Geboortekaartje, gewicht lengte tijd?

Haai iedereen,

Over een paar weekjes komt onze kleine man en het geboortekaartje is helemaal af en ready to print..

Nu zit ik eigenlijk al jaren mezelf af te vragen waarom het gewicht etc op het kaartje vermeld staat.. Persoonlijk zegt het mij helemaal niets of een kindje geboren wordt met 3400 gram of 3800 gram..

Als ik het grof zeg vind ik het eigenlijk al een beetje bekritiseren voordat de baby aan zijn leven begint.. Wat is er nou leuk aan om te zeggen of horen zooo das een flinke! Of nou dat is maar een ielige baby met dat gewicht.. lekker boeiend toch..

Ik heb dus even op google gekeken de beste raadgever en daar staat dat het een indicatie kan zijn van de gezondheid van een baby.. dat vind ik al helemaal een domme reden.. op andere sites staat dat het is om kleding te kunnen geven, maar ook dat is een beetje achterhaald toch..

Doen jullie nog de ouderwetse manier van alles erop vermelden of zijn er meer rebelse ouders die denken de naam en dag is meer dan genoeg?
 
Wij hebben gewicht en lengte er wel op gezet. 
Niet met het idee om op te scheppen over hoe groot, klein, gezond etc onze baby is. Maar mijn eigen geboortekaartje heb ik nog steeds. Evenals een boek waar ook veel documenten rondom mijn geboorte en een dagboekje van de zwangerschap van mijn moeder in zit. Alles bij elkaar vind ik een heel mooi stukje informatie over hoe mijn leven gestart is, en hoe ik was toen. Er staan ook allemaal data van eerste keren in. Kaartjes die mensen met de geboorte gestuurd hebben. Wie er allemaal op visite kwam. Ik kan er uren in bladeren. 
In dat licht ben ik ook zoiets gestart voor mijn dochter. En op het kaartje ziet ook zij hoe groot en zwaar ze was, en de liefde die wij in dat zelfgemaakte kaartje gestopt hebben. Ook zij heeft een dagboekje en een kraamboek met documenten uit het ziekenhuis, een doos met kaartjes enzo. 
 
Naam en dag is zeker genoeg, maar persoonlijk vind ik gewicht en tijd toch wel leuk. Lengte gebeurt al niet meer als je kindje thuis wordt geboren, want dan meten ze dat niet. Sowieso vind ik lengte wel een beetje onzin omdat ze dat even gauw meten in het ziekenhuis en dat kan zomaar 2cm meer of minder zijn.

Tijd en gewicht vind ik persoonlijk wel gewoon leuk, omdat je zulk soort dingen toch vergeet anders en je kindje vindt het later vast ook leuk om te weten. In het geboortekaartje kun je dat even snel teruglezen, anders staat het alleen vermeld in papieren van het ziekenhuis of het groeiboek en het is maar de vraag of je dat 20 jaar bewaard.

Ik snap wat je bedoelt over dat gewicht hoor, dat is toch altijd 'een ding' ofzo bij ouders onderling. Op de een of andere manier is het interessant om te weten of iemand er een kind van 2900 gram of 4500 gram uitperst haha, eerlijk gezegd doe ik daar helemaal aan mee en vind ik het van mezelf wel 'stoer' dat ik er 2 kinderen van 4000-4500 gram heb uitgeperst zonder een hechting of iets, ook al heb je dat natuurlijk helemaal niet in de hand.

Ik vind het altijd leuk om te lezen hoe zwaar een kindje is, niet om te vergelijken maar ik vind het gewoon interessant!
 
Ik ga binnen 2 weken bevallen en zat met precies dezelfde gedachten als jij. Ik laat die bullshit er gewoon af hoor. .


Ben ook bang dat als ik t wel doe dat kraamvisite van die gepersonaliseerde kadootjes gaat maken met gewicht en lengte er op en ik vind dat afschuwelijk.

Ik vind die info zo niet nodig om te weten van een ander. Vind ook niet dat een ander t wat aan gaat hoe groot of klein onze man is
 
Een geboortekaartje is puur om aan te kondigen voor anderen dat er een baby geboren is.


Ik maak een fotoboek. Daar zal best zn geboorte info in komen te staan.

Maar t is voor anderen niet relevant om dat op t kaartje te hebben staan.
 
Je bepaalt toch zelf wat er op staat? Dan doe je het lekker niet. Ik heb wel vaker kaartjes ontvangen met alleen de naam.
Ik vind het zelf wel leuk en interessant, en het gaat helemaal niet over bekritiseren of beoordelen in mijn ogen dus ik snap dat niet helemaal, ligt er maar net aan wat voor mensen je om je heen hebt denk ik. 
 
Wij zetten het wel op het kaartje. Ik heb er zelfs nooit over nagedacht om het niet te doen, dat komt denk ik ook omdat op het voorbeeld het wel stond vermeld. Nu ik erover nadenk wil ik het evengoed laten staan. Zelf vinden wij het leuk en ook voor later voor ons kind. Daarbij denk ik dat mensen het evengoed wel vragen als het er niet op staat en inderdaad kun je toch gewoon zelf bepalen wat je leuk vindt op een kaartje? Er is niks wat “hoort”.
 
Terug
Bovenaan