gebeurt inknippen echt zo vaak??!?!

hallo allemaal
er zit mij al een tijdje iets dwars.naarmate mijn zwangerschap vordert hoor en lees ik steeds maar verhalen waarin mensen een knip krijgen.de een nog groter dan de ander.het lijkt wel of t de normaalste zaak van de wereld is en zo'n beetje iedereen het nodig heeft!hier schrok ik erg van,want het lijkt me afschuwelijk als ze in je doos gaan knippen.ik word echt akelig van het idee.ik hoor en lees ook wel dat je er weinig of niks van voelt,ik vind t niet normaal.ik gruwel van iedere medische ingreep,word al gek als ik een prikje moet.laat staan knippen en dichtnaaien.zijn er ook mensen die niet ingeknipt zijn?of die ook zo kleinzerig en bang zijn als ik bij wie t heel erg meeviel?ik ben bang als ik straks lig te bevallen en de vk pakt de schaar dat ik zwaar in paniek raak.ik ga dit ook wel met haar bespreken.kan je ook een verdoving vragen?vind ik ook niks,maar dan maar liever eerst een prikkie en dan die akelige rotschaar.
kan iemand me geruststellen?
groetjes kari

Hallo,

Ik kan je misschiem een beetje tot rust brengen.
Ik heb een een dochter van maar liefs ruim 8 pond
er uit gewerkt en 52 cm lang en ik ben niet uitgescheurd
helemaal niets.Dus het valt allemaal wel mee hoor.
Ik zal alles zo weer over doen ik heb weinig of geen
pijn gehad.Dus zo kan het ook gaan.

Veel sterkte met je bevalling!!!!

Groetjes mama van Marissa 8,5 mnd

Hai Kari

Ja, akelig idee, he?!? Ik wordt er ook helemaal eng van. Gelukkig heb ik recentelijk twee verhalen van bekenden gehoord die ook bevallen zijn zonder scheur of knip. Het kan dus echt wel! Ik probeer me er niet mee bezig te houden. Of het wel of niet gebeurt bij mij, dat weet ik toch pas op het moment.
En aan de vk ga ik vragen of ze een knip niet vantevoren wil zeggen. Als je het toch niet voelt... dan wil ik het pas achteraf weten!
Verder heb ik een bad besteld om in de bevallen, dat schijnt de kans op knip of scheur ook te verkleinen. Hoop, hoop, hoop!!!

Groetjes,
Rosanne, 38 weken

Hoi Kari,

Geen fijne gedachte nee. Tijdens  mijn zwangerschapsgym hebben ze er foto's van laten zien. Hoewel ik daar kippenvel van kreeg, begrijp ik het nu wel beter.

De verloskundige zet alleen een knip als het nodig is. Dus, als ze vermoed dat je zonder die knip zal uitscheuren. Het probleem is namelijk dat je bij een scheur grote kans loopt om helemaal uit te scheuren.. dus helemaal tot aan je anus. Dit is dus helemaal geen pretje en om dat te voorkomen zetten ze een knip. Deze knip wordt schuin gezet, zodat  je niet verder kunt scheuren. Op het moment dat de knip wordt gezet is je bekkenbodem zodanig gespannen dat er geen doorbloeding meer plaatsvindt. Je schijnt het op dat moment dus echt niet te voelen.  

Het heeft mij wel gerustgesteld om dit uitgelegd te krijgen. Ik ben wel met je eens dat het tegenwoordig erop lijkt dat er gewoon standaard een knip wordt gezet.

Ik zou je angst wel bespreken met je verloskundige, zodat ze er vanaf weet. Dan kan ze er in ieder geval rekening mee houden, want angst tijdens de bevalling moet zoveel mogelijk vermeden worden. Ook dit werd tijdens de zwangerschapsgym verteld: adrenaline zorgt ervoor dat de weeen worden tegengehouden, dus je moet zoveel mogelijk proberen te ontspannen.. makkelijker gezegd dan gedaan als je t mij vraagt!!!

Gelukkig zijn er ook positieve bevallingsverhalen te lezen op het forum.. dus we duimen maar dat het voor ons ook zo goed zal gaan!

Lyanne

Hallo,
Inknippen doen ze inderdaad alleen maar als het nodig is. Ik ben bij mijn vorige 2 bevallingen ingeknipt. Van die knip voel je absoluut niets van, want dat gebeurd tijdens een perswee en geloof me de weeen doen veel zeerder. Op het moment van bevallen maakte het mij niet uit wat er gebeurde als het kind maar er uit was.
Daarna moet je wel gehecht worden. Je wordt wel verdoofd, ik voelde het wel, maar met mijn pasgeboren kleintje op mijn borst  ben je snel afgeleid.
Groetjes, Yoeke

hoi

je hoeft echt niet bang te zijn ik ben ook ingeknipt en bij mij verdovde ze het eerste met een prikje daar voelde ik ook niks van want dat deed ze tijdens een wee en van het knippen zelf heb ik ook niks mee gekregen ze zei precies wanner ze het deed maar ik voelde echt helemaal niks
en van het dichtnaiien ook niet omdat het nog verdoofd was dus maak je maar geen zorgen erover.

en het gebeurt indd alleen als het echt nodig is

Hallo,

Ik ben 3 keer bevallen en alledrie de keren zonder knip of scheur! Het kan dus wel!
En onze dochters waren alledrie ruim 7 pond, dus niet echt klein.

Belangrijk is volgens mij dat je goed naar de vk luistert als ze zegt of je moet persen, of juist even niet.

Liefs Annemarie

hey kari,

ik weet dat ze alleen inknippen als het echt niet anders kan. en ze zetten de knip wanneer jij een wee heb dus dan voel je em ook niet. wel gehoord dat een geluid is van scheurend papier.
ik ben er ook doodsbenauwd voor, ben erg bang voor de pijn van de bevalling, heb een lage pijngrens.
wat wel een tip is en daar zou je nu mee moeten beginnen denk ik.
je kan zelf dat stukje weefsel (perineum) al een beetje masseren en oprekken. je hoeft niet bang te zijn dat je het scheurt, het rekt toch echt al flink op tijdens de bevalling.
maar wees niet te ruw voor het geval je het beurs maakt.
en heb je weleens nagedacht over een bad bevalling? het water zorgt er blijkbaar voor dat de kans op inscheuren kleiner word. en dat masseren ook.
ik doe het beide en ik laat je binnen een paar weken wel weten hoe het bij mij gegaan is.
groetjes Miranda morgen 38 weken

Terug
Bovenaan