gastouder of kinderdagverblijf?

hey meiden.

zouden jullie liever kiezen voor een gastouder, die je (nog) niet kent of voor een kinderdag verblijf?

ik heb me altijd voorgenomen om er 24/7 voor mn kindje te zijn, maar nu na 8 maanden wordt ik langzamerhand een beetje gek hier in dat huis.
( en 3 maanden tijdens mn zwangerschap, dus zit al 11 maanden thuis)

ik wil nu dus weer 1 dag per week gaan werken.
nu heb ik een gastouder bij mij in de buurt gevonden, die graag op nathalia wilt oppassen. ik ga vanavond kennis maken met haar.
maar zit nu wel te twijfelen of ik wel het goede doe.

aan de ene kant heb ik zoiets van: ze heeft zelf 2 kleine kindjes, dus ze weet hoe ze moet omgaan met baby's. en ze heeft meer oppaskindjes gehad.

aan de andere kant heb ik zoiets van : ja, ik ken haar niet eens.
ik heb met haar aan de telefoon gezeten, en ze leek me heel lief.
maar om dan gelijk mn kindje ( mn alles) bij haar neer te zetten....

moeilijk, moeilijk.
in het kinderdagverblijf, ken je hun natuurlijk ook niet. en daar staan wachttijden. ( bij ons erg lange wachttijden)

wat zouden jullie doen??
tips??

liefs, do

Hoi Do,

Ik herken je situatie. Zelf ben ik ook een fulltime mama bij huis van een zoon van 6,5 maand. Voorheen had ik ook de kriebels om weer te gaan werken, maar nu de rust gevonden om lekker van het eerste jaar te genieten.
Er zijn moeders die het geen enkel probleem vinden om hun kinderen bij een  KDV of een gastouder te brengen. Die kiezen "makkelijker" voor zichzelf en vinden het juist een pluspunt dat hun kind met andere kinderen  leert omgaan.
Ikzelf zou denk ik eerder voor een gastouder of oppas aan huis kiezen. Ik ben namelijk niet zo dol op alle bacterien van een KDV, baby's zijn om de haverklap verkouden of ziek. Daarbij kan een gastouder jouw baby meer aandacht geven verspreid over de hele dag dan een KDV met zeker 10 kids tegelijk. Wanneer je baby straks ouder is en meer zelfstandig dan kan een KDV een goede optie zijn.
Meestal is een oppas of gastouder ook wel iets goedkoper.

Ik zou een advertentie plaatsen voor oppas aan huis in de regio krant (wanneer er geen gastouder in de buurt is) en er een echte sollicitatie-ronde van maken met een vragenlijst waar je je goed bij voelt.

Tot zover mijn mening.

Hoi,

Hier hetzelfde euvel. Ik wil leiver dat ze naar een gastouder gaat. Ze krijgt meer aandacht dan op een kdv en het is over het algemeen een stuk rustiger.
Ook ik zou dit wel doen via een goede kennismaking en misschien wel meedere mensen willen zien voor ik een keuze maak.
Mijn vriend daarintegen wil liever kdv want die mensen zijn ervoor opgeleid en daarbij weet je zekerder dat ze in goede handen zijn.
Nu moeten gastouders die bij een gastouderbureau zijn ingeschreven tegenwoordig ook een bewijs van goed gedrag hebben, maar hier heb je wel minder zicht op. Bij kdv letten ze allemaal op elkaar.
Eerlijk is eerlijk ik weet het ook nog niet. Moeilijk he?

Liefs Reneke

hey meiden.

ja, moeilijk is het zeker.
jullie hebben wel gelijk, een gastouder houd zich meer bezig met je kindje dan kdv.

en maart mama09: over die sollicitatieronde: ik vind het helemaal niet overdreven hoor hihihi

vanavond heb ik een gesprek met een gastouder bij mij in de buurt.
als ze mij niet bevalt, dan ben ik zo weer weg.

qua kosten is er niet veel verschil. bij allebij krijg ik kinderopvangtoeslag en kom op een bedrag van 20 euro per maand uit, wat ik moet betalen.
dit is dus nog te overzien voor 4 dagen per maand.

en de gastouders moeten idd ook een soort cursus doen voordat ze mogen oppassen.

nou, meiden bedankt voor jullie reactie en ik laat t wel weten morgen, hoe het was bij de gastouder.

liefs, do

Klopt, ik sta zelf net ingeschreven voor gastouder, dus ik weet hoe een intake gaat.
Ik dacht; als ik toch bij huis blijf waarom word ik zelf dan geen gastouder? Meteen een leuke verdienste!
Tot nu toe nog geen reacties gehad, maar wie weet.

Succes vanavond Do, maak een vragenlijst! lol

Hoi

Ik heb bewust gekozen voor een k.d.v , profesionele leidsters duidelijk beleid, natuurlijk zijn er ook wel dingen die anders gaan dan ik zou willen maar ja dat is overal.

Wat betreft bacterieen die zitten overal en daar krijgen ze alleen maar weerstand van, mijn dochter nu 4 heeft ook op een   k.d.v gezeten en is ech niet meer ziek als een kindje dat niet op een k.d.v heeft gezeten.

Maar ieder zijn keuze ik ben erg tevreden en breng Nick met een gerust gevoel naar het k.d.v

Succes met de kennismaking en je keuze

Groetjes

Hoi,

Ik heb ook bewust gekozen voor een kdv, en dat bevalt prima. Ik zat voornamelijk met het feit dat een gastouder ook ziek kan worden of vakantie kan nemen. Bij sommige gastouderbureaus kan je kind dan naar een vervangende gastouder, maar dat is dus iemand die je helemaal niet kent, en dat vond ik een erg onprettige gedachte. Bovendien vind ik het prettig dat de overeenkomst met een kdv zakelijker is, of in ieder geval zakelijker aanvoelt. Ons kdv heeft bijv. een foutje gemaakt met de plaatsing van onze jongste dochter, en ik heb er geen problemen mee ze daarop aan te spreken. Bij een gastouder (waarmee je toch een andere band hebt, denk ik) zou ik daar meer moeite mee hebben. Mijn oudste dochter van 2 is helemaal idolaat van het kdv, ze vindt het zó leuk om met alle andere kindjes te spelen en is helemaal gek op de juffen.

Máár... er zijn natuurlijk (zie hierboven!) ook hartstikke veel moeders waarvoor een gastouder dé juiste keuze is,  dat ligt zo persoonlijk. Ik zou je hart volgen, dan zit je denk ik altijd goed!

Succes met je keuze!

Groetjes,
Myrna mv Isis en Nika

PS: Over de bacterieën; mijn dochter is zeker niet extreem vaak ziek, ze is nu 2 en heeft nu 2x  griep of een virusje oid gehad, en de waterpokken.

Terug
Bovenaan