Gedwongen thuiszitten omdat de kinderopvang te duur is

Hoi,

Hopelijk vind ik hier wat herkenning en vooral goeie tips. Mijn man en ik werken allebei (hij fulltime en ik 4 dagen). We verwachten in juni ons eerste kindje. Ik werk als docent op een mbo school en hier heb ik heel veel plezier in! Nu zijn we natuurlijk wel alvast aan het kijken hoe we het gaan oplossen met de opvang. Ik ga sws een dag inleveren en terug naar 3 dagen werken.
Ik was van plan om mn schoonmoeder te vragen om op te passen maar ze is al redelijk op leeftijd en heeft heel wat kleinkinderen opgevangen dus wil haar liever niet belasten (eigen ouders wonen te ver weg). Nu ben ik een beetje achterover gevallen van wat kinderopvang kost, en wat we terug krijgen. Als mijn berekening klopt moet ik voor 3 dagen opvang ong 700 eur betalen de toeslag is namelijk maar iets van 150 of 200 eur. Wat een behoorlijk deel van mijn salaris zal zijn met 3 dagen werk. Mijn man had echt zoiets van: als we dat gaan betalen kan je beter thuis blijven. We kunnen opzich rondkomen van het inkomen van mijn man maar ik heb zoveel plezier in mijn werk en haal er zoveel voldoening uit waardoor ik dat liever niet wil loslaten.

... hopelijk snappen jullie mijn ‘probleem’ en hebben jullie tips hoe toch mn 3 dagen werk te behouden ipv volledig thuisblijfmoeder te worden (waar overigens niks mis mee is). Ik heb verder geen zus/nicht/tante of wat dan ook bij wie ik terecht kan voor oppas helaas :(
 
Werk is niet alleen om geld te verdienen! Je hebt plezier in je werk! Dus vooral lekker blijven werken. En zo te lezen houden jullie meer over als je werkt dus dat zou geen argument moet zijn.
En je kan altijd uitproberen hoe het bevalt om 3 dagen te werken. Stoppen kan altijd nog. Het is lastig te voorspellen wat je wilt zodra je kind er is. Sommigen willen echt ineens niet meer werken en alleen bij het kind zijn. Ook prima, ieder zijn keuze!
Bij ons ben ik de kostwinner (4 dagen werken) en mijn man is thuis. Gewoon omdat hij dat graag wil en er op dit moment geen werk is dat hem voldoening geeft. Financieel zou het misschien gunstiger zijn als hij zou werken, maar we hebben de luxe dat we ons daar niet door hoeven te laten leiden.
Kortom het is voor iedereen anders. En vooral is werk echt veel meer dan alleen maar geld verdienen!
Heel veel geluk gewenst!
 
Hoi mamainprogress, 
 
Niet oneerbiedig bedoelt hoor maar volgens mij verdiend een baan als docent niet super goed, ik weet niet wat je man doet maar die moet wel gigantisch verdienen als je maar zo weinig terug krijgt. Wij verwachten ons eerste kindje in juli en wij hebben ook alles uitgezocht. Voor 2 dagen per week opvang kost het 730 euro per maand en wij gaan netto rond de 250 euro betalen. Dus krijgen de 480 euro terug. Ons jaar inkomen met zn 2en is 61000 euro. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. 
Sowieso wil ik blijven werken omdat ik denk dat ik een veeeel leukere moeder ben als ik ook lekker even van huis ben.
Groetjes Manon
 
Hoi mamainprogress,

Ik kan me je overweging goed voorstellen, maar zoals Manon ook al zei: werken doe je niet alleen voor het geld, zeker niet als je het ook ontzettend leuk vindt om te doen.

Zelf ga ik terug van 33 naar 24 uur, en dat verdeeld over 2,5 dag. Mijn man heeft op zich een goede baan, maar blijft 1 dag thuis om voor de kleine te zorgen en zorgt ervoor dat hij op andere dagen een uurtje langer werkt, waardoor hij toch nog aardig aan zijn 'normale' werkuren komt.

Zelf zie ik het totaal niet zitten om de hele dag met de kleine thuis te zitten, bang dat de muren op een gegeven moment heel erg op mij af gaan komen en mijn wereldje heel erg klein gaat worden. Momenteel zit ik vanwege zwangerschapsklachten al even thuis en ik vermaak me momenteel nog wel, maar op den duur gaat het natuurlijk wel vervelen...

Overigens heb ik het idee dat je berekening niet helemaal klopt. Heb je dit uitgerekend via toeslagen.nl? Mijn KDV heeft ook een eigen tool daarvoor, wellicht die van jou ook wel :)

Heel veel succes met je keuze! En zoals Rosa ook al zei: stoppen kan altijd nog ;)
 
Wellicht kun je ook meenemen in je overwegingen:
dat kinderopvang in een groep ook heel goed is voor je kind. In ieder geval na het eerste jaar!
dat je op de kinderopvang in de mensen die daar werken een belangrijk maatje vindt. Je kunt met al je vragen en zorgjes bij ze terecht. 
ik weet niet hoeveel je man verdient, maar als hij een dag meer voor de baby gaat zorgen en jij blijft 4 dagen werken, wat is dan de invloed daarvan op jullie inkomen (en wordt dan de toeslag hoger)?
succes met je beslissing!
 
 
Hoi Manon, 
 
Dank voor je reactie! Ik verdien als docent gelukkig prima (het hangt er namelijk vanaf wat voor werkzaamheden je doet). Met mijn man samen zitten we ruim boven modaal. Ik zou dus wel kunnen stoppen maar doe het liever niet (absoluut geen geldkwestie) en ergens begrijp ik ook dat als je veel verdient je ook meer moet betalen, volledig mee eens ook.  Mij gaat het meer om de mentaliteit van: beter thuisblijven want je gaat niet zoveel geld aan de kinderopvang besteden.  En ik denk idd ook dat ik een veel leukere moeder ben als ik blijf werken! 
 
 
Terug
Bovenaan