Full time afkolven

Onze meid is nu 10 weken en hangt nog steeds uren aan de borst. Ook s avonds heeft zij de borst nodig om in slaap te geraken...

Ik vroeg me af of het niet makkelijker zou zijn om alles af te kolven zodat mijn man ook eens kan ingeschakeld worden? Nu is het een one man's job.

Welke kolf is geschikt, want nu heb ik zo eentje van de mutualiteit (lactaline van ameda) (1 kolf) en de rechterborst gaat goed maar uit de linker komt er nooit iets uit. Is ook pijnlijk, want mijn tiet wordt er echt ingezogen! Nochtans als ik douche en op mijn borst druk straalt het eruit.

Iemand ervaring met FT kolven. Alle tips welkom
 
Hoi! Gefeliciteerd met je kleintje!

kolf je wel al eens wat af? En drinkt je kleine dan korter en is ze dan voldaan?

Ik kolf niet fulltime maar dat schijnt heel vermoeiend te zijn. En ik heb wel gehoord dat je productie terug kan lopen omdat je niet alles er uit kunt kolven.. Maar elke keer een uur aan de borst is wel erg vermoeiend. Mijn dochter (even teruggezocht in haar dagboekje) dronk met 8 weken nog 3 kwartier per keer, en toen kwam ze nog 8 keer per dag en nacht. Nu ze 14 weken is drinkt ze nog maar een kwartier per keer (savonds en sochtends een half uur). Ik heb elke dag sochtends en savonds gekolft (zo'n 250 ml bij elkaar) en na 2 weken dat gedaan te hebben ging ik 150 kolven, dus toen was er over. Nu kolf ik elke ochtend 100, maar ik heb nu genoeg melk om haar dus in een kwartiertje te voeden.

Drinkt ze dat uur effectief of valt ze vaak in slaap of sabbelt ze alleen? Anders kan je als je denkt dat ze genoeg gedronken heeft een speentje proberen voor eventuele zuigbehoefte.

En als je fulltime gaat kolven: respect! Het zou dan wel kunnen dat je ene borst leeg raakt omdat je die niet leeg kan krijgen in jouw geval denk ik. Ik kolfte eerst ook bijna niks links, nu inmiddels wel wat meer, maar wel een stuk minder dan wat mijn dochter zou drinken ( niet fijn op werk: een volle borst die weinig af te kolven is..) in mijn geval baart oefening wel kunst.

succes in ieder geval!
 
Als je borst nu helemaal de kolf in gezogen wordt is het misschien te proberen een kleiner borstschild te kopen trouwens, dan is dat gat wat minder groot. Misschien helpt dat! Ik heb dat van die kolf vaker gehoord en gelezen. Ik gebruik zelf de Avent handkolf, voor mij werkt dat prima, maar ik denk dat het per persoon verschilt welke kolf lekkerder is.

En een voordeel van elke ochtend kolven is ook dat je partner die avond of nacht eens een flesje kan geven ;)
 
heb zelf geen ervaring met fulltime kolven. Maar Voordat je gaat kolven kan je ook je melkkanaaltjes 'openzetten' met een warme doek of hotpack. Dan stroomt de melk makkelijker. Dit is waarom je ook onder de douche snel melk krijgt. Succes!
 
Hoi

We zijn net terug van de kinderarts en die vermoedt dat het uren aan de borst wil zeggen dat ze niet voldoende binnenheeft. Ze was ook onvoldoende aangekomen sedert vorige week..dus ja, lap!

Hij raadt aan om  voedingen te geven van 150-180cc per keer en 4u tussen te laten. Welke voeding laat hij in het midden.

Ik vermoed dat mijn productie dus te weinig is? Kan ik deze nog redden met een kolf? Of bouw ik beter af en schakel over op KV?
Hij zei dat als ze inderdaad afgekolfde melk in 5 min kan opdrinken dat ze inderdaad te weinig krijgt.

Al die uren op de bank en denken dat je het goed doet...pfft

Dit zou inderdaad ook verklaren waarom zij steeds zo ontevreden is...

Iemand raadt? Donderdag komt er een lactatiedesk...

Bestaan er kolven die de productie nog kunnen redden of is dit een verloren zaak?

Voel mij een gefaalde kip...BALEN
 
Volgens mij wil het niet perse zeggen dat je melkproductie niet hoog is maar dat je kleintje misschien niet goed drinkt. Misschien is je aanlegtechniek niet helemaal goed bijvoorbeeld. Wel krijg je dan inderdaad dat je borsten minder melk gaan produceren. Wat ik heb gedaan toen eenmaal de drinktechniek was verbeterd, de kleine zowat elk uur aangelegd (1 a 2 dagen, is zwaar, maar helpt wel!) een baby krijgt veel meer melk uit je borsten dan een kolf en is dus de beste manier oo zo je producten op te krikken. Je kan ook nog powerpumpen proberen. Een uur lang om de tien minuten kolven. Je hebt niet gefaald hoor! Ik vind t een hele kunst dat borstvoeden!

ohja, en als je aanlegt goed opletten of er ook daadwerkelijk geslikt word door je kleintje. Want het kan ook zo zijn dat ze lekker aan het sabbelen is en dus bijna niks binnenkrijgt
 
Waarom zou je het full time doen? Als het gaat om dat je man ook wat kan overnemen, kun je toch ook part time kolven? Want kolven gaat niet sneller dan drinken, zeker niet als ze wat ouder worden (en ze krijgen meer uit jouw borst dan jijzelf kan kolven). Ik zou dan wel een dubbele elektrische kolf nemen. Dat gaat gewoon lekker snel, anders ben je zoveel tijd kwijt. Is ook handig met de toeschietreflex van je andere borst. Ik had goede ervaringen met een elektrische kolf van Medela (ik voedde een tweeling). Maar volgens mij kun je via zo'n thuiszorgwinkel ook elektrische kolven huren/tijdelijk uitproberen, als je het een grote aanschaf vindt. Succes!
 
Wat Sabrina aangeeft zijn goede tips. Er is ook een methode van kolven door steeds 7,5,3,1 minuten te kolven per borst, dat helpt de productie ook.

Top dat je een lactatiekundige laat komen! Ik zou dat sowieso afwachten. Wellicht helpt een andere manier van aanleggen voldoende voor je kleine meid. Dan is het een kwestie van (dat hoop ik voor je) vaak goed aanleggen en dan krikt de productie met een paar dagen weer op.

Persoonlijk zou ik borstvoeding nog niet af gaan bouwen en alleen borstvoeding bijvoeren, als je wat reserve hebt staan. Als je dat doet is inderdaad wel weer minder voor je productie omdat een baby effectiever kolft dan een kolf. Productie wordt trouwens het beste vergroot door snachts of sochtends extra te kolven (dus niet smiddags of savonds). Maar dat moet voor jou wel haalbaar zijn naast het uren drinken van je kleine.

Hoe veel kolf je per keer af? En hoe snel drinkt ze dat dan op?

Enneh, je doet het goed hoor! Al die uren op de bank zijn absoluut niet voor niks! Je kindje komt toch aan, al is het niet veel.

Hopelijk kan de lactatiekundige nog wat helpen!
 
Terug
Bovenaan