Gebeten op kdv

<p>Hoi, Mijn man heeft vandaag onze zoon van 14 maanden opgehaald van de kdv. En er heeft een meisje hem in het gezicht gebeten. Het is een groep  van 1 en 2 jarigen. mijn man heeft niet veel gevraagd. Ik ben er van geschrokken. Hoe heeft dit kunnen gebeuren. Is het normaal dat zoiets gebeurt. mik vind het heel gek. Alle tanden staan in zijn wang. hebben jullie dit weleens meegemaakt? <br /><br /></p><p>maandag ga ik ze bellen om te vragen hoe dit zo heeft kunnen gebeuren. </p>
 
Mijn zoontje is ook een paar keer gebeten op de opvang. Jonge kinderen kunnen zich nog niet altijd uiten zoals zij dat zouden willen. Dit is iets wat bij de leeftijd hoort en een keer kan gebeuren.
 
Het is zeker schrikken en heel vervelend voor jullie en jullie kindje. Ons zoontje heeft rond de 1.5 jaar ook een periode gehad dat hij ons of opa's en oma's beet. Dit gebeurde soms uit nijd en soms uit enthousiasme. Kids kunnen zich op die leeftijd nog niet goed uiten en doen dit dan door bijten. Wij hadden onze zoon 1 op 1 en nog gebeurde het bij ons. Op een groep kunnen leidsters dit niet voorkomen, want het is zo gebeurd. Je zou wel kunnen vragen hoe ze er op dat moment mee omgegaan zijn. Waarschijnlijk zijn de ouders van dat meisje ook ingelicht.
 
Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en helaas gebeuren dit soort dingen. Sommige kinderen kunnen nog niet goed praten, worden niet goed begrepen of kunnen zich niet goed genoeg uiten en gaan dit dan doen doormiddel van bijten. Valt zeker niet goed te praten hoor!! Want mag echt niet. Maar er zit meestal wel een reden achter als kinderen dit doen.
 
Tsja.. ik snap dat dit heel vervelend is. Ik zou er zelf ook erg van balen. Maar bij een groep met kindjes in deze leeftijd gebeurt dit weleens. De leidsters kunnen hier niet altijd optijd bij zijn. Misschien hebben ze het al vaak weten te voorkomen en lukte het nu niet. Je mag er uiteraard naar vragen, maar ze zullen het zelf net zo vervelend vinden als jij.
 
Ook ik werk op een kdv en met als mijn collega hierboven zie ik het ook geregeld gebeuren. Natuurlijk proberen we het te voorkomen, maar het is vaak al gebeurd voordat je bij de betreffende kinderen bent zonder andere kids omver te lopen. Het is inderdaad een uiting van frustratie, boosheid en sons ook geluk/blijheid. Slaan is hier ook een uiting van, alleen zijn de gevolgen minder heftig.Vraag gerust na hoe het gebeurd is. Zou ik ook willen weten en meestal hebben ze het wel gezien. En hoe ze erna gehandeld hebben kan ook geruststellen. Dan kun jij het plaatsen.
Om te verzorgen, koel het gerust als hij er last van lijkt te hebben. Gewoon een nat washandje. Vallen en stoten zalf werkt het beste vlak erna. Maar koelt ook een dag later nog.
 
Ik werk op een kinderdagverblijf en soms gebeurt dit ja. Heeeeeel vervelend maar het gebeurt in een oogwenk. Soms sta ik naast het kindje dat bijt en ben ik alsnog te laat om in te grijpen. Het gaat razendsnel.

Sommige kindjes bijten helaas. Dat is echt heel vervelend maar krijg je niet in 1x afgeleerd. Het is een vorm van frustratie uiten op de verkeerde manier, meestal doen ze dit als ze rond de 1.5 jaar oud zijn.

Bedenk dat de juffen dit écht niet expres laten gebeuren, zij balen er natuurlijk ook van. Ik vind het ook echt altijd heel rot om een ouder te moeten vertellen dat hun kindje gebeten is, maar helaas gebeuren zulke dingen op het kinderdagverblijf soms.

Verwacht niet dat de juf een naam gaat noemen van het kindje dat beet, want dat mag niet en het is ook totaal niet relevant om te weten wie het gedaan heeft want dan ga jij altijd denken: 'oja, dat is dat vervelende kind die mijn kind pijn heeft gedaan. Het desbetreffende kind verdient dat niet, hij doet het echt niet expres. Het is vaak een uiting van frustratie zoals ik al zei.
Kinderen doen elkaar nou eenmaal soms pijn, jouw kindje gaat in de toekomst misschien ook wel bijten of duwen ofzo, hoort erbij!
 
Hier ook, ben zelf 2 keer gebeld dat het was gebeurd (ivm geen overdracht bij de deur door corona) en er is me ook wel eens verteld dat mijn dochter had gebeten. Blijkbaar had iemand geprobeerd haar eten te stelen, was ze niet van gediend. Zelf was ze oa gebeten nadat ze een blok had afgepakt. Heel normaal dat kinderen dit doen, niet wenselijk en dat krijgen ze ook op kdv te horen, maar wel in hun ontwikkeling een eerste stap in goed duidelijk maken wat ze wel en niet willen. Ik begrijp dat je er van schrikt, maar zou wel oppassen dat je niet ‘op hoge poten verhaal gaat halen’ terwijl dit nou eenmaal hoort bij opgroeien.
 
Terug
Bovenaan