Gebruik iPad bij kdv

<p>Hoi allemaal,</p><p>Ons zoontje van 1,5 jaar gaat twee dagen in de week naar het kinderdagverblijf. Hij gaat nu drie maanden redelijk constant naar het kdv. Hij went moeilijk, moet bij het wegbrengen altijd huilen en ontdooid moeilijk. Hij komt niet altijd goed tot spelen met andere kindjes, volgens de leidsters. Hij zou veel observeren van een afstandje. De momenten dat ouders komen brengen/halen vindt hij lastig. (Thuis speelt hij overigens wel goed en maakt goed contact met neefjes, nichtjes, kindjes van vriendinnen) Het gaat langzaam steeds beter op het kdv. Wat ons opvalt is dat de leidsters hem vaak de iPad met een filmpje aanbieden. Dit is iets wat wij niet toejuichen en thuis mag hij alleen als wij koken tv kijken. <br />Mijn man wil dat ze de iPad niet meer aanbieden op het kdv. Ik denk dat het niet meer weg te denken is deze tijd, maar het voelt ook als een “makkelijke oplossing” van de leidsters. </p><p>Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken en mee omgaan?<br /><br /></p><p>alvast bedankt voor het delen van jullie visie! <br /><br />groetjes,</p><p>Lin</p>
 
Bij ons komt de tv of ander schermpje nauwelijks aan voor onze dochter van 2. Ze begint nu wat meer te vertellen en soms horen we dan ook van haar dat op de opvang (gastouder in ons geval) de tv nog wel eens aan staat. Niet onze manier. Maar ze is daar maar 2 dagen in de week en gaat er met superveel plezier naartoe en dat vind ik het belangrijkste. En ik zie genoeg foto’s van andere leuke dingen die ze daar ondernemen dus ik laat het maar zo.
 
Hoi, hoe weet je dat ze hem vaak de ipad aanbieden. Vertellen ze dit?
En wat is vaak? 2x een half uur, of 2x 5 minuten? Heb je daar enig idee van? Want je bent er natuurlijk niet bij dus weet je precies hoeveel het is?

Ik werk zelf op een kinderdagverblijf waar we NOOIT tv of tablet kijken. Echt nooit. Dus nodig is het zeker niet, zeker op het kinderdagverblijf vind ik dit eigenlijk niet nodig. Thuis doe ik wel 2x per dag de tv aan, maar op de opvang gebeurt dit gewoon niet.

Op m'n oude werk waar ik 5 jaar heb gewerkt deden we het wel eens aan het einde van de dag, van 17.15-17.45 ongeveer aan tafel met de laatste kindjes filmpjes kijken. Gewoon omdat het dan laat werd, de kindjes werden moe en alles was opgeruimd. Dat gebeurde zo'n 2x per week 30 minuten denk ik, niet dagelijks!

Mijn eigen dochter gaat naar de gastouder en sinds ze in de middag niet meer slaapt mag ze daar 45 minuten op de tablet tussen de middag. Dat vind ik prima en snap ik best wel, want de dag van 8.00-17.30 is lang en daar mag best even een break in zitten.

Maar ik begrijp best wel dat je het liever niet hebt, het is idd een makkelijke oplossing en niet helemaal de bedoeling op een kinderdagverblijf vind ik. Als het je erg stoort zou ik het gewoon aangeven, maar dan moet je wel zeker weten in welke frequentie hij daar achter de tablet zit..
 
Mijn zoontje heeft ook een tijd moeite gehad met afscheid nemen. Nu hij 2 jaar en 1 maand is gaat het langzaamaan beter. Maar hij speelt na 5 min wel meteen. Bij hem op het KDV bieden ze nooit tv of iPad/tablet aan. Ze ondernemen zoveel leuke dingen. Ik denk zeker dat het niet nodig is. Maar wat is lang? Een kwartiertje tot max half uur op een dag vind ik nog wel acceptabel.
 
Die iPad zou me ook storen! Bij onze kdv hebben ze geen tv, iPad oid. Onze zoon wende ook maar moeilijk. Vaak huilen bij het brengen. De leidsters namen hem toen ff op schoot of aan tafel met een puzzeltje. Aan tafel voelde hij zich wat veiliger dan los in de ruimte. Huilen stopte snel hoor ik vaak. Het wegbrengen ging pas echt goed toen hij met twee jaar naar een grotere groep ging. Wat het precies was weet ik niet maar zelf had ik ook een beter gevoel bij de nieuwe leidsters. Misschien had hij hetzelfde gevoel.
 
Als je kindje als dreumes voor het eerst naar de opvang gaat is dat de moeilijkste periode om je kindje te laten wennen. Het duurt vaak langer voor ze echt hun draai hebben gevonden. 
Dit komt wel goed. Gun je kindje de tijd die hij nodig heeft om te wennen. Als dat betekent dat hjj liever van een afstandje toekijkt om te zien wat er gebeurd, dan is dat wat hij op dat moment nodig heeft. Het zou mooi zijn als één van de leidsters naast hem komt zitten om hem zo stap voor stap bij het spel te betrekken. Misschien eens vragen hoe zij je kindje stimuleren/aanmoedigen tot spel/ contact maken.
Verwacht ook niet teveel van 'samen spelen'. Dreumesen zijn hier in hun emotionele ontwikkeling nog niet aan toe. Ze zijn ego centrisch ingesteld. In hun leefwereld draait alles nog om hen. Ze willen hoogstens hetzelfde speelgoed hebben en zullen elkaar ook imiteren in hun spel. Maar elke dreumes speelt solistisch zijn eigen spel.
Als wij de kindjes komen ophalen zitten ze eigenlijk altijd aan het einde van de dag (nu in het herfst/winterseizoen) aan tafel te puzzelen of met iets van blokken te spelen.
Ik denk dat je de leidsters er wel op mag vertrouwen dat ze op een pedagogische manier omgaan met de kinderen. En anders kan je altijd vragen hoe ze dat zo door de dag heen aanpakken met je kindje. 
 
 
Hoi,

Ik werk zelf op een kdv. En dat je kindje van een afstandje observeerd wn kijkt is heel normaal. Soms vinden ze dat prettig. Aanvoelen hoe de sfeer is en wie de kindjes zijn en leidsters.

Wij gebruiken de iPad heeel soms aan het einde van de dag. Of als het pijpenstelen regent en de kindjes even een ‘break’ nodig hebben. Zeg maar eens per maand en dan hooguit een kwartiertje, soms iets langer maar niet langer dan 20 min. Nu rond 5 dec kijken we af en toe het Sinterklaasjournaal met de oudste peuters (vanaf 3 a 3,5 jaar) omdat dat zo bij ze speelt.

Geef het de tijd, soms duurt het even wat langer. Vaak zie je in 2 maanden al een heel verschil. ☺️
 
Zelf ben ik al jaren gastouder en wij kijken ook heus wel eens tv. Op vrijdagmiddag en in de vakanties een keertje extra. Een tablet heb ik niet, maar die werd op het laatst kdv waar ik werkte wel gebruikt. Maar uitsluitend voor de administratie en om eens een muziekje op de zetten. Een kind een tablet geven omdat hij huilt vind ik dan ook echt onacceptabel! Zou dat ook echt aangeven als je dat niet wilt.


Wat hierboven gezegt wordt klopt ook echt wel, dit is wel een moeilijke leeftijd om te wennen. Maar geef het tijd. Observeren van een afstand is toch prima, hij moet toch niet mee doen. Dat komt alleen vanzelf wel
 
Terug
Bovenaan