fruithapje, help allergisch of tandjes??????

vraagje mijn zoontje van 16 weken heeft gisteren voor het eerst fruithapje gehad, nu krijgt hij schrale plekken en bobbeltjes op zijn wangetjes (eczeem) en krijst na fruithapje is dit normaal moeten de darmen wennen? hij heeft maar een paar lepeltjes gehad olvarit appel 1ste hapje. ik durfde het vandaag niet weer te geven.

wel is hij dysmatuur geboren en 3.5 week te vroeg, hij heeft problemen met zijn ontlasting en krijgt omneo, maar het is nog niet echt je vanhet, hij drinkt 175 cc (160 water en 5 schepjes maar) meldt zich om de 3 a 3.5 uur hij is vrij licht voor zijn lente hij is ruim64 cm en 5800 gram.

hoemoet ik het aanpakken met fruithapje ik weet me geen raad meer

ook kwijlt hij enorm en doet constant alles in de mond en vooral zijn handjes, kan hij tandjes krijgen???? nu al ???

alvast bedankt voor jullie reactie

Hoi hoi, Ja hij kan nu al last hebben van doorkomende tandjes. Dat wil nog niet zeggen dat ze binnenkort doorkomen dat kan goed na 2-3 maanden pas gebeuren.

Mij dochter kreeg met 4 maanden rode uitslag bij haar mond. Sommige dagen was het echt vuurrood. het cb dacht aan een allergische reactie en toen ze een maand later ook nog krampjes kreeg ben ik op hun aanraden gestopt met fruithap.
Daar lag het niet aan want 2 weken later had ze nogsteeds uitslag totdat haat tandjes doorkwamen. De uitslag verdween binnen 2 dagen.

Mijn dochter heeft echter niet gekrijdt of gehuild als ze fruithap kreeg.

Als ik jouw was zou ik even contact opnemen met het cb of je huisarts

Groetjes Natasja

hohoi,

Het komt mij een beetje bekend voor, onze zoon heeft ook uitslag op zijn wangen.
Het zijn een soort puistjes maar dan heel klein en heel veel.
Op het cb zeiden ze dat zijn huid te droog was maar ik denk dat het een reactie op zijn fruithap is.
Onze zoon krijsde de eerste keren ook na zijn fruithap. Toen hebben we het zo gedaan.
1ste week iedere dag 5 hapjes van telkens het zelfde fruit.
2de week begon het beter te worden en gaven we al een half potje.
Nu eet hij zonder problemen een heel potje leeg.
Wat ook nog wel eens kan helpen is na die 5 happen een beetje lauw water geven.
Ik deed het net voor zijn flesvoeding omdat hij niet zo gek op water is, en ook dat werkte prima. Gewoon een beetje wegspoelen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
O ja onze zoon is met 5.5 maanden begonnen met fruithap.

Groetjes mama van Yorben

Sigrid heeft dan wel geen uitslag. Maar stop wel sinds het fruithapje vanalles in haar mond, kauwt de hele dag op haar hand en vingers en kwijlt als een tierelelier.... Ben vrijdag bij het CB geweest en zij kon mij vertellen dat het kwijlen te maken heeft met het feit dat ze ander soort voeding krijgt. Het speeksel zorgt er mede voor dat dat eten verteert kan worden. En omdat je nu met een lepeltje voeding in het mondje van je kindje probeert te stoppen, gebruikt hij zijn handen om de kunst van het eten te leren. Hopelijk stelt dit je gerust.
Over de bultjes op zijn wangetjes kan ik weinig vertellen. Ik heb het boekje "Het baby Kookboek" van Sharon van Wieren. Hierin staat vanalles over bijvoedingen, reacties erop, drankjes, een voedingsplan en ook ruim  honderd recepten. Heel erg handig dus. Het ISBN nummer is: 90-5897-163-5. Ik heb even voor je nagezocht  over de bultjes. Zij schrijft dat er een allergische reactie kan onstaan op eten. Je weet pas of het een allergische reactie als je toch een paar dagen achter elkaar  hetzelfde fruithapje blijft geven. Indien het erger wordt kan het een allergische reactie zijn, alleen een huisarts zou dit kunnen bevestigen.  
Sigrid poepte bijvoorbeeld  voor haar eerste  fruithapje om de dag 1x. En poept ze elke dag.  Het fruithapje  heeft haar darmen in die zin goed geactiveerd.  
Hopelijk heb ik je ook een beetje opweg geholpen.

Groetjes,

Petra      

Er wordt geadviseerd de eerste 6 maanden alleen fles- of borstvoeding te geven. Een fruithapje is dus nog helemaal niet nodig. Zeker als je een gevoelig kindje hebt, dan komt het nog harder aan. Waarom wil je er nu al perse een fruithap in stoppen? In melk zitten voedingsstoffen genoeg. Alles in zijn mondje stoppen is een ontdekkingsreis voor je kindje. Wij voelen met onze handen maar baby's voelen en proeven met hun mondje. Ena ls jij je mond een tijdje open hebt ga je vanzelf kwijlen, je hoeft daar verder geen andere conclusies aan te verbinden. Ik zou het gewoon nog even tijd geven hoor. Succes

Hoi, ik sluit me aan bij Jetske. Ik zou nog lekker wachten met voedsel. Je vertelt dat je zoon te vroeg geboren is. Mijn dochter was 5 weken te vroeg. Ik ben (na overleg met artsen) uiteindelijk pas na 7 maanden begonnen met vast voedsel (i.p.v. de geadviseerde 6 maanden).

Mij werd verteld dat een baby op een gegeven moment zelf aan geeft wanneer hij/zij toe is aan vastvoedsel, doordat ze op een gegeven moment het eten uit je mond kijken e.d.. Ik heb gewacht tot dat moment.

Succes

Hoi,

Ik ben met Jochem ook begonnen met 4 maanden. Ook fruit. Toen hij
daarop reageerde met eczeem, dacht ik: toch maar stoppen en wachten.
Maar volgens cb is dat dan al te laat, eenmaal begonnen, kun je net zo
goed doorgaan. De stoffen zijn al in het lichaam geweest, mocht er
allergie komen, komt dat nu toch wel. Natuurlijk kun je wel voorzichtig
zijn of af en toe een beetje geven. Ik vond echt dat hij er met 4
maanden aan toe was en hij vond het heerlijk.

Inmiddels ben ik aan het uitzoeken waar hij nu eczeem van krijgt want
het is toen begonnen en sindsdien niet meer over gegaan, ook niet toen
ik met fruit ben gestopt. nu voor 2 weken. Inmiddels ben ik dit wijzer:
met een echte fruitallergie reageren ze vaak met iets meer dan enkel
eczeem. Als je fruit weg laat, moet het ook weer met een week ongeveer
verdwijnen en minder zijn. Blijvend eczeem komt vaak opzetten bij de
start van bijvoeding. Dan lijkt het een voedselallergie maar dat is het
niet echt. Je kindje reageert dan op elke prikkel van voedsel met
eczeem en daar kun je niet zo veel aan doen, wel er over heen groeien.

Hoe gaat het nu? Geef je nog fruit?

Marijke

Hoi,
Ook ik sluit me helemaal aan bij het verhaal van Jetske. Waarom moet een kindje van 4 maanden al aan het vaste voedsel beginnen? Ik zou er ook nog even mee wachten vooral als je het idee hebt dat je kindje er sterk op reageert.
Wij zijn met Niels ook erg voorzichtig geweest omdat hij na een paar dagen na zijn geboorte al uitslag kreeg. Hij is nu 10 maanden en  hij eet nu prima en reageert bijna nergens meer op.
Succes met je kindje,groetjes Jeanette.

ps: kijk ook eens op www.borstvoeding.com hier is veel te vinden over bijvoeding.

Terug
Bovenaan