Geen groenten eten/Rapley methode

A

Anoniem

Guest
Hi ladies,

mijn zoontje Rory is nu 7,5 maand en hij eet sinds 2 maanden fruit alsof het een lieve lust is, maar groenten gaan er vooralsnog niet in! We bieden hem eind van de middag (5uur/half6) wel warme groenten aan, maar hij houdt stijf z'n mond dicht, haha. Na een paar keer proberen houden we maar op, want ik wil het absoluut niet forceren, maar hij moet natuurlijk wel als het kan groenten eten... Maar omdat ie anders niks binnen krijgt geven we hem dan fruit, wat ie zo op eet. Dus aan de trek ligt het niet. Iemand een idee zodat ie misschien wel wat groenten eet? Of gewoon afwachten en elke keer aanbieden?
Ik heb ook wat  gelezen over de rapley methode. Heeft iemand daar ervaring mee en zo ja, hoe pak ik dat precies aan? Verder krijgt Rory 4 flessen per dag, een heel bakje fruit (of meer dus, hihi), een liga en wat water.
Oh, brood snapt ie ook nog niket helemaal. Als ie zover is dat het brood zo slap is dat ie het door kan slikken spuugt ie het juist weer uit, haha... Maar daar maak ik me minder druk om dan de groenten. Hij krijgt het vast ineens door ;)

Groetjes Elly

Nog even een aanvulling: is het wel verstandig eigenlijk om hem, als ie de groenten weigert, fruit te geven? Of 'beloon' je hem dan juist voor het feit dat ie geen groeten wil....?

Sorry, kan je niet helpen, ik heb verder geen ervaring met de Rapley-methode. Maar ik ben ook erg benieuwd hoe anderen deze methode bevalt. Het lijkt me best eng om stukken groente te geven... wat nou als ze het bijna ongekauwd doorslikken?
Zelf zal ik deze methode niet gauw toepassen, maar ben wel nieuwsgierig.
En hoop dat het voor jou wel zal helpen!!!

Hoi,

Loek wou in het begin ook geen groente eten, heb toen op een gegeven moment een maaltijdpotje geprobeerd en dat ging er wel goed in. Sindsdien krijgt hij tegen half 5 een maaltijdpotje, wat hij met plezier eet.

Groetjes,

Chantal

Ha, jou verhaal herken ik helemaal.
Met onze dochter van nu 2,5 jaar heb ik destijds de rapleymethode gebruikt om haar te leren eten. Ze kreeg gewoon haar groente en fruit in hele stukken voor haar neus. Dus een hele (gekookte) wortel/ aardappels/ peer/ banaan/ brood in stukken etc. Ze pakte het zelf en 'kauwde' het op haar manier naar binnen. Nooit problemen mee gehad (de gedachter erachter is ook dat ze nog niet de fijne motoriek hebben dat ze zulke kleine dingen, bijv. rozijntjes, kunnen pakken die gevaarlijk voor ze zijn). Verslikken deed ze eigenlijk nooit, aangezien ze het dan gewoon weer naar buiten werkte. Ik vond het fantastisch om zo met een kind te eten. Zij eet zelf en ik kon dus ook zelf eten.

Het was de bedoeling dat onze zoon ook zo ging eten. Hij weigerde alleen al het eten. In het begin nog niet zo erg, maar na een anderhalve maand werd ik redelijk moedeloos. Hij dronk alleen borstvoeding (was al erg zwaar, dus ook veel drinken) en weigerde al het andere eten. Bij hem ben ik dus uit pure noodzaak gaan pureren. Het resultaat is dat hij, nu hij 10 maanden is, alleen nog maar fruit eet en af en toe wat hapjes brood. Hij houdt bij groente etc. gewoon zijn lippen stijf op elkaar. Ik bied het hem wel altijd aan, maar hij eet het gewoon niet. Als hij 's avonds niets eet, ben ik 's nachts de klos. Hij komt sowieso nog een aantal keer 's nachts, maar dan helemaal vaak. Dus ik geef hem 's avonds ook gewoon nog een fruitpotje. Volgens het cb kon dat helemaal geen kwaad (ik was ook bang dat ik hem verwende), want kinderen van die leeftijd denken nog niet in straffen/ belonen qua eten. Dus je kunt het gerust zo geven.
En de rapley methode werkt voor onze zoon helemaal niet. Hij stopt alles in zijn mond, behalve eten. Dat gooit hij op de grond!

Succes ermee. Ik weet hoe frustrerend het soms kan zijn.

Groetjes,
Geeske mv Wieteke & Freek.

Hoi El,
Misschien een beetje gek, maar heb je koude (afgekoelde) groente geprobeerd? Mijn zoontje wilde bijvoorbeeld ook zijn fruithap warm (omgekeerd dus). Of de groente naar de middag? Afgekoelde worteltjes geprakt? Of fruit en groente mixen? Bloemkool banaan ofzo? Klinkt vies, maar volgens mij hebben baby's daar niets van. Succes ermee
Gr Nanna  

Bedankt voor jullie tips en ervaringen! Ik denk dat ik gewoon van alles wat probeer, kijken hoe ver we komen zo. Vandaag dus koude sperzieboontjes op het menu. Misschien inderdaad dat als ik het 's morgens probeer, wanneer ie eigenlijk fruit krijgt, dat ie het dan wel wil?? Ik ga het in elk geval proberen! En anders; het komt vanzelf wel goed neem ik aan, probeer me niet te druk te maken. Maar meer tips en trucs zijn welkom hoor :) En ben nog wel even benieuwd naar meer 'Rapley'ervaringen!

Thanks in elk geval! En jullie ook succes ermee! Haha, zo klein en dan al echt een eigen willetje he :)

Liefs El

Hoi El,

Ik ben begonnen met Rapley (ook omdat mijn dochter geen gepureerde groenten wou) en heb daarbij veel gehad aan het boek eten met kleintjes van Stefan Kleintjes.
Hier staat goed in beschreven hoe je het aan moet pakken, ik heb het gewoon bij de bibliotheek geleend.
Zelf inmiddels toch over op prakjes (Ineens was het toch ok) want ze kreeg gewoon niet genoeg binnen op deze manier en kwam elke nacht voor voeding.... Maar zo af en toe proberen we nog eens een stukje borcolli of iets dergelijks en dat kan ze nog heel goed wegkrijgen!

Veel succes!!

Terug
Bovenaan