fruithapje

Hoi,hoi

Ik verheug me op het moment dat Evi haar eerste fruithapje mag. Lijkt me geweldig om te zien wat voor gekke bekken ze trekt.
Ik dacht dat duurt niet lang meer, zo rond de 4 maanden.  
Wat wil nu, het cb zegt dat het beter om te wachten tot ze een half jaar is!
Het zou eventueel mogen als ze 5 maanden is, maar tot een half hebben ze het niks extra's nodig. En voor die tijd zou het alleen maar zijn om te oefenen om van een lepeltje te eten. Ook zou de kans op het ontwikkelen van allergieen groter zijn (nooit gehoord).
Ik dacht toch dat ik gelezen had het mocht vanaf 4 maanden!!
Ik vind het wel jammer.
Denken ze bij jullie op het cb er ook zo over?

groetjes Sonja mama van Evi (14 weken)

Bij mij op het cb geven ze aan dat het vanaf 4 maanden mag,maar ik heb inderdaad gehoord dat het beter is om te wachten tot ze 6 maanden zijn. Ik praat niet uit ervaring, Max is pas 12 weken, maar ik denk dat ik zelf wacht tot hij 6 maanden is.

Ha Sonja,

Onze tweeling is vandaag precies 13 wkn., dus die vier maanden komen hier ook snel aan.

Inderdaad mág je vanaf 4 mnd gaan beginnen met fruit, maar is het niet nodig (je mag het niet geven ipv een (fles)voeding, maar gewoon extra tussendoor) en beter te wachten tot 6 mnd.
Dat van die allergieen, dat klopt. Vooral van bijvoorbeeld aardbeien kunnen ze heftige reacties krijgen (uitslag ed).
Mijn oudste kids (nu 5 en 3) hebben allebei wel vanaf zo'n 4,5 mnd. fruit gekregen, maar heus niet iedere dag. Gewoon eens proberen, een paar dagen later nog wat hapjes. In het begin zijn het soms maar 5 hapjes, áls ze al wat binnenhouden/happen.
Probeer wel (als je begint) eerst een week  telkens hetzelfde te geven, bijv. altijd banaan/peer. Als ze dan allergische reacties geven, weet je i.i.g. waaraan het ligt. Dat geldt ook voor de warme prakjes....

Mijn kids kregen het met 4,5 mnd. of zo, in overleg met CB, omdat ze heel weinig belangstelling hadden voor fles/borst en de hele dag op knokkels lagen te knagen. Na het geven van wat vast voedsel was het over.... ze waren er zelf aan toe.

Tsjonge, wat een wijsheid . Maar ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes, Esther.
mv Joanne (5), Remco (3) en Jesse en Lisa (13 wkn)

Ik wacht ook tot 6 maanden om de kans op allergien te verkleinen. Ze hebben het inderdaad nog niet nodig met 4 maanden (al willen de fabrikanten natuurlijk graag zo veel mogelijk potjes verkopen).

Judith

Ik begrijp eerlijk gezegd de lol er niet van om dat zo snel al te doen. Misschien omdat het mijn tweede is. Ik heb alles al een keer meegemaakt en sta echt niet te trappelen om fruit te geven. Je kunt ze nog fruit en groente geven tot ze het huis uit gaan, dus wacht nog even 2 maanden langer...  

Hoi,

Esther krijgt nu 5x 200cc melk en meer mag ze dus niet. Het ging 2 weekjes goed toen we van 6x 165 overgingen naar 5x 200, maar nu...redt ze het weer niet, die 4 uur tot de volgende voeding. Ze heeft gewoon honger en meer fv mag niet. Dus mooi dat zij straks met 4 maanden van mij wat hapjes groente tussendoor gaat krijgen en 's avonds misschien een schepje restebloem door haar fles.
Overigens is het idee dat vanaf 6 maanden beter is gebaseerd op erg weinig onderzoeken. Het is vooral beter als er allergieën voorkomen en verder...als ze het kunnen verdragen en binnehouden, is het volgens mij ok. Toen ik jong was, werd mijn moeder verteld dat je na 2 weken al pap mocht geven en na 6 weken al fruit. Dat beweerden wetenschappers toen. Tussendoor is het nog ergens mode geweest om pas na 1 jaar vast voedsel te geven. Toen werd het 4 maanden. Nu 6 maanden. Tja, ik denk dan dat zo'n kindje het zelf wel aangeeft...

Groetjes,

Eveline

Hoi allemaal

Ik heb Laura haar eerste hapjes fruit al gegeven. Ze is morgen 13 weken en vandaag precies 3 maanden! Geweldig! Heerlijk vond ze het. Voor iedereen gaat roepen dat ik mijn kind allergisch maak: Ik kreeg ook met 6 weken fruit en ik ben ook nergens allergisch voor. Ook mijn man heeft geen allergieen  en toch kreeg hij ook fruit op die leeftijd.  Laura zit niet in een risicogroep en ze is mijn kindje en dus heb ik besloten om haar toch een beetje fruit te geven.

Ik geef haar geen banaan ivm de poeperij, maar verder vindt ze alles lekker en ik geef haar idd maar een paar hapjes en niet iedere dag, maar wel 1 of 2 keer in de week. De rest van het fruithapje? Dat eet papa lekker op.

Nou is het natuurlijk iedereens eigen keuze wanneer je je kindje een fruithapje geeft, maar je kan natuurlijk ook te voorzichtig zijn. Het ene kindje is het andere kindje ook niet en kindjes met bv veel exceem of een allergie voor koemelk ofzo kunnen mss beter wachten, dat weet ik niet, maar voor Laura en mij is het altijd weer een klein feestje als ik met het lepeltje en potje fruit aankom.

Groetjes Ilona

Terug
Bovenaan