Geen fijne 20-weken echo (wel goede uitslag)

<p>Ik ben net terug en vanuit een (niet te warm) bad moet ik heel even mijn hart luchten.</p><p>Wij hadden vroegavond de 20-weken echo en ik was daar toch wel wat gespannen voor. Verder zitten we in een verhuizing, dus ik denk dat ik toch wel ietsje meer gespannen ben dan normaal. Dus dit resulteerde in een harde buik. Althans, dat vertelde de echoscopiste want ik had het zelf niet in de gaten.</p><p>Ik merkte het wel aan de echo zelf. Om alles goed te controleren begon ze steeds harder te duwen. Het begon met “oh, ze duwt wel harder dan de vorige keer, maar nog goed te doen” tot een 4-tal keer dat het eigenlijk wel wat pijn deed. Bij die laatste keer zuchtte ik ook, waardoor ze het doorhad. Ze vroeg of ze me pijn deed waarop ik vervolgens op mijn linkerzijde ging liggen. Toen ik terugrolde voelde ik mijn darmen rommelen, dus wellicht daardoor een harde buik. Maar inmiddels was de echo voor mij niet meer leuk. Ondanks dat alles er helemaal goed uitzag, was ik bang geworden dat ze het kind misschien wel iets had aangedaan. Als ik pijn had, dan het kind wss ook? En waarom zei ik niet meteen iets?</p><p> </p><p>Al met al moest ik dit gewoon even kwijt. Neem het vooral mezelf kwalijk dat ik niets op tijd aangaf. Hopelijk heeft het kindje hierdoor geen schade opgelopen...</p>

Je hoeft je in elk geval geen zorgen te maken om je kind. Die echoscopist weet prima wat ze doet. Fijn dat alles verder in orde was!

Je hoeft je zeker geen zorgen te maken om de baby. Die heeft er echt niks van gevoeld. Soms moeten ze ook hard duwen om een goed beeld te krijgen en dat doet ook wel eens zeer.
Mijn dochter lag in stuit en met 36 weken hebben ze geprobeerd haar te draaien. Dat deed extreem veel pijn (wat trouwens wel normaal is!), en mijn buik was daarna 2 dagen blauw en pijnlijk. Maar daar heeft mijn dochter ook niks van gevoeld. Dus als dat kan zonder dat de baby er last van heeft, kan een beetje duwen met een echo apparaat ook wel hoor ;) 
De verloskundige zal in de komende weken ook wel eens op je buik duwen om te voelen hoe de baby ligt. Dit voelt echt niet altijd fijn, maar ze weten echt wel wat wel/niet kan!!

Ook niet als ze écht hard moest duwen? Ik moest het een aantal keren echt goed verbijten. Het deed som echt heel pijn... Ik slaap er niet van, snap niet waarom ik niks op tijd heb gezegd. Ik zie wat jullie lezen, maar het voelde zo niet goed.

Zelfde verhaal hier. Duurde ook super lang. VK zei dat het voor de baby geen kwaad kon, maar dat ik bij een volgende zwangerschap best wel mocht aangeven dat er gestopt moest worden. Want stress die je voelt kan dan wel weer niet zo goed zijn. Als ik ooit nog zwanger wordt mag ik ook naar een ander echocentrum als ik weer een voorliggende placenta zou hebben. 

Hi Ixxomi, ben je ondertussen al wel bevallen? Op de een of andere manier kan ik de angst niet loslaten dat er iets met het kindje is. Zo toch maar even de vk bellen denk ik...

Terug
Bovenaan