geen hartje gehoord bij 12 weken

@Maud, ik snap dat je je ongerust maakt maar, het is nog wel heel klein hoor om gelijk een hartje te horen. Waarom bel je je vk niet gewoon en legt haar uit dat je verschrikkelijk ongerust maakt misschien mag je eerder weer komen om naar het hartje te luisteren.

Liefs Linda,

@ elke: dat de kosten van de gezondheidszorg de pan uitrijzen, ok. Daar heb je een punt. Maar pak dan eerst de onnodige medicatievoorschriftenetc aan (en dan de dure versie omdat apotheek/ arts meer bonus krijgt). Of inderdaad een röntgenfoto bij een verstuikte enkel.

In dit soort gevallen -wel/ geen hartje horen- speelt de onzekerheid/ psychisch ongemak een grote rol. En om daaraan voorbij te lopen door te zeggen dat kosten gez.zorg pan uitrijzen, behandeling toch niet anders is  en dat je alleen echo  mag eisen als je die zelf betaalt, vind ik wel erg kort door de bocht. Stress in de zwangerschap is niet goed. Je kan daar door een simpele actie (en bijna alke vk-praktijk heeft tegenwoordig een echo-app dus extra geregel valt wel mee) veel duidelijkheid scheppen. Minder stress dus voor de aanstaande ouders!
En geen andere behandeling bij wel/ geen hartje: lijkt me toch van wel!

Ik hoop dat de schrijfster van 1e stukje (sorry, ben ff je naam kwijt), snel duidelijkheid en minder stress heeft! Sterkte ermee,
Mira

Elke ik sluit me gedeeltelijk bij jouw aan
Erger me ook aan al dat ge-eis

Ik werkte in de apotheek: en inderdaad er is daar jarenlang een graaicultuur geweest waar alleen de apotheker van profiteerde (als assistente krijg je echt niet zomaar wat van die krenten) maar dat is al aan banden gelegd
Wij assistenten adviseerde altijd al de merkloze versie, maar je moet eens weten hoeveel patienten de merkartikelen eisen
Nu krijgen de mensen van bepaalde middelen nog maar een merk vergoed en krijgen wij het gezeik van de patienten over ons heen.

En wat betreft van het niet horen van het hartje waar het topic over begon: toen ik zwanger was van mijn oudste, kreeg je niet zomaar een echo, je moest het toen echt met de doptone doen
Mijn arts zei toen al voor het onderzoek dat je het niet altijd kan horen, oa door teveel buikvet en laag liggen.
In die tijd moest je dan gewoon later nog een keer komen luisteren
Ik had het geluk dat het hoorbaar was bij beiden al net voor de 12 weken ondanks mijn buikvet
En inderdaad nu heb ik wel echo's gehad, maar heb ze zeker niet afge-eist

Echt wat een bullshit zeg ...   waar maken jullie je druk omom de kosten die een echo kosten ????!!! jeetje mina zeg dat meisje zit helemaal in de stress en vindt het rede genoeg om haar een extra echo te laten maken !!   hoe kunnen jullie zo op iemands vraag reageren!! en idd vooral met al die hormonen hier is dat niet zon hele slimme zet wel??

gr bloem 35 weken.

jeetje.. dat is schrikken... maar ik zou voor duidelijkheid gaan en niet met je angsten blijven rondlopen hoor!
gewoon bellen naar de verloskundige dat je je toch zorgen maakt en duidelijkheid wil hebben.

de groei van de baarmoeder hoeft niet altijd te zeggen dat de kleine ook groeit. ik had een baarmoeder die groot genoeg was voor de 14 weken zwangerschap, maar mijn eerst kleintje heeft nietlanger dan 10 weken geleefd. dus zouden ze bij 12 weken ook geen hartje gehoord hebben.

een beetje duidelijkheid geven lijkt me niet meer dan normaal!

@ elke...,
ik schrik van je reactie. ik neem aan uit je verhaal dat je nooit zoiets verschrikkelijks als een miskraam hebt meegemaakt. en dus geen idee hebt wat zoiets met iemand doet.
als een extra echo iemand gerust kan stellen.... wat maken die paar euro's dan nog uit.
ik weet uit ervaring hoe fijn het is als je even die geruststelling kunt krijgen! en ik weet niet hoe ik de eerste weken van mijn zwangerschap door had moeten komen (geestelijk dan!) zonder deze geruststelling.

pfff elke...
werkelijk waar..ga je eigen forum beginnen of reageer met deze info wanneer iemand er daadwerkelijk om vraagt..
we zijn hier om elkaar te ondersteunen,te informeren bij vragen met veelal eigen ervaringen,met elkaar mee te genieten en soms elkaar te troosten..
dat gebla bla bla van je is hier als antwoord zijnde dan ook misplaatst.
inhoudelijk begrijp ik je boodschap..maar denk dat je eigen hormonen ook wat van slag zijn..niet?

MAUD:
dit gaat zo niet werken voor je.Blijf niet in de onzekerheid zitten ookal is je angst voor slecht nieuws nu erg groot.
tuurlijk proberen ze je niet direct van streek te maken,kijk maar naar de verhalen hierboven..het gaat zo vaak goed.Er kunnen veel redenen zijn maar probeer voor jezelf duidelijkheid te krijgen.Lijkt me sterk als je hierin niet gehoord word.is dat wel het geval dan zou ik naar een echobureau gaan en er zelf 1tje laten maken.Dat is de eventuele rust wie je daarna kunt krijgen echt wel waard.

wij duimen hier met je mee en laat weten(indien mogelijk) hoe het verder gaat..

liefs ester

Hai Maud, ik heb hier ook ervaring mee hoor. Mijn baarmoeder lag in mijn vorige zwangerschap blijkbaar naar achteren gekanteld. Ik mocht een week later terugkomen. Met 13 weken was het hartje toen wel hoorbaar.

Verder begrijp ik de emotionele reacties van sommigen op het berichtje van Elke wel, maar het is niet helemaal eerlijk. Ze schrijft namelijk helemaal niet iets  lulligs ofzo. Geeft gewoon  haar mening over iets.  Ik ben het  zelfs gedeeltelijk wel met haar  eens. En dat we allemaal zoveel aan ziektekosten moeten betalen is juist door dat soort dingen. Voor mijn Vk gold bijvoorbeeld wel dat ik voor een extra echo speciaal naar een echobureau moest e.d. Dat kost wel degelijk geld. Maar ik vind ook dat je mensen niet onnodig in de stres moet laten zitten. En zeker niet iemand die zwanger is. Ik zou gewoon vragen of je volgende week nog een keer mag komen zodat ze nog een keer kunnen luisteren.

Kan me voorstellen hoor, dat je je zorgen maakt. Maar het hoeft echt niks te betekenen meid.

Oh ja dat is ook een goeie van Esther. Als ze je niet willen helpen ( wat ik trouwens belachelijk zou vinden ) kun je idd naar een echobureau. Ik hoop alleen wel dat die dan niet helemaal vol zitten.

Terug
Bovenaan