Gedwongen thuisbevalling: gebeurt vaker?

<p>Toen ik ging bevallen van mijn zoon dachten we alles geregeld te hebben: lieve verloskundigen, duidelijk afgesproken dat we naar het ziekenhuis zouden gaan want ik beviel 4 maanden voor mijn 40ste verjaardag en we woonden 4 hoog, zonder lift.<br /><br />Die nacht zelf weigerde de VK ons naar het ziekenhuis te laten geen, ze veranderde de regels steeds. Dit zorgde voor veel stress, en daarna ruzie en uiteindelijk blinde paniek. We hebben heel veel geluk gehad dat we het hebben overleefd. <br />Nazorg was er nauwelijks, we werden niet eens gewaarschuwd dat we ons kindje extra in de gaten moesten houden omdat hij in het vruchtwater had gepoept. De kraamverzorgster kwam ongeveer 7 uur later, tot die tijd waren we alleen.<br /><br />Gelukkig heeft niemand uit mijn vrienden of kennissenkring zulke slechte ervaringen. <br />Maar ik begrijp dat het kraamkamer tekort in Amsterdam nu nog erger is, en mijn VK zal niet de enige leugenaar zijn.<br /><br />Hebben andere vrouwen vergelijkbare ervaringen? <br />Een vriendin is over 2 maanden uitgerekend, daarom.</p>

Ook al vind een VK dat je niet naar het ziekenhuis mag, zij bepaald toch niet? Je kunt dan toch alsnog je spullen pakken en gaan? Dat begrijp ik niet.
Bij mij was er bijna een grote fout gemaakt doordat de VK en stagiaire niet goed op mijn zwangerschapskaart was gekeken. Print deze samen met een eventueel geboorteplan uit. Fijn om altijd bij de hand te hebben!
Ik wilde graag bevallen in ziekenhuis A. Op de dag dat mn bevalling begon en de VK belde het ziekenhuis, bleek er geen plek te zijn en moest ik uitwijken naar ziekenhuis B. Alle verloskamers in gebruik. Ongelooflijk. Dat is mijn tip. Bedenk tijdens de zwangerschap naar welk ander ziekenhuis je eventueel kunt en wilt uitwijken mochten er geen verloskamers vrij zijn

Zoiets heb ik nog nooit gehoord, wat slecht! De enige redenen die ik ken om niet naar het ziekenhuis te kunnen, zijn: vol en wanneer het te snel gaat. 
Ik zou als ik jouw vriendin was een ambulance bellen als de VK haar niet wilt laten gaan. 

Beetje apart, want ik mocht al niet thuis bevallen omdat onze slaapkamer op zolder is. Wanneer er tijdens de bevalling complicaties zijn, is het lastig ivm trap... ik had daarom de keuze: een bed op de eerste verdieping of begane grond, of in ziekenhuis bevallen. Heb voor het laatste gekozen. 

Ik vind het een beetje vaag verhaal en snap het niet helemaal.
Maar zoals ik weet en in omgeving heb ervaren is dat er alleen thuis gebleven wordt als de ontsluiting dusdanig ver is dat de kans groot is dat je anders in de auto bevalt. 
Ik zou je wel aanraden je er ervaring na te bespreken of te vertellen. Zodat je duidelijkheid krijgt over wat er nou is gebeurd en waarom. Je hebt het over ‘geluk dat we er nog zijn’ misschien goed om dit te bespreken en hoe die lading is. Ik zeg niet dat het niet waar is begrijp mij niet verkeerd, maar soms is de lading en de heftigheid die je er aan geeft ook anders omdat het op dat moment zo voelde. 

@DulceMaria Je hebt helemaal gelijk, we hadden ook veel eerder onze spullen moeten pakken en gaan. Uiteindelijk deden we wat ook maar veel te laat. Toen werden we ook nog op het verkeerde been gezet door de VK die plotseling aanbood een ziekenhuis te bellen maar later toch weer niet. Zo stonden we weer met haar ruzie te maken in plaats van dat we onderweg waren.

Even later kwamen de persweeen en toen konden we geen kant meer op.

@Lis anne Dat dacht ik ook, maar wij konden niet meer wegkomen omdat er geen lift was.

Wat ik toen niet wist is dat kinderen die in het vruchtwater hebben gepoept ook in de uren erna veel risico lopen en in de gaten gehouden moeten worden. Waarom we niet gewaarschuwd zijn is echt te gek voor woorden, er is gewoon gedobbelt met het leven van mijn zoon.

Terug
Bovenaan