fruithapje

Hallo,
Ben gisteren begonnen met fruit. Laurens is nu 4 maanden. De eerste hapjes waren wennen, maar hij deed daarna al snel z'n mond open voor het lepeltje. Heerlijk vind hij het(wil ook het liefst zelf het lepeltje beethouden, de wijsneus). Ik heb wel het idee dat hij er een beetje moe van wordt. Het is ook een hele nieuwe ervaring natuurlijk.
Gr.
Sandra
 
Hoi Sjana,

officieel zijn de potjes toch 48 uur houdbaar? Staat er in ieder geval op. Nog nooit zelf geproefd, maar die van mij krijgen het ook na 3 dagen nog gerust en zijn er nog nooit ziek van geweest.

Groeten, Joke.
 
Ik ben nu 4 dagen bezig en ze neemt het nog niet helemaal op ze doet haar mond wel al open maar duwt het nog naar buiten een heel klein beetje neemt ze tot zich en dan smakt ze hahahah leuk om te zien hoor!
 
Wij zijn na 6 maanden begonnen met bijvoeden omdat de darmen van een kindje pas na die tijd rijp genoeg zijn om ander voedsel dan melk te verdragen.
De eerste tijd heeft mijn zoontje maar een paar hapjes per dag gegeten, na 10 maanden begon hij pas echt goed te eten. Tot die tijd at hij per dag één boterham en twee hapjes groente of fruit.
Wij hebben hem overigens via de Rapley manier te eten gegeven dus hij heeft nog nooit gepureerd voedsel gegeten.

Groetjes,
Helena
 
Hoi Helena..

Is het niet eng om je kind niet fijngemaakt voedsel te geven?? Ik weet nog dat mijn tweede kind zich   heel snel verslikte en toch gepureerd voedsel moest.. dit omdat ze te grote amandelen had die dan  ook verwijderd zijn toen ze net twee was... Ik ben nu wel heel voorzichtig geworden en zal denk ik met Rosalie ook voorzichtig zijn als ze vier maanden is... Heb mun tweede dochter nl vaak blauw uit de kinderstoel moeten trekken doordat ze zich ernstig verslikt had..

Groetjes Bats.. moeder van Marieke, Suzanne,   Daniëlle en Rosalie.. 12 wk..
 
De eerste keer vond ik dat inderdaad wel spannend! Ik ben namelijk ook opgegroeid met het idee dat baby's gepureerde prakjes krijgen, dus normaal vast voedsel geven was voor mij ook een heel nieuw idee. Maar: van tevoren veel over gelezen en daaruit blijkt dat een kindje van 6 maanden prima in staat is om normaal voedsel te eten. Verslikken komt eigenlijk heeeeeel zelden voor bij normaal eten. Dat komt doordat baby's zich eerder verslikken in vloeibaar (en gepureerd) eten dan in vast voedsel. Eigenlijk net als bij volwassenen: ga maar na, de laatste keer dat je je verslikte was waarschijnlijk in drinken, niet in eten.

Kokhalzen gebeurt natuurlijk wel, vooral in het begin. Maar kokhalzen is helemaal niet erg als je je realiseert dat het een bescherming is tegen verslikken. Je kindje kokhalst het stukje eten naar buiten dat te groot was of te ver naar achter schoot. Als de kokhalsreflex wat meer naar achter op de tong komt (gebeurt vanzelf) en je kindje meer controle over de beweging van de tong krijgt, komt kokhalzen bijna niet meer voor.

Je moet je met deze manier van eten wel aan een paar regels houden: beginnen rond 6 maanden, niet eerder; kindje moet goed rechtop zitten, evt. op schoot of ondersteund met handdoeken in de kinderstoel als hij zelf nog niet goed genoeg kan zitten; kindje moet het eten zelf in zijn mond stoppen. Dan gaat er eigenlijk zelden iets mis, mijn zoontje heeft zich nog nooit verslikt.

Dus het antwoord is eigenlijk Nee. Eerste keer vond ik spannend omdat ik nog nooit een baby ongepureerd voedsel had zien eten, maar toen ik zag hoe normaal en natuurlijk het was vond ik het zeker niet eng! Eigenlijk was ik alleen maar trots op mijn mannetje dat zo goed zelfstandig kon eten!

Groetjes,
Helena
 
Terug
Bovenaan