geen kinderopvang meer!

hallo,

Wij hebben een meisje van 2,3 jaar. Ze gaat nu 2 jaar naar de zelfde gastouder.
Helaas stopt mijn gastouder met de opvang. Hier balen wij verschrikkelijk van.
Ik ben 2 weken geleden gestopt met de pil omdat we graag gezinsuitbreiding willen. We  dachten dat we de opvang goed geregeld hadden en we ons daar dit x niet druk over hoeven te maken.
Een collega van mij vond dat ik de kansen moest zien. dus kijken naar andere opvang mogelijkheden.
We denken nu aan een kinderdagverblijf. Ik heb hier geen ervaring mee.
Ons meisje gaat niet naar de peuterspeelzaal.
Wie kan mij helpen een kritisch beeld vormen van het kinderdagverblijf. Voor een peuter en hoplijk straks voor een baby?

alvast bedankt!

groet, ikky
 
Hoi Ikky, mijn zoon van bijna 2 gaat al sinds hij 10 weken oud is naar het KDV. En tot nu toe bevalt het hem heel erg goed. Ik heb bijna dagelijks moeite om hem weer mee naar huis te nemen. Hij speelt voor zijn leeftijd goed samen met de andere kindjes, en natuurlijk heeft hij weleens ruzie met andere kindjes, maar hij vindt het er super. Zeker als je ziet wat de leidsters allemaal met de kindjes ondernemen. Dit soort aandacht krijgen ze waarschijnlijk thuis nooit of je moet de hele dag met je kinderen spelen. Ook omdat mijn zoon geen broer of zus krijgt vind ik het een goede manier van opvang zodat hij met andere kindjes kan spelen. Hij leert ook plakken, tekenen en thuis ga ik met hem daarmee  verder. Qua speelgoed zitten ze daar in een hemel op aarde. Het kan niet op. Met het warme weer de afgelopen dagen gingen ze lekker in badje, er is een grote zandbak en een glijbaan. Hij doet gewoon zijn slapie tussen de middag en eet zijn brood en fruit.  Tot zijn 4e jaar wil ik hem daar ook laten opvangen. Hij gaat er 3 dagen per week heen en om de week een extra middag, zodat ik een middagje voor mijzelf heb.
 
Hoi Pi,

Dank je voor je antwoord. Het klint goed. vooral het stuk de hele dag spelen. En natuurlijk leeftijdgenootjes!
Komende dinsdag ga ik samen met mijn meisje kijken bij  een kinderdagverblijf. Ik ben nu al zeer benieuwd hoe wij er allebei op zullen reageren.

groetjes, Ikky
 
hi

mijn zoontje gaat naar de creche vanaf dat hij 6 maanden oud was, hij vind het prachtig. met dit warme weer hebben ze badjes en sproeiers buiten staan. ze zijn de hele dag buiten (en worden goed ingesmeerd). ook de babies gaan naar buiten toe, die liggen in de shaduw. als ik hem ophaal wil hij niet naar huis toe. Hij zit in een groep met kids van 0 tot 2 1/2 jaar oud, hij is begonnen in de babygroup, van 0 tot 1 (ze hebben verschillende groepen). ze knutselen daar ook, en dat is mooi van ik ben zelf niet zo'n knutselaar.
wij wilden trouwens eerst een gast ouder gezin maar zijn daar op terug gekomen na bij iemand thuis te zijn geweest zijn toen bij deze creche gaan kijken en vonden het perfect. je hebt er ook meerdere leidsters, 2 per group en als er iemand ziek is dan is er gewoon vervanging. wel is hij in het eerste jaar vaak ziek geweest, je pikt daar natuurlijk wel vanalles op, maar dat is ook wel weer goed voor de weerstand. wij zij in elk geval heel tevreden. peuterspeelzaal zal hij niet naartoe gaan want creche is zo goed als hetzelfde.
groetjes,
lia
 
Hoi,

Ik vind dat er vaak negatieve verhalen gaan over kdv, vooral van mensen die er geen ervaring mee hebben. Daar worden ouders toch vaak bang door gemaakt. Mijn dochter gaat sinds ze 1,5 is naar het kinderdagverblijf. Toen ik daar voor het eerst binnen kwam, voelde het meteen goed. Ze ging meteen lekker haar gang en ze heeft nog nooit gehuild, omdat ze naar het kdv moest, sterker nog... als we gaan loopt ze te zingen:"we gaan naar Kiddies toe!!!"

Soms heeft ze wat moeite met opstaan en heeft ze niet zo'n zin, maar als ze  er eenmaal is, heeft ze geen oog meer voor ons en heeft ze aan het eind van de dag hele verhalen.

Vanaf volgende week gaat onze tweede dochter er ook naartoe, ze is dan 14 weken.

Groetjes,
Paula
moeder van Elin (2,5 jaar) en Norah (13 weken)
 

Ook onze dochters gaan vanaf dat ze ongeveer 3 maanden waren naar het KDV. Ze vinden het daar super, de oudste heeft zelfs al een vriendje waar ze mee wil trouwen!
De jongste gaat binnenkort van de babygroep naar de peutergroep, benieuwd hoe ze dat gaat vinden als jongste tussen al die grote kinderen.
 
Ook mijn kind gaat sinds hij 4 maanden was naar het KDV. In het begin heeft hij wel wat moeite gehad om te wennen, vooral omdat hij nogal graag eerst de kat uit de boom kijkt en dan pas toenadering wil. Dat kan als baby niet zo goed, dus daar had hij moeite mee. Toen hij eenmaal iedereen kende, ging het heel goed. Nu is hij bijna 3 en rent hij naar binnen. Begint zelfs thuis al te vertellen wat hij gaat doen als hij er eenmaal is.
Voordeel vind ik dat de kinderen vaardigheden leren die ze thuis moeilijker leren, zoals delen, samen spelen, wachten op je beurt etc.
Nadeel vind ik wel eens dat er ook dingen zijn waar je zelf minder gelukkig mee bent, omdat er minder tijd is voor hem dan thuis.
Maar uiteindelijk bevalt het ons erg goed.
Voor de gewaarborgde continuiteit is prettig, bij ziekte van personeel is er vervanging en kun jij toch je kind brengen. Bij een gastouder is dat toch lastiger, maar het hangt af van de mate waarin jouw kind ziektes oppikt of niet.

succes met je keuze.
 
hallo allemaal,

Dank jullie wel voor jullie reacties! Fijn om zoveel positieve verhalen te lezen!

Gisteren ben ik met mijn dochter wezen kijken bij een KDV. En helemaal leuk!  Mijn dochter  ging gelijk spelen en kijken bij andere kindjes.
Ik heb zelf het hoofd gesproken en een rondleiding gekregen + informatie om thuis nog eens door te lezen.
de eerste indruk is dus goed.
de kosten zijn hoger dan gastouder opvang. ruim € 50,00 duurder per maand.
Binnenkort ga ik samen met mijn man kijken en nemen we een beslissing.

groetjes,
Ikky

 
Terug
Bovenaan