Geen groenten eten/Rapley methode

Hallo El,

Bij ons thuis eet ons dochtertje via de Rapley-methode. De methode gaat ervan uit dat je je kind regelmatig gezond eten aanbiedt, maar dat je kind bepaalt hoeveel het eet. Je hebt zelf immers ook niet altijd evenveel honger. Op deze jonge leeftijd is het nog steeds bijvoeding en geen vervanging van een melkvoeding. Het is de periode waarin je kindje kennis maakt met de verschillende smaken van vast voedsel.

Ons dochtertje eet de ene dag veel, de andere vrijwel niets bij de warme maaltijd. Boterhammen gaan er heerlijk in en ook fruit is geen probleem. Gewoon in grote stukken die ze zelf goed kan vastpakken. Het wordt in het begin een knoeiboel (meer eten op de grond en over tafel uitgesmeerd dan in de mond), maar inmiddels eet ze erg netjes. Het belangrijkst is dat je kindje het zelf kan en mag doen. Zo krijgen ze plezier in het eten en leren ze spelenderwijs wat vast voedsel is en dat het hun honger stilt.
Groente en aardappeltjes/rijst worden beetgaar gekookt zodat ze het niet meteen fijn knijpen als ze het vastpakken. En voor de rest..... zien eten doet eten. Dus met zijn allen aan tafel en gezellig samen eten. Dan eet ons dochtertje ook meer dan wanneer alleen zij iets te eten krijgt. Ideaal aan Rapley is dat je tegelijk kunt eten, dus ook mama kan warm eten ;-)

En als ze een keer niets eet, nou ja dat haalt ze wel in met extra aan de borst. Hier krijgt ze wel altijd een yogolino of kwarkolino, of ze nou warm eten gegeten heeft of niet. Het is geen belonen/straffen. Alles wat ze eten is meegenomen. Dus ook het fruit geven wat jij doet is prima. Door te "straffen" wordt eten een strijd aan tafel en dat is wel het laatste wat je wilt, want dan kan je kindje op een gegeven moment alle eten  weigeren.

Veel succes ermee!

Hoi Elly,

Hoe gaat het nu? Slaat de Rapley methode aan?

Onze oudste ging pas vanaf 9 maanden redelijk groenten eten. Fruit ging vanaf 7 maanden goed. Hij moest niets hebben van dat vaste voedsel (behalve brood, dat vindt hij vanaf dag geweldig). HIj zette het zelfs op een krijsen als hij alleen nog maar een lepeltje zag. Laat staan dat ik er uberhaupt iets in kreeg.

Eén troost, het komt echt goed!

Bij Stef ging het allemaal wel wat makkelijker, maar groente was in het begin ook niet zijn ding. Ik ben bij allebei begonnen om voorop de lepel wat fruit te doen. Dus eerst groente op de lepel en dan voorop wat fruit. In het begin ongeveer de helft fruit en dan steeds wat minder.

Als het met het fruit goed gaat, dan tussendoor een lepeltje zonder fruit, daarna een paar lepeltjes zonder fruit en zo het fruit afbouwen. Tijs at na 2 maanden groenten zonder fruit en Stef na 3 weken. Nu (hij is nu precies 8 maanden) zit hij te springen om zijn groenten.

Tijs wilde verder als baby niets weten van vers gekookt eten en Stef ook niet. Ik heb het een aantal keer geprobeerd, maar dat wordt simpelweg geweigerd. Potjes kan ik in alle smaken voorzetten. Ik heb daar bij Tijs nooit een probleem van gemaakt en doe dat bij Stef ook niet. Dan maar lekker potjes. Tijs eet vanaf zijn eerste verjaardag met de pot mee en lust heel veel. Dus dat komt met Stef ook wel goed!

Veel succes!

Groetjes,
Susan

Terug
Bovenaan