Geen aandacht voor voorlezen

Hoi
Overal lees en hoor je dat voorlezen een pre is om zo vroeg mogelijk ermee te beginnen. Nou.. dan moet mijn zoontje van 13maanden wel meewerken ;) want ik lees uiteindelijk mezelf voor.

Hij vind zelf bladeren geweldig! Maar de aandacht tot voorlezen is er niet. Hij slaat de bladzij al weer om na 2 woorden. Dingen aanwijzen werkt ook niet. Dagdeel maakt ook niet uit.

Zingen doe ik wel met hem vanaf de geboorte.

Sws zijn aandacht is snel weg. Ik wil ook graag gebaren aanleren, maar daar heeft hij ook geen oog voor.

Hij gaat liever zijn eigen weg. Hopelijk hebben jullie tips
Bedankt!
 
13 maanden??? Heeeeel normaal. Pas vanaf 2 a 2.5 jaar kunnen ze hun aandacht er wat meer bijhouden. En zelfs mijn oudste dochter van ruim 3 jaar is na 3 minuten afgeleid ;)
 
Ik denk dat het heel erg van kind tot kind verscheelt. Mijn ventje van 15 maanden heeft er wel veel aandacht voor en wil een boekje soms wel twee keer achter elkaar lezen. Maar hij is motorisch weer geen toppertje, ieder kind zijn ding natuurlijk. Heb je al eens van die boekjes met flapjes geprobeerd? Of boekjes waarbij je op elke pagina iets kunt voelen, iets ergens uit kunt halen? Etc. 
 
Ik lees de door mijzelf verkorte versie voor haha. Dus half aanwijzen en kind het laten benoemen en half in het kort vertellen. Is niet raar dat ze met 1 jaar nog niet zo lang kunnen concentreren. Op deze leeftijd is het vooral leuk de plaatjes te kijken en te benoemen wat je ziet of kind laten benoemen/aanwijzen wat het ziet. Waar is de koe? Welk geluid maakt de poes?Flapjesboeken, boeken met dieren of dingen die herkenbaar zijn in huis zijn hier heel geschikt voor. 
 
Heel normaal hoor! Toen mijn zoontje 13 maanden was had hij een concentratie van zo'n anderhalve pagina en dat was dan al veel ?. Bladeren vond hij leuk om te doen, net als slaan op de pagina's.
Geluidsboekjes waren hier rond die leeftijd ongeveer wel een succes (Osborne) en verder werd steeds meer leuk om te doen. Nu is hij 17 maanden en hij komt zelf aan met boekjes die hij wil lezen, heeft ook de aandacht een boek lang en begrijpt veel! Maar dat is over de afgelopen 3 maanden ofzo geleidelijk gebeurd.
Boekjes die hier nu heel succesvol zijn zijn aanwijsboekjes met heel veel plaatjes (zoals op de bouwplaats), heb het idee dat hij er écht woordjes door leert.
 
Wij gaan door Rupsje Nooitgenoeg als volgt: er was een ei, toen een rupsje onder de zon en die ging héél veel eten, zoals aardbeien.... toen nog een blaadje (want groente is gezond) daarna was het een dikke cocon en groeide hij uit tot een... Vlinder! (Ik kan het dromen ondertussen)
Af en toe wijst ze wat aan en dan benoem ik dat, of ik probeer zelf te vragen 'wat is dit', maar in principe gaat ze als een malle door zo'n boek heen. 
Boeken met herkenbare plaatjes zoals huis, bord, tafel, vindt ze ook leuk en inderdaad flapjesboeken!
 
En gebaren trouwens gewoon blijven doen. Ik heb vanaf het begin simpele gebaren gedaan als slapen eten en drinken, dat begon ze ongeveer vanaf 14 maanden ook te doen!
 
Terug
Bovenaan