Gbs bacterie gevonden 38 weken zwanger.

Als je zwanger bent en blaasontsteking krijgt horen ze het standaard voor kweek op te sturen om zo uit te kunnen sluiten dat deze wordt veroorzaakt door de GBS bacterie

Ik bleek ook drager van een GBS. Toen ik opgenomen lag met een nierbekkeninfectie hadden ze dit nog niet kunnen vinden maar toen ik later nog een keer een blaasontsteking kreeg besloot de verloskundige met 35 weken nog een keer te testen. Ik ben inderdaad aan het antibiotica infuus bevallen (Uiteindelijk een spoedkeizersnede geworden maar dat heeft daar verder niets mee te maken). Ik snap dat je er even van schrikt. Ik baalde ook toen ik het telefoontje kreeg met de uitslag,.. niet bevallen met je eigen verloskundige, geen badbevalling. Maar uiteindelijk gaat de veiligheid van je kindje boven alles. Er zijn ook heel veel vrouwen drager die het niet weten,.. het risico is klein dat het fout gaat, maar als het fout gaat kan je kindje wel heel ziek worden dus better safe than sorry. Veel succes! 

Dankjewel iedereen! Donderdag belt de gyn mij dus dan kan ik eventueel nog vragen stellen.

Ik ben tenminste redelijk gerust gesteld door jullie!

@babbby ik had er aan het begin van mijn zwangerschap een artikel over gelezen waar het niet zo goed was afgelopen. Zo indruk op me gemaakt dat ik het niet was vergeten. Die mevrouw gaf aan dat het voelt als een blaasontsteking of het is een blaasontsteking ben nog steeds een beetje een leek met het gbs bacterie. Nou had ik al weken last van pijn aan mijn blaas. Eerst wilde de assistente het niet op kweek zetten, want ze vonden niks met dat dipstickje. Toen na 2 weken nog dezelfde klachten toch maar gevraagd of ze het op kweek wilde zetten het zat me gewoon niet zo lekker.

Vervolgens de assistente gebeld en die zei je hebt een blaasontsteking kuur is voldoende. Dus ik vroeg nog extra of de gbs positief was. En dat was. Ik vroeg of deze kuur het zou verhelpen en ze zei dat de dokter dit niet voor niets had voorgeschreven. Merkte in mijn eigen zoektocht dat redelijk veel assistente niet eens weet wat het gbs bacterie is want ze keken me vaak aan of ze vuur zagen branden als ik er over begon. Uiteindelijk zelf maar de vk gebeld want het zat me niet lekker hoe slordig ik geholpen werd en die gaf aan dat ik dus wel degelijk een andere antibiotica nodig had tijdens bevalling en dat de assistente dit hun had moeten latennweten en van alles door had moeten sturen. Toen voelde ik me eigenlijk pas serieus genomen. Doel van mijn enorm lange verhaal is om te zeggen dat als ik er niet over gelezen had ik dit niet eens had geweten voor mijn bevalling zelfs niet met een kweek want er werd niks over verteld door de assistente. Dus mocht je twijfelen lekker laten testen.

Ik heb in mei ook een blaasontsteking gehad waar GBS in gevonden is in de urine. Volgens protocol met 36 weken een nieuwe kweek gemaakt, helaas de GBS weer actief. Je bent altijd drager maar het hoeft niet altijd actief aanwezig te zijn. Mocht het vanaf 36 weken ‘actief’ zijn moet je in het ziekenbuis bevallen.
Ik ben afgelopen week ingeleid ( wegens andere redenen) en heb via infuus 3 giften antibiotica gehad voor de GBS. Onze zoon werd 12 uur geobserveerd, is daarna door de kinderarts nagekeken en alles was goed. Met goede uitleg naar huis gegaan.
Nu 1 week later nog nergens last van gehad.

Ik heb tijdens mijn gehele zwangerschap nooit een blaasontsteking gehad. Dus het 1 hoeft niet perse iets met het ander te maken te hebben. Drager zijn van GBS geeft niet altijd klachten wil ik hiermee zeggen

Je krijgt een infuusje met antibiotica een paar uur van te voren. Bij mij zat het er pas een kwartier van te voren in, omdat de bevalling nogal snel ging. De baby heeft net genoeg van het medicijn meegekregen om niks op te lopen. 1 op de 4 vrouwen is drager, maar ze testen het eigelijk bijna nooit omdat het de staat dan te veel geld kost. 8 jaar geleden was ik drager met chronische blaasontstekingen. Nu niet meer, dus ik ga een bevalling zonder antibiotica tegemoet.
Kleine tip; alvast probiotica gaan slikken om de darmflora in balans te houden. Succes! Het komt allemaal goed.

Ps: de blaasontstekingen heb ik nog wel, dat heeft inderdaad denk ik niks met het dragerschap te maken. De bacterie kan in elke holte zitten, maar daar merk je zelf niets van.

Terug
Bovenaan