fruithap

Hallo,
Ik heb een vraagje. Mijn dochtertje is nu ruim vier maanden en sinds een paar dagen zijn we aan het proberen fruit te eten. En sinds vandaag heb ik het idee dat ze het ook echt lekker vind en ze hapt nu ook goed door. Maar hoeveel mag ik haar nu geven? Ik geef vers fruit, want ik wil dat ze eerst aan die smaak went, voordat we met potjes beginnen. Maar mag ze al een hele peer of een halve? Wie weet dit?
Alvast bedankt.

Mag ik vragen waarom je nu al begonnen bent met een fruithapje? Normaal wordt geadviseerd tot 6 maanden te wachten. Tot die tijd is melk voldoende.

Wat de hoeveelheid betreft, die kun je het beste langzaam opvoeren. Een hele peer zou ik nu nog niet doen! Je kan het fruithapje het beste niet te lang na een voeding geven. Voorlopig moet melk nog de hoofdmoot van het menu blijven :)

Ik heb zelf nooit potjes gegeven: die dingen zijn verschrikkelijk duur en een beetje fruit is zo geprakt :) Een van de voordelen van wachten tot 6 maanden is dat de baby niet meer heel fijne puree hoeft te krijgen, maar dat een beetje prakken genoeg is. Als je er puree van wil maken, kun je ook de staafmixer gebruiken.

Groetjes,
Pauline

Hoi Anoniem!

Op zich is het helemaal niet verkeerd hoor om al eerder dan 6 maanden te beginnen met een (simpel) hapj. 4 maanden is nog best jong, maar ze kunnen adviseren wat ze willen, maar als jouw dochter tekenen vertoont dat ze behoefte heeft aan meer is dat helemaal geen probleem hoor (het maakt ook nog verschil of je borstvoeding geeft of flesvoeding). Ik geef zelf ook sinds kort een fruithapje aan mijn dochter van 5,5 mnd en ben begonnen met peer. Een halve was nog veel, maar misschien is jouw dochter wel een smulpaap. Natuurlijk is zij degene die aangeeft hoeveel ze wil hebben. Je merkt snel genoeg of ze voldoende heeft gehad. Sowiezo is het verstandig met een klein beetje te beginnen, ook om te kijken of ze geen allergische reacties vertoont. Na een dag of 3 kun je de hoeveelheid wat opvoeren en na een week kun je overgaan op een andere fruitsoort en herhaal de procedure tot je alle fruitsoorten hebt gehad (die ze met 4 mnd mag hebben natuurlijk). Hopelijk heb je hier wat aan. Heel veel succes en plezier! Marieke

Wij hadden inderdaad het idee dat ze toe was aan iets meer om te eten. Vandaar dat we nu begonnen zijn met fruit. Eigenlijk komt ze ook maar vier keer om te drinken, maar daar heeft ze na een paar dagen niet genoeg aan. Ook dat is een reden dat we fruit geven, want dat kan misschien net dat extra beetje geven zodat we haar niet wakker hoeven te maken voor de vijfde voeding.
In elk geval bedankt voor de adviezen. Ik geef nu een kwart peer en ik ga langzaam proberen er iets meer van te maken.

Hallo anoniem

Ben het helemaal niet eens met het wachten tot 6 mnd en dan beginnen met een fruit/groente hapje. Een kindje mag vanaf 4 mnd zijn/haar eerste hapje hebben. Het is dan helemaal niet een vervanging van..., maar gewoon om het kindje te laten wennen aan een ander smaakje en vorm van voedsel (eten vanaf een lepeltje). Ik zelf ben begonnen toen hij 4 mnd was en met een paar hapjes groente. Inderdaad erg fijn gemixd. Hij vond het wel lekker en nu nog steeds.
Gewoon doen wat je wat je zelf wilt en kijken wat je kindje wil en die geeft wel aan als zij genoeg heeft gehad. Ik zou gewoon een beetje meer fruit maken en dan kijken hoeveel ze meer wel eten. En anders kun je het ook verdelen een beetje in de ochtend en een beetje in de middag. Volgens mij moet je niet na de voeding het fruit geven, maar gewoon tussen de voedingen door. B.v op de helft tussen de voedingen. Ik doe het wel zo en dat gaat prima. Succes ermee

Ik ben zelfs een week voordat mijn kind 4 maanden werd begonnen met fruihapjes op advies van het cb. Mijn dochter vindt het heerlijk. Ze kan ook ontzettend kwijlen, dus volgens mij is ze er dan wel aan toe.
Eerst heb ik een potje genomen. 3 theelepels en de dag daarop 4, de dag daarna 6 en 's middags nog wat en verder ben ik begonnen met vers fruit. Peer prakken met 3 kwart liga erdoor. Of een hele liga met sap geprakt. Ze vindt het heerlijk en heeft nergens last van.

Grappig dat bijna iedereen hier voor 6 maanden begonnen is, terwijl het cb adviseert tot 6 maanden te wachten. Natuurlijk moet je het uiteindelijk zelf weten, het is alleen een advies.

Kwijlen, smakken, naar je lepel grijpen, geïnteresseerd zijn in eten, op de handjes sabbelen... dat zijn allemaal dingen die bij de leeftijd horen. De meeste baby's doen dit rond 3/4 maanden. Dat wil niet zeggen dat ze aan eten toe zijn. Mijn dochter greep ook naar mijn glaasje wijn... tja, dat heb ik toch maar niet gedaan :)

Hapjes vervangen wel degelijk borst- of flesvoeding: waar fruit zit, kan geen melk zitten. En melk bevat veel meer calorieën en voedingsstoffen dan groente en fruit (wat eet je als je wil afvallen...? juist!). Het is dus niet zo dat je kind meer voedingsstoffen binnenkrijgt maar per saldo juist minder.

Waarom hebben jullie eigenlijk zo'n haast? Gewoon uit interesse :)

Pauline

Terug
Bovenaan