Fruithapje bij 4 of 6 mnd?

Hoi,
Hier met 6 maanden begonnen ivm allerlei allergieen.

Je moet doen wat je denkt dat goed is voor je kind.
En goed letten op de reactie. Mocht hij er niet tegen kunnen weer stoppen ook als hij het helemaal niet lekker vind.

Het is nog niet zo heel erg lang dat het advies 6 maanden is en de potjes zijn in tig jaar volgens mij al niet veranderd vandaar dat er 4 maanden op staat.

Maar ik zou wacht ivm de ontwikkeling van de darmen. En waarom het risico nemen dat om een allergie te "krijgen" als kinderen tot een half jaar het alleen op melk kunnen doen.

Ik vraag me wel af waarom mensen denken of zien dat hun kind toe is aan een hapje of een andere smaak? Kan iemand mij dat vertellen?

groetjes
 
Hallo,

Ik ben pas begonnen met echte fruithapjes toen mijn zoontje 6 maanden was. Mede ook vanwege de risico's op allergieen (en mijn vriend heeft nogal gevoelige darmen, erfelijkheid?). Het schijnt daarnaast dat de darmpjes dan nog niet voldoende weerstand hebben opgebouwd. Af en toe had ik vóór de leeftijd van 6 maanden wel eens een klein hapje appel geprobeerd, puur voor de smaak.  Officieel hebben kindjes vanaf 6 maanden pas extra voedingsstoffen (naast de melk) nodig.
Maar als je gevoel zegt dat je het al wel kan proberen, dan moet je dat natuurlijk gewoon doen. Eerst rustig eens wat appel proberen en kijken hoe je kindje daarop reageert. Je kunt het beste dan eerst bij 1 fruitsoort houden en dan langzaam opbouwen. Zo weet je hoe je kindje op elk soort fruit reageert.
Veel succes!

Groetjes Marieke
 
hoi,
bij mij op het bureau adviseerden ze om vanaf 5 maanden te beginnen maar dan OF met groente OF met fruit, dus niet alles tegelijk.
ik ben iets eerder begonnen omdat ik merkte dat mijn zoontje er behoefte aan had.
hij zat vaak te smakken en vond alles wat ik at errug interessant.
groetjes helma
 
ik ben zelf begonnen met het geven van groente, toen hij 4 1/2 maand was, groente omdat dit minder allergische reacties geeft dan fruit. Ik begrijp ook niet waarom eigenlijk iedereen met fruit begint en niet met groente, maar goed. De eerste keren vondt meneer het niks heb toen een week of twee gewacht, toen ging het goed. Eerst wortels (lekker zoet), bloemkool etc. geen mixjes nog, eerst 1 soort groente, en dat opbouwen. Na een maand ben ik ook fruit gaan geven, weer 1 soort per keer.

Succes,
Lia
 
Ik ben ook met 3 maand heel voorzichtig aan begonnen met fruit en later ook groente. Mijn zoon is een kleine vreetzak en wou de hele dag wel drinken. Hij was goed op gewicht en wou er geen boedah van maken door hem extra melk te geven. Door tussen 2 voedingen door wat fruit te geven kon hij het wat langer uithouden tot een volgende fles.   Ik ben heel voorzichtig begonnen met 2a3 hapjes per keer en na een week pas met een ander soort fruit begonnen. Zo ook met de groente. Gelukkig geen reacties gehad anders was ik direct weer gestopt.

Voordat ik met bijvoeding begon had mijn zoon veel last van zn darmen. Toen ik begonnen ben met fruit en groente heeft hij geen dag meer buikkramp gehad.

GR AM
 
Hoi,

Ik ben met mijn dochter José met 4 maanden met een fruithap begonnen, wel een aantal dagen achter elkaar hetzelfde soort fruit. Zodat je ook kan kijken of ze er een allergische reactie op krijgen. Mijn cb was het er absoluut niet mee eens. Maar mijn dochter keek het eten van onze lepels af en wilde deze ook steeds pakken. Met ongeveer 4,5 a 5 maanden ben ik begonnen met de groente hap en dat ging ook goed. Ze is nu 6,5 maand en ze eet er lekker over. Ik ben blij dat ik er met vier maanden mee ben begonnen. Vindt het cb niet echt een super graatmeter. De ene keer is het niet oke en nu zeggen o wat goed dat je er al eerder mee bent begonnen. Heb nu wel geleerd om gewoon je eigen gevoel te volgen.

Succes groeten Yvonne
 
Theo is nu bijna 5,5 maand en eet ook al fruit sinds hij 3 maanden is, hij eet nu een heel potje leeg en hij vind het heerlijk en zoals nu met het warme weer zet ik het lekker even in de koelkast dan is het lekker fris.
Hij hapt het goed van het lepeltje af en gaat klagen als het te lang duurt, hij krijgt ook af en toe groente maar dan maar een half potje maar zodra hij 6 maanden is dan ga ik daar ook meer van geven want dat wil hij wel.
Ik vind je kan hem beter eerder leren eten, want als ie 6 maanden is krijgt ie al heel veel te verwerken, hij krijgt dan opvolg melk groente en fruit dat is dan te veel in eem keer vind ik en nu kan ie al goed eten want anders zeggen ze zo op het cb goh wat is ie laat met eten happen zeg en dan is dat weer niet goed, je moet echt doen wat je zelf denkt dat goed is hoor, en als het niet gaat dan kun je er gewoon mee stoppen.

groetjes monique
 
Vorige week ben ik naar het cb geweest en Alijn was toen 20 weken. Ze adviseerde me daar om nu al met hapjes te beginnen hoewel we allebei allergisch zijn. Volgens artsen zou het beter zijn iets eerder dan met 6 mnd te beginnen omdat er anders een grotere kans is dat ze het lepeltje weigeren.

Ik heb het van het weekend geprobeerd met een paar hapjes een uur voordat hij moest eten maar hij vond er niks aan. Moet er natuurlijk ook aan wennen. Een kwartier na het de borst spugde hij alles er weer uit. Hij spuugt wel vaker, maar dit was echt alles! Denk dan ook dat het door het fruit kwam.

Ik las hierboven trouwens dat kinderen minder snel allergisch reageren op groente dan fruit. Als dat zo is zou het inderdaad dom zijn om met fruit te beginnen.

Ik vraag me trouwens af waarom zoveel mensen hun kinderen potjes geven. Ik zie dat die potjes tot 2008 houdbaar zijn. Wat zit er allemaal in dan?  Mooi niet dat dat er bij mijn kleine man in komt. Als je zelf een bak fruit/groente pureert en in kleine porties in vriest ben je toch net zo makkelijk af? zou je zelf ook van die kant en klaar dingen eten? Moet er niet aan denken! Ieder voor zich natuurlijk, maar het lijkt mij niet gezond.

Groetjes!
 
Terug
Bovenaan