Gatsie! Een klote weekend weg...

huh??? getverderrie, dat had je niet verwacht! en dan ook nog de kosten, jemig...

je had het over een afstandsverklaring, betekent dat dat jij afstand doet van je plicht als enige familielid en dat de staat het dan moet regelen? hoop het voor je!

als je  wel nog de hele klotezooi moet regelen, veeeeel  sterkte dan maar meissie!

liefs Jenneke

Hey!

Even een korte update. Lang leve het weekend! Dan kun je bar weinig regelen namelijk en gewoon een leuk weekend hebben samen, zeg! De stand van zaken tot nu toe:
De kosten zijn inderdaad voor ons, mij en mijn broertje die ik al 13 jaar niet gezien en gesproken heb en momenteel gedetineerd zit... We zijn nu aan het uitzoeken hoe het zit met die afstandsverklaring want volgens sommigen doe ik daarmee ook afstand van de verzekeringen die ze mogelijk wel had afgesloten. We hebben nog steeds geen idee of ze verzekerd was en hoe en voor wat dan eventueel, en nog minder idee hoe we daarachter kunnen of moeten komen. Ik weet potjandikkie niet eens  de geboortedatum van dat mens! Ook bestaat er een kans dat met die afstandsverklaring de erfenis wordt doorgeschoven... naar Thomas!! Mag die de begravenis betalen en de schulden... Dus nu zitten we te wachten op een telefoontje van de notaris die ons precies uit gaat leggen over het hoe en wat in het familierecht in ons geval... Verhaal duurt nog wel even voort dus, helaas.

Hoe vreselijk ik dit verhaal ook vind, ik heb inmiddels ook bar veel medelijden met het arme mens. Dat je op zo'n manier alleen moet sterven, en dat er pas iemand huilt om je dood als ze horen dat ze het moeten regelen en de voor de kosten op moeten draaien. Eigenlijk zou ik me dood moeten schamen!

Tip voor mensen die hetzelfde tegemoet zien: Probeer tijdig te achterhalen of iemand verzekerd is of niet!

-X- Marieke

Hey Marieke,

Gelukkig hebben jullie toch nog iets van het weekend kunnen maken.

Omdat ik wegens omstandigheden geen contact meer met mijn vader wil hebben, hebben wij een aantal jaar geleden uitgezocht hoe dat precies zit als hij komt te overlijden (mijn moeder is al overleden).  

Wanneer er iemand overlijdt en het blijkt dat er meer schulden dan bezittingen zijn, kan de erfgenaam de nalatenschap verwerpen. Dat moet gebeuren door een verklaring af te geven bij de rechtbank. Het beste is om dat zo spoedig mogelijk na het overlijden te doen, want het weigeren kan alleen als men de nalatenschap nog niet heeft geaccepteerd.
Als je je gedraagt als erfgenaam en ook handelingen verricht, staat dat gelijk aan accepteren. Na het verwerpen wordt het eerstvolgende meest verwante familielid door de wet aangewezen als erfgenaam. Maar ook deze kan weer verwerpen.

Is die afstandsverklaring waar je het over had gelijk aan bovenstaande?

Al met al natuurlijk een vervelende situatie. Hopelijk komen jullie er uit.

Groetjes,
Nelly.

Mijn god wat een verhaal!!!! Lees het  nu pas..
Wat dat aan gaat is het vaak erg omslachtig geregeld en moet je vroegtijdig zorgen dat je ook écht helemaal los ben van een persoon. Nu zit jij met heel het pakket, slaat gewoon nergens op!!!!

Kun je het niet regelen via advocaat etc dat je kunt aantonen dat je er al al die jaren geen contact meer mee hebt? Of achteraf verhalen ergens?

Pff,.. wat een klote situatie! Ik vind dat je oprecht boos mag zijn en je moet huilen om de situatie en niet om haar dood. Ze is er g*dverdorie al die jaren niet voor je geweest!! dat is ook geen moeder. dat kun je je toch bijn a niet voorstellen?

Ik kan helaas niks voor je doen, daar baal ik wel van. Maar als je even wil beppen om je frustratie kwijt te kunnen weet je me te vinden!!

Dikke kus en een knuffel voor jullie,

Esmé en Kay

Marieke, dit vond ik op het internet. Het kost je wel € 98,- maar dan ben je van alles af.

http://www.erfwijzer.nl/ verwerpen-weigeren-erfenis.html
(even de spatie weghalen)

groetjes,
Nelly.

Hoi Marieke,

Fijn dat je toch nog hebt kunnen genieten van je weekendje weg!
Ik hoop voor je dat je zonder al te veel kosten en problemen van alles afscheid/afstand kunt doen. Toch wil ik je nog 1 ding zeggen, voel je aub niet schuldig om wat dan ook, het is niet jou schuld dat het zo is gelopen! Dan word je alleen maar gek en daar heb je niets aan!

Door jouw verhaal zijn wij ook het e.e.a. gaan uitzoeken, want mocht er iets met Jorg en mij gebeuren (zeg nooit, nooit) dan wil ik niet dat mijn biologische moeder aanspraak op Lyanne of wat dan ook kan maken, schulden/leningen mag ze wel hebben natuurlijk, hahahaha!!

Sterkte!

Groetjes, Marieke

Hoi Marieke,

Laat je goed voorlichten door die notaris en informeer desnoods ook bij een tweede notaris (ze zijn niet allemaal even goed weet ik helaas uit ervaring).

Het klinkt zo handig: als er meer schulden zijn dan bezittingen dan kun je verwerpen MAAR: een notaris gaat pas aan de slag als je opdracht geeft en dat doe je vaak pas als je de erfenis hebt aanvaardt... Ja, het bekende circeltje!

Wat betreft de geboortedatum: kun je dit niet aan de politie vragen, zij wisten jou ook op te sporen als haar dochter...

Oh meid, wat een doffe ellende. Dit wil je niet meemaken en al helemaal niet op het laatst van je zwangerschap! Heel veel sterkte en succes met deze K-situatie!

Ellen mv Julian

Terug
Bovenaan