Geen kraambezoek willen

Het gedrag van de mensen om je heen kun je niet sturen. Dus voorkomen dat ze berichtjes sturen kun je niet.

Wel kun je vooraf al aangeven dat je geen kraambezoek wenst. Gewoon terloops laten vallen als een gesprek met vriendin/tante/kennis het toe laat.
Spreek met je partner af dat jij de berichtjes negeert en hij ze beantwoord. Bij ons ging al het plannen van kraambezoek in overleg met mijn vriend, zijn nummer stond ook op het kaartje. En dat gaf mij zoveel rust. Zelfs de Kraamzorg, huisarts en verloskundige hebben na geboorte mijn vriend gebeld. Ik heb mijn telefoon weggelegd…

Na de geboorte van onze oudste hebben wij ook Jan en alleman op bezoek gehad. Dat nooit weer!
Na de geboorte van de tweede hebben wij amper bezoek gehad, mede door de coronaregels. Dat gaf zoveel rust!
Nu we de derde verwachten in september wil ik ook niet iedereen maar langs laten komen. Mensen klagen wel dat ze onze tweede nog niet gezien hebben, maar dat is niet mijn probleem. Ik ben mega trots op de kinderen en wil ze aan de hele wereld laten zien, maar kies echt voor mijzelf. En dat mag jij ook!

Geef je grenzen aan, please alleen jezelf, kind en partner. Je bent het waard?

Ik ben in November bevallen en had dus ook de mazzel van corona in die tijd.
Maar wij hebben alleen ons adres op het kaartje gezet. Verder zijn we ook heel selectief geweest naar wie we het kaartje stuurden.
Heb geen rare of gekke reacties gehad.

He, wat heerlijk om te lezen dit! Heel herkenbaar,!! Ik wil je vooral zeggen dat het helemaal niet gek is en je voor jezelf mag kiezen. Veel geluk met je gezin en geniet vooral ook van elkaar.

Hoi, goed dat je hier over nadenkt en je een herhaling van de vorige keer wil voorkomen. Het blijft een lastig iets. Voordeel nu (vind ik) met en door corona blijven mensen zelf ook op een afstand. Het is nog steeds aanwezig dus een beetje voorzichtigheid vind ik nog steeds op zijn plaats.

Ik heb in de eerste week alleen ouders, broers en zussen gehad. Daarna alleen mensen die heel dichtbij ons stonden, mijn beste vriendinnen. Maar ik heb vooraf ook al die verwachting gecreëerd. Geef subtiel aan dat je het rustig aan wilt doen, dat je eerst samen met je man/vriend en dochter het nieuwe gezin wilt ervaren. Dat je samen tijd wilt doorbrengen.

Daarnaast heel simpel, stuur geen kaartje naar mensen omdat ze het verwachten. Dit vul jij nu al voor ze in? ik heb alleen mensen een kaartje gestuurd die wij vaak spreken of waar we geregeld contact mee hebben. Geen kaartje naar familie die ik weinig tot niet spreek of kennissen die we soms spreken. Daarnaast hebben wij niks op een kaartje gezet dat uitnodigt om te bellen voor een kraambezoek, niks met tussen 12:00-14:00 rustig wij, teentjes tellen even appen of bellen.

Succes. Doe echt wat goed voelt voor jou en je gezin.

Grootste fout die veel mensen maken;Het geboortekaartje zien als uitnodiging. Het geboortekaartje is officieel gezien écht een geboorteáánkondiging/mededeling en niets anders.
Zo zijn mensen op de hoogte én kunnen ze je een leuk kaartje sturen! ? Je hebt natuurlijk kaartjes waar iemand uitgebreidt uitgenodigd wordt om op bezoek te komen, maar dat is een keuze die de ouders zelf dan bewust hebben gemaakt.

Heel vervelend en begrijpelijk je situatie. Wat je kunt doen, geen telefoonnummers (of andere uitnodigende teksten) op het kaartje vermelden. Dan krijg je (waarschijnlijk) sowieso geen appjes of telefoontjes van mensen die wat verder weg staan. Telefoonnummer geeft mensen eerder het idee je/jullie te kunnen appen voor een afspraak.
Bij naaste familie/goede vrienden die net een kleintje hebben gekregen wacht ik zelf altijd tot het ter sprake komt wanneer ik langs kan komen op kraambezoek, ik vraag daar zelf niet naar omdat je de situatie niet kent.. Maar niet iedereen staat er zo in ?

Verder kun je tegen goede vrienden zeggen wanneer ze de vraag sturen wanneer ze langs kunnen komen dat je het fijn vindt om het aan te geven wanneer je daar klaar voor bent. Ik neem aan dat daar gewoon begrip voor is onder mensen die dicht bij je staan!Het is wellicht wat zonde om op een mooi kaartje te vermelden dat je geen bezoek wenst denk ik..
Succes!

Terug
Bovenaan