanden gaat het echt snel. Bijvoeden, willen rollen, zitten en staan.
Dus volgens mij kan je hem nog best twee maandjes laten wachten.
Als je toch wil dat ie aan de potjes of vers gaat, moet je het gewoon proberen, hij geeft het zelf wel aan.
En volgend mij maakt het niet heel erg uit met dat ie te vroeg geboren is. Maar goed daar heb ik te weinig ervaring mee.
Volg je gevoel...
 
Mijn oudste dochter is ook te vroeg geboren, 8 weken zelfs. Toch adviseerde de kinderarts om met 4 maanden al te beginnen met bijvoeding. Ik had gehoord dat tegenwoordig wordt aangeraden te wachten tot 6 maanden (maar ja, mijn kinderarts liep blijkbaar nog een beetje achter, ze was van de 'oude school', zei ze :)).

Uiteindelijk ben ik met 5 maanden begonnen. Inmiddels weet ik er meer van en snap ik ook waarom wordt geadviseerd om tot 6 maanden te wachten. Met 4 maanden zijn de darmpjes nog niet genoeg uitgerijpt en kunnen ze alleen nog melkvoeding verteren. Als je dan al wat bijgeeft, komt het er meestal weer onverteerd uit aan de andere kant :) Ze hebben tot ong. 6 maanden genoeg aan borst of fles.

Bij mijn tweede (wel op tijd geboren) ben ik dus pas met 6 maanden begonnen. Ik denk dat je het beste in elk geval nog 2 maanden kan wachten en dan kijken of je zoontje eraan toe is. Dan voorzichtig introduceren en afwachten hoe hij erop reageert. Misschien duurt het in zijn geval iets langer voor zijn darmpjes goed zijn uitgerijpt en hij vast voedsel aankan. Dat merk je snel genoeg.

Groetjes,
Pauline
 
Terug
Bovenaan