Gaat de 2de bevalling altijd sneller dan de 1ste ???

Hallo,

Ik had een vraagje. Mijn VK zei tegen mij dat de 2de bevalling eigenlijk altijd sneller gaat en makkelijker als een 1ste.

Mijn vraag is dit ook echt zo. Want hoor ook wel is van dat hoeft helemaal niet zo kan ook wel langer etc.

Mijn 1ste bevalling duurde 26 uur vrij lang vond ik zelf. Dus ik hoop echt dat de 2de wat sneller gaat en wat makkelijker. Want bij de eerste moest ik ook worden ingeknipt enz.

Iemand ervaring ermee dat de 2de bevalling sneller en makkelijker ging. Of juist dat de 2de keer veel langer duurde.

Hoor het graag van jullie.

Groetjes,

Senjo

hoi,
heb zelf geen ervaring met 2e (sinds maandje moeder van eerste), maar hoor in mijn omgeving eigenlijk alleen dat 2e bevalling sneller is gegaan. Dit heeft ook te maken dat de weg al eens bewandeld en opgerekt is. Bij de 1e duurt verstrijken en 1e deel ontsluiting vaak langer doordat alles voor t eerst opgerekt wordt. Bij   mijn zusje duurde 1e bevalling 25 uur (vanaf breken vliezen.). Bij 2e dacht ze rond 21u dat het waarschijnlijk wel zou beginnen die nacht, voelde gerommel en 's nachtgs om 01.30u is nichtje geboren!! Wel had ze in week ervoor regelmatig voorweeën.
Succes ermee!! groetjes, mira sinds 02-01 trotse mama van jaap

Hoi,

Mijn eerste bevalling duurde 21 uur, maar verliep vrij rustig. Ik vond het toen ook allemaal wel meevallen, ondanks dat mijn zoon er moeilijk uitkwam. Hij had brede schouders, gevolg....geknipt en gescheurd van onderen (auauau!)

Toen ik zwanger was van de 2e hoorde ik ook iedereen zeggen dat die sneller zou gaan, dat zij de vk ook. Ik dacht okee, laat het eens de helft zijn van de 1e (zo'n 10 uurtjes). Maar de 2e kwam binnen 4,5 uur, zij werd letterlijk gelanceerd.
De derde bevalling was helemaal supersnel, mijn meisje was in 2 uur tijd geboren, van de 1e wee totdat ik ze in mijn armen had.

Dus ik geloof er wel in dat elke bevalling sneller gaat en makkelijker, de weg is immers al gemaakt.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik vooral mijn 2e bevalling niet fijn vond. Ik was in paniek omdat ik niet verwacht had dat die zo snel zou gaan. De weeen waren dan ook erg heftig  en snel op elkaar.

Bij de 3e was ik er alweer wat meer op ingesteld, maar had wel veel last van naweeen.

Wat heerlijk om dit weer een keer te vertellen aan iemand, niemand vraagt er namelijk meer naar.

mama van 3 (4jr, 20mnd, 3mnd)  

Mijn eerste bevalling duurde zo'n 21 uur. De tweede (vorige week) duurde 5 uren. Ook ik raakte in paniek, want zo snel had ik het niet verwacht en ik wist niet wat ik moest doen. Het lichaam heeft bij een snelle bevalling geen tijd om oxitocine aan te maken en dat betekent dat je veel meer pijn voelt. Een snelle bevalling is dus niet altijd een fijnere bevalling!

Mijn 1e bevalling duurde 7 uur en de 2e 5 kwartier!!!! En ze waren zo verschillend. Bij de 1e kon ik erg weinig met de ontsluitingsweeen en vond ik het persen (20 minuten) een " eitje' !!! Nu bij de 2e (3 maanden geleden) kon ik de ontsluitingsweeen juist heel goed opvangen en wegzuchten en werd ik echt overweldigd door de pijn van de mega-sterke persweeen. Deze laatste duurden dan ook maar 8 minuten.....1e bevalling was ik ingeknipt en een stukje gescheurd; de 2e keer ging helemaal zonder kleerscheuren...ideaal!!
Na de 2e had ik wel veel meer last van naweeen! Ik moest echt nog wegzuchten en puffen. Maar met mijn kleine manneke in mijn armen, was dat lang zo zwaar niet als voor de daadwerkelijke bevalling!!
Succes!
Patricia

Mijn 1e bevalling duurde 43 uur,
mijn 2e bevalling duurde 18 uur,
en mijn 3e bevalling duurde maar 3 uur! Ik had me helemaal ingesteld op weer een lange bevalling en was dan ook helemaal overdonderd toen ze na 3 uur al op m'n buik lag!

Mijn eerste bevalling duurde 25 uur, de tweede 3 uur en de derde 6 uur. De derde dus wel langer dan de tweede maar gelukkig had ik daarna helemaal geen last van naweeën terwijl ik daar na de tweede bevalling wel veel last van had gehad. Persoonlijk vond ik die naweeën vreselijk, vooral omdat ik helemaal geen zin meer had om weeën op te vangen. Het opvangen van de weeën ging me bij de bevalling veel beter af.

Succes met je bevalling,
Judith

Ja, in bijna alle gevallen gaat de tweede bevalling sneller dan de eerste. Zowel de ontsluitingsfase als de uitdrijvingsfase (het persen) gaat makkelijker. Dit schijnt te komen doordat je baarmoeder soepeler wordt en de weg als het ware al gebaand is...
Uitzonderingen hierop komen voor, dit komt als een tweede kind veel groter is dan de eerste of  als de weeen niet goed op gang komen. Bij een tweede zwangerschap heb je vaak meer voorweeen, soms zelfs een hele nacht zonder dat de echte bevalling begint.   Mijn advies is om vooral niet bij de eerste wee te gaan timen, wacht eerst maar even af of de bevalling echt doorzet. Je merkt dit namelijk snel genoeg, als de weeen steeds krachtiger worden en langer duren dan is de bevalling echt begonnen.
Gek genoeg duurt een derde bevalling vaak weer wat langer.

groet van Else

Terug
Bovenaan