Hoi Loekje,
Fijn te lezen dat je interesse hebt in de epino en dat je zo enthousiast bent.
Ik reageer ook meteen op de reaktie van de verloskundige die op jou mailtje heeft gereageerd. Er zijn in o.a. Australie, Duitsland en Zwitserland al veel wetenschappelijke onderzoeken verricht naar naar de functionaliteit van de epino. De onderzoeken wijzen wel degelijk uit dat je de kans op uitscheuren of een knip aanzienlijk verkleint. Dit komt omdat je de huid en de bekkenbodemspieren in de 3 weken voor de uitgerekende datum voorzichtig soepeler maakt met de epino.
De epino heeft juist nog een ander heel positief effect. En dat is dat het er juist voor zorgt dat je zekerder wordt van je eigen kunnen, omdat je met het trainen op 9 a 10 cm komt. Waardoor je juist veel ontspannender de bevalling ingaat.
Het is vreemd dat die vrouw er onzeker van werd. Tuurlijk toen ik net begon zat ik ook op 3 a 4 cm en dacht ik hoe ga ik dat doen....dat lukt me nooit. Maar daarom moet je het ook 3 weken lang iedere dag doen, zodat het de huid en de spieren de kans krijgen voorzichtig wat op te rekken.
Als je dan bent bevallen en je bent helemaal gaaf, verloopt je herstel ook enorm snel.
De training is tweeledig:
-de 1e 10 minuten train je je bekkenbodemspieren om je bewust te worden van die spieren daar zodat je ook leert waar je precies moet ontspannen tijdens de uitdrijvingsfase
-de 2e 10 minuten pomp je de epino iedere dag een beetje verder op zodat dat gebied is voorbereid op de bevalling
Wetenschappelijk bewezen is tevens dat de uitdrijvingsfase gemiddeld op 30minuten zit bij het gebruik van de epino voorafgaande aan de bevalling.
Ik lieg er niet om maar na een halfuurtje en na 5 keer persen was mijn zoon geboren. Tevens was ik helemaal gaaf en kon ik direct van mijn zoon op mijn borst genieten.
Mochten er nog vragen zijn hoor ik het graag.
Veel succes!
Suka
I
quote: suka reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('13-11-2007 21:38:50&apos
);
quote: loekje reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('06-11-2007 20:29:23&apos
);
Hoi Suka,
Het is al weer even geleden dat je dit topic hebt geschreven. Ik hoop dat je dit nog leest. Ik ben zeer geinteresseerd naar ervaringen met de Epino. Ik heb hier een topic over geplaatst bij 'zwanger zijn'. Ik wil de Epino graag gaan gebruiken. Ik heb bij mijn eerste bevalling een flinke knip gehad, waarvan de hechtingen los zijn gegaan na 5 dagen. Het heeft me 4 maanden gekost eer alles weer heel was van onderen. Ik lees over de Epino alleen maar positieve dingen. Heb jij ook nadelen ervaren?
Groetjes,
Loekje