Gebarentaal met je baby? Jullie mening?

Leuk om te lezen: jullie diverse meningen. Ik denk toch dat ik ook het boek ga bestellen...

ik ken gebarentaal omdat in mijn groep op het werk een jongentje doof is. alleen vraag ik mij af. wat wil je er precies mee. het lijkt heel makkelijk, maar er zijn net als met praten allemaal dialecten, fries is alweer anders met bepaalde dingen dan limburgs, ook zijn er net als praten hele grote verschillen tussen engels,duits frans nederlands enz. een dove uit engeland kan niet zomaar praten met gebaren met een doven uit nederland.

ik vind het zelf erg leuk maar als je het een tijdje niet doet ben je het ook zo weer kwijt

veel gebaren zijn ook zelf bedacht, zoals naam gebaren. ook niet alles heeft een gebaar,de een vult het anders op dan de ander, wij spreken dan met de ouder af. we moeten hiervoor een gebaar hebben wat zullen we doen (zodat iedereen hetzelfde gebaar doet) maar een ander weet dat gebaar dan niet

De gebaren van babygebaren die in het boek staan zijn niet hetzelfde als dovengebarentaal. Eigenlijk maakt het niet uit wat voor gebaren je precies gebruikt, het zal doorgaans alleen in het eigen gezin (of eventueel ook door familieleden of op het kdv) gebruikt worden.

Het idee is dat kinderen dmv gebaren op jongere leeftijd al een beetje kunnen communiceren. Spreken kunnen pas wat later, gebaren kunnen ze al eerder begrijpen en daarna ook zelf gebruiken. Zo kunnen ze voordat ze kunnen praten al via gebaren zelf aangeven wat ze willen. Denk aan eenvoudige dingen als: "eten", "meer" (bijv: nog een hapje eten), "drinken", "luier" enz. En dat schijnt een hoop frustraties te kunnen schelen. En daarbij is het natuurlijk leuk om met je kind te kunnen communiceren. Afhankelijk van hoe enthousiast je zelf bent en hoe makkelijk je kind hebt oppakt, kun je het aantal gebaren steeds gaan uitbreiden.

Groetjes, Marijke

Hoi Dames,

Wij zijn begonnen met een curcus gegarentaal! Onze zoon Stijn is 11 weken te vroeg geboren,en heeft ws. daar zijn slechthorendheid aan overgehouden. Stijn krijgt over 2 weken gehoorapparaatjes. We zijn erg druk met de gebaren onder de knie te krijgen,sommige zijn simpel,anderen heel moeilijk!   Wij krijgen elke week gezinsbegeleiding thuis, dit is erg zwaar en intensief!
Het boek gebaren met baby's is een mooi boek om mee te beginnen. Men zegt dat een kind beter gebaren oppikt dan de gesproken taal!
Leuk dat er over gesproken wordt. Succes allemaal.

Liefs kim     Mamma van Stijn.

Jeetje Kim dat zal best even slikken geweest zijn.  Fijn dat je daarin begeleid wordt.
Het lijkt me wel heel erg mooi om in gebaren met elkaar te kunnen praten. Succes met oefenen!

Bij Suze houd ik het  bij een paar gebaartjes en veel gesproken taal.

groetjes,
Karin

Ik heb gisteren het boek ook besteld. Mijn nicht deed het twee jaar geleden al met haar zoontje (in Engeland) en ik moest er toen erg om lachen. Twee-talig opvoeden en dan ook nog gebarentaal.
Nu hebben we de jongste zwaaien geleerd en zwaait hij de hele dag. Dus het leek me wel grappig hiermee te gaan oefenen. Fun ook voor de oudste twee als ze op die manier met elkaar kunnen communiceren.

Judith

ik vind het leuk om met je baby te communiceren
alleen zou ik er niet een cursus voor volgen
maar ik geloof er wel in dat het baat heeft
ik denk dat een baby toch te vaak onderschat wordt in wat hij allemaal begrijpt en kan

en lukt het al bij iemand?

Terug
Bovenaan