Mijn oudste dochter is ook te vroeg geboren, 8 weken zelfs. Toch adviseerde de kinderarts om met 4 maanden al te beginnen met bijvoeding. Ik had gehoord dat tegenwoordig wordt aangeraden te wachten tot 6 maanden (maar ja, mijn kinderarts liep blijkbaar nog een beetje achter, ze was van de 'oude school', zei ze 🙂).
Uiteindelijk ben ik met 5 maanden begonnen. Inmiddels weet ik er meer van en snap ik ook waarom wordt geadviseerd om tot 6 maanden te wachten. Met 4 maanden zijn de darmpjes nog niet genoeg uitgerijpt en kunnen ze alleen nog melkvoeding verteren. Als je dan al wat bijgeeft, komt het er meestal weer onverteerd uit aan de andere kant 🙂 Ze hebben tot ong. 6 maanden genoeg aan borst of fles.
Bij mijn tweede (wel op tijd geboren) ben ik dus pas met 6 maanden begonnen. Ik denk dat je het beste in elk geval nog 2 maanden kan wachten en dan kijken of je zoontje eraan toe is. Dan voorzichtig introduceren en afwachten hoe hij erop reageert. Misschien duurt het in zijn geval iets langer voor zijn darmpjes goed zijn uitgerijpt en hij vast voedsel aankan. Dat merk je snel genoeg.
Groetjes,
Pauline