Geen melk en geen pap (11 maanden)

Sorry, ik weet dat er nog een topic is over een kindje wat weinig melk drinkt maar mijn dochtertje wil echt geen druppel melk drinken behalve aangelengd met fristi (zonder toegevoegde suikers).

Vanmiddag werd ik door een andere moeder aangesproken over het tekort van vitamine D. Ze was zo stellig. In eerste instantie maakte ik me geen zorgen want ik dacht; ze krijgt vast voldoende vitamine D binnen maar ja, ... eenmaal thuis en ik ga toch nadenken ... wordt dan weer onzeker.

Mijn dochtertje krijgt 2 x 150 cc fristi met deels melk en eet een schaaltje yoghurt 's-avonds. Tussendoor geef ik haar ook nog weleens wat yoghurt uit een potje (friso) ... verder fruit, haar avondeten, brood, liga. Eigenlijk moet dit toch ok zijn?

Wat vinden jullie?

Groetjes "onzekere mama".
 
Volgens mij zit vitamine D alleen in groeimelk/ opvolgmelk. Als je borstvoeding geeft moet je namelijk ook vitamine D bijgeven. Als je kindje minder dan 3 flessen opvolgmelk krijgt, moet je ook vitamine D bijgeven.
Ik denk dat je inderdaad vitamine D bij moet geven. Dat kan je gewoon in druppeltjes kopen.

Dit staat op de website van davitamon:

Vitamine D maakt het lichaam deels zelf in de huid onder invloed van daglicht. Verder zit vitamine D vooral in halvarine, margarine en bak- en braadproducten. Aan die producten wordt vitamine D namelijk toegevoegd. In vette vis zit van nature veel vitamine D. Ook leveren vlees en volle melkproducten wat vitamine D. Omdat de dagelijkse voeding en de huid te weinig vitamine D opleveren voor kinderen tot 4 jaar, wordt per dag 10 microgram extra vitamine D geadviseerd door het Voedingscentrum.
 
Klopt helemaal MissyM, als je kindje geen opvolgmelk meer krijgt maar gewone melk of fristi, is het aan te raden 10 druppeltjes vit. D bij te geven, volgens de nieuwe richtlijnen..

Lastig hè Esther? Andere (stellige) moeders? Zou verboden moeten worden!!

Groetjes Sas
 
Trouwens ik zou wel oppassen met Fristi, ook al is het zonder toegevoegde suikers.
Mijn tandarts raadde fristi nl met klem af; de combi zuivel met zoet schijnt een enorme aanslag te zijn op het glazuur! Misschien even info vragen?
of Diksap erdoor mengen ofzo??

Groetjes Sas
 
Hoi Sas en Missy,

Bedankt voor jullie antwoorden, ik ga zo eerst even het CB bellen ...

Wellicht idd melk met diksap of zo ... geen fristi. Gezonde tandjes is ook heel wat waard. Je hoort vaak dat jonge kindjes al best veel gaatjes hebben.

Ja sas, die stellige moeders !!! Ik krijg er wat van !!! Ik ben niet op mijn bekkie gevallen en ontzettend onzeker of zo maar bepaalde moeders weten je wel uit je doen te krijgen. We willen het beste voor ons kindje, misschien is het ook weer goed dat het je aan het denken zet.

Je kunt ook niet alles weten ... Ik laat de reactie van het CB nog wel weten ...

Groetjes !!
 
Ja hoor Sas en Missy, jullie hebben HELEMAAL GELIJK ! hahaha.

Ik ga vanmiddag druppels halen van Davitamon op waterbasis (door de yoghurt) of door melk aangelengt met diksap. Boter op brood is ook belangrijk ... zo alles bij elkaar krijgt ze dan wel voldoende binnen.

Weg met de fristi's ... Pappa vindt dat ook lekker!
 
Haha toch altijd leuk om te horen dat iemand wat aan je antwoord gehad heeft! Thanx!

Wat misschien ook nog een ideetje is, valt hier iig wel in de smaak voor de afwisseling; Karnemelk.
Ik zoet het niet, mijn zoontje vind het zo ook lekker.
Maar heel soms pak ik de karnemelk van Campina met bosvruchten. Ik heb het eigenlijk voor de grap geprobeerd omdat ik het over had van de karnemelksesaus van de avond ervoor. Nooit gedacht dat het zo succesvol zou worden haha!

Is er trouwens nog een reden waarom je op waterbasis moet halen?

Groetjes Saskia
 
Ok ...karnemelk bosvruchten, zal het onthouden. Was jij toevallig ook van de melk met fruitsmaak?

Ik heb vanmiddag diksap bij de etos gehaald, tropische vruchten smaak!!
Meestal is het appel dus wellicht een idee ter variatie.

Op water basis vergemakkelijkt het innemen en heeft een lichte anijs smaak. In verband met een eventuele allergie adviseren ze ook druppels op waterbasis.

Bij ETOS hebben ze (nog) Dagravit vitamine D druppels voor 50% korting, Gaat uit assortiment. Is hetzelfde als Davitamon alleen scheelt het nu in prijs.

Groetjes Esther
 
Terug
Bovenaan