Geen kraambezoek willen

<p>Hoi ?     </p><p>In augustus wordt onze tweede dochter geboren en ik zit eigenlijk totaal niet te wachten op kraambezoek.  Na de geboorte van mijn eerste dochter vond ik al die overweldigende aandacht en druk echt traumatisch te noemen. Ik ben best op mezelf en ik ben hoogsensitief en hou het daarom in mijn gewone dagelijks leven ook al rustig.  Nou waren wij vorige al vrij snel met het versturen van de geboortekaartjes en het duurde dus ook niet lang dat we werden bedolven onder de appjes , belletjes en kaartjes van mensen die wilde langskomen terwijl er op het kaartje stond dat er een uitnodiging zou komen voor een babyborrel. uiteindelijk is die er nooit van gekomen omdat onze eerste dochter een jaar lang heel veel gehuild heeft en ik terecht kwam in een monster van een postnatale depressie. Dat hele proces van die eerste weken toen heeft mij wel een beetje bang gemaakt en laat me nadenken over hoe ik er nu het beste kan ontlopen allemaal. nabije familie vind ik best maar zit echt niet te wachten op de 50 koppen tellende vriendengroep van mijn man die allemaal lekker verspreidt willen langskomen… of nog erger… de mensen die uren blijven hangen op kraambezoek zoals tantes, ooms of ouders van vrienden die dan volgens die vrienden maanden bezig zijn geweest met een schattig zelfgemaakt cadeautje ?</p><p>probleem is wel dat ik nogal een pleaser kan zijn en het iedereen naar de zin wil maken. Dit is precies wat we vorige keer ook mis ging.  zijn er meer mensen die geen kraambezoek willen en hoe hebben jullie dat aangepakt? Zet je zoiets op je geboortekaartje? Of zet je er gewoon niks op? Stuur je ze gewoon niks (dit lijkt mij wel raar om te doen, gevoelsmatig verwachten mensen wel een kaartje) </p><p>Alvast bedankt voor het meedenken!</p>

Hoi, ik herken mij wel in jou. Ben ook hsp en graag op mezelf. Ik ben begin juli uitgerekend en zit ook niet echt te wachten op wekenlang bezoek van mensen die je eigenlijk maar weinig ziet. Uiteraard wel de familie en beste vrienden. Wij zetten sowieso op het kaartje dat er eerst gebeld moet worden om langs te kunnen komen (met een leuk tekstje) en dan bewust mijn telefoonnummer er niet bij, zodat mijn man dit kan regelen. Ik ben ook een enorme pleaser, maar mijn man gelukkig niet en daarom kan hij dan goed het bezoek regelen en wegsturen als het teveel wordt. Ik ben zelfs van plan om ook mijn blauwe vinkjes in whatsapp uit te gaan zetten, zodat mensen ook niet verwachten dat je gelijk ergens op reageert, haha. Ik denk dat dat mij al veel rust geeft. Als ik helemaal geen bezoek zou willen zou ik dat denk ik wel heel subtiel op het kaartje zetten. Als je er niks op zet weten de mensen ook niet waar ze aan toe zijn en waarom ze dan een kaartje ontvangen. De mensen die dichtbij je staan komen toch wel. Veel succes!

Hoi, ik ben niet hoogsensitief maar heb een bizar grote familie waar ik niet heel veel contact mee heb. Ik was ook bang dat er allemaal ooms en tantes langs zouden willen komen dus we hebben geen telefoonnummers op de geboortekaartjes gezet, geen bezoektijden, alleen een adres. Stille hint dus om alleen een kaartje te sturen. Dat werd goed opgepikt. Alleen vrienden en familie die onze nummers al hadden vroegen voor kraamvisite en we deden dan alleen in weekends en maar 1 kraamvisite per dag. Was prima!
Ik denk dat het nu nog minder wordt vanwege corona, dat mensen zich echt niet zomaar gaan uitnodigen. Maar mocht je er echt niet op zitten te wachten, zou ik dit heel duidelijk aangeven als mensen bellen of appen. Je hebt een postnatale depressie gehad vorige keer, als je dat uitlegt en dat rust nu erg belangrijk is voor jullie, wordt dat vast begrepen!

Ik had het vorig jaar met mijn dochter makkelijk op dat vlak. Wegens corona was kraamvisite niet mogelijk als de kraamhulp aanwezig was. Mijn dochter was bijna een maand te vroeg, en ondanks dat we redelijk snel naar huis mochten, vond ik het toch eng om veel verschillende mensen te ontvangen, ook vanwege andere virusjes. Dus sowieso de eerste twee weken in het ziekenhuis en met de kraamhulp niet. En daarna enkel directe familie en een paar erg goede vrienden, een voor een, en max 2 per week, en in de tuin, kort. Ik heb eigenlijk door het hele coronagebeuren nog steeds niet vaak visite. Ik ben best introvert en heb dus al geen hele grote groepen kennissen. Mijn man zelfde verhaal. Dat scheelt ook wel. Maar ik vond het dus heel fijn om "wegens corona" strenge regels op te kunnen stellen, die ik eigenlijk sowieso wel wilde. Bij een volgende wil ik het weer zo doen. Want ik had een zwaar herstel en ze was een huilbaby die makkelijk overprikkeld raakte en ik had niet moeten denken aan dat het anders was gegaan.

Vooraf had ik best wel wat vragen waar de teleurstelling vanaf droop, vooral van directe familie. "maar als we het nou zo doen, dan kan het wel toch?" 
Mijn tip blijft toch wel, schep vooraf vast realistische verwachtingen. Ik ben niet subtiel of aardig geweest. Maar ik ben dan ook een echte controlfreak, en heb vooraf gewoon de regels opgesteld en onder vader en beide moeders en broer en zus vast verspreid.

Op het kaartje (dat 3 dagen na de geboorte de deur uit ging) stond iets van dat als mensen haar wilde zien dat ze even pappa moesten bellen (mijn nummer stond er niet op) en dat we zouden kijken wat mogelijk was. Ook weer schuilen achter corona. Met mijn man had ik vooraf besproken dat mijn wil wet was. Dus als ik geen mensen wilde zien, dan moesten ze wachten. De eerste vrienden kwamen pas na 3 weken. Mijn man kon prima aan de telefoon uitleggen dat we een huilbaby hadden en dat ik nog in de prak lag en "corona weetjewel", en dat het dus rond 11 uur in de ochtend voor max 2 uurtjes kon, in de tuin. En dan dus niet dagelijks, en geen grote groepen, zeker niet savonds of logeren. Mensen hadden daar alle begrip voor, en het riep zelfs verhalen op van mensen die het ook moeilijk hadden met die van hen, wat ik wel weer fijn vond. Lang niet iedereen is op kraamvisite geweest. Een van mijn betere vriendinnen heeft mijn dochter pas gezien toen ze 5 maanden oud was. 

Niet iedereen is van het vele bezoek en het wonder direct delen. Ook prima hoor, maar dit is ook goed. Je kan zelfs op het kaartje zetten dat jullie als gezin eerst een periode willen cocoonen, en dat jullie zullen aangeven wanneer je klaar bent voor bezoek. Zo volg je weer een nieuwste trend toch? :) 

Oh en whatsapp was ik ook egoistisch in geworden. Normaal reageerde ik altijd snel op alles. Maar nu had ik er gewoon geen ruimte in mijn hoofd voor. Dus het meeste negeerde ik. Ik appte alleen vaak met mijn moeder en een goede vriendin. En de rest vroeg maar aan mijn man waarom ik er even niet was, als ze dat echt niet zelf konden bedenken. Het ging gewoon niet echt goed met me die eerste 4 maanden.

Hoi, ik ben ook begin juli uitgerekend. Niet hsp maar wel zuinig op mijn eigen space ? Wij hebben niks op het kaartje gezet wbt kraambezoek, alleen het telefoonnummer van mijn vriend. Wij houden sowieso de eerste week de deur dicht. Die week willen we echt voor onszelf, het is ons eerste kindje en die week krijgen we nooit meer terug. Komen beide uit een groot gezin met veel neefjes en nichtjes, vind ik echt te druk in huis…ooms en tantes hoeft van mij ook niet. En mijn vriend denkt er gelukkig hetzelfde over. Vrienden idem….komt wel een keer, maar zeker niet de eerste weken. Anyway, ik ben ook altijd een pleaser geweest maar dat wil ik niet meer dus nu zeg ik het gewoon. Geen smoesjes maar duidelijkheid. Als mensen het niet begrijpen, jammer dan. Het gaat om jou toch? Niet doen wat je niet wilt, uiteindelijk hebben 9 vd 10 mensen daar altijd begrip voor.
En vinkjes op whatsapp uitzetten is heerlijk!

Het verzenden van een geboortekaartje staat bij veel mensen gelijk aan kraambezoek. Als je dat niet wilt maar toch een kaartje wilt verzenden, zet je het er toch gewoon op? Hints wordt door veel niet begrepen. :) 

Je kunt er iets op zetten als "Liever geen kraambezoek, maar {naam kindje} zal iedereen snel ontmoeten!" Ofzoiets? Dan geef je er toch een positieve draai aan. 

Door een overlijden hebben wij de kaartjes pas na een week verstuurd, dat scheelt heel veel. Verder hadden we van te voren afgesproken om eerst een bericht te doen, voordat iemand langskwam. Dat ging prima, dan kun je zelf besluiten wat handig is.

Eens met EvanS. Als ik een geboortekaartje krijg, ga ik ervanuit dat ik ook een appje mag sturen om op bezoek te komen. Wil je dat niet, stuur dan geen kaartje óf zet het er gewoon duidelijk op. Want in mijn ogen staat een geboortekaartje gelijk aan een uitnodiging voor een bezoekje.

Gezien je eerste bevalling kun je toch prima uitleggen dat je dit keer geen kraambezoek wilt omdat het je de vorige keer wel heel veel vond?
Overigens is mijn ervaring met een tweede kindje dat al die collega's en gekke oudtantes toch niet komen, dat doen ze alleen bij de eerste. Wij hebben de tweede keer veel minder bezoek gehad, heerlijk!

Je kunt idd alleen het nummer van je man erop zetten, maar veel mensen hebben jouw nummer toch wel in hun telefoon en gaan jou toch wel appen!

Terug
Bovenaan