Gedwongen thuiszitten omdat de kinderopvang te duur is

Hoi,

Hopelijk vind ik hier wat herkenning en vooral goeie tips. Mijn man en ik werken allebei (hij fulltime en ik 4 dagen). We verwachten in juni ons eerste kindje. Ik werk als docent op een mbo school en hier heb ik heel veel plezier in! Nu zijn we natuurlijk wel alvast aan het kijken hoe we het gaan oplossen met de opvang. Ik ga sws een dag inleveren en terug naar 3 dagen werken.
Ik was van plan om mn schoonmoeder te vragen om op te passen maar ze is al redelijk op leeftijd en heeft heel wat kleinkinderen opgevangen dus wil haar liever niet belasten (eigen ouders wonen te ver weg). Nu ben ik een beetje achterover gevallen van wat kinderopvang kost, en wat we terug krijgen. Als mijn berekening klopt moet ik voor 3 dagen opvang ong 700 eur betalen de toeslag is namelijk maar iets van 150 of 200 eur. Wat een behoorlijk deel van mijn salaris zal zijn met 3 dagen werk. Mijn man had echt zoiets van: als we dat gaan betalen kan je beter thuis blijven. We kunnen opzich rondkomen van het inkomen van mijn man maar ik heb zoveel plezier in mijn werk en haal er zoveel voldoening uit waardoor ik dat liever niet wil loslaten.

... hopelijk snappen jullie mijn ‘probleem’ en hebben jullie tips hoe toch mn 3 dagen werk te behouden ipv volledig thuisblijfmoeder te worden (waar overigens niks mis mee is). Ik heb verder geen zus/nicht/tante of wat dan ook bij wie ik terecht kan voor oppas helaas :(
 
Werk is niet alleen om geld te verdienen! Je hebt plezier in je werk! Dus vooral lekker blijven werken. En zo te lezen houden jullie meer over als je werkt dus dat zou geen argument moet zijn.
En je kan altijd uitproberen hoe het bevalt om 3 dagen te werken. Stoppen kan altijd nog. Het is lastig te voorspellen wat je wilt zodra je kind er is. Sommigen willen echt ineens niet meer werken en alleen bij het kind zijn. Ook prima, ieder zijn keuze!