Geen adem meer

Barbara, ook ik herken je verhaal. Mijn zoontje Pepijn had vanaf de geboorte al van die momenten dat hij zo hard krijste dat hij geen adem meer haalde. Mijn neef is kinderarts en die heeft hem onderzocht. Volgens hem had Pepijn BreathHoldingSpells, een veelvoorkomende "kwaal" bij zuigelingen. Hij zou er vanzelf overheen groeien en jawel, meneer is inmiddels bijna 11 maanden en heeft hier nooit meer last van. Heel af en toe krijst hij zichzelf wel eventjes ademloos, maar dan helpt zachtjes in zijn gezichtje blazen. Nu krijst hij alleen nog maar als  hij valt (en dat gebeurt af en toe omdat hij aan het oefenen is met lopen.......en klimmen.....grrrrr).

Hier volgt de officiële uitleg van breathholdingspells:


Wat zijn breath holding spells?
Wat zijn breath holding spells?
J.Bosch, Enkhuizen

Antwoord
Een breath holding spell is een soort aanval die jonge kinderen (van 3-6 maanden tot de peuterleeftijd) kunnen krijgen als ze de adem inhouden. Meestal zijn het wat driftige, eigenzinnige kinderen die dit doen, en het gebeurt dan ook vaak als ze boos zijn, bijvoorbeeld tijdens het huilen. De adem kan dan ineens stokken. Het kind loopt blauw aan, kan slap worden en is niet meer aanspreekbaar.
Het is voor ouders vaak erg griezelig, maar er kan niets gebeuren, want het ademen begint vanzelf weer als je het kind prikkelt, bijvoorbeeld met een koude washand.

Een geruststelling is dat het verschijnsel eigenlijk nooit optreedt als het kindje alleen is.



 
hallo barbara,
misschien een beetje late reactie, maar goed. ik wilde reageren op de oorzaak van het huilen, nl de dramkrampjes. onze baby kreeg met een week of drie last van krampen. wij zijn toen begonnen met ABC Dophilus, verkrijgbaar bij de natuurwinkel. het kost wel wat (ongeveer 25 euro), maar het heeft heel goed geholpen. natuurlijk was hij 's avonds wat onrustiger dan overdag, zoals elke baby, maar de vreselijke pijn en het bijbehorende gillen is verdwenen en niet meer teruggekomen. een vriendin van mij heeft het haar baby ook gegeven, en ook zij was heel enthousiast. misschien mosterd na de maaltijd voor jouw kindje, maar wie weet zijn andere ouders hier nog mee geholpen.
PS daphne deckers schrijft trouwens ook over dit middel...
 
Terug
Bovenaan