Geen mens op bezoek in de kraamweek

Hoi! Ik denk dat het geen probleem zal zijn, je kraamperiode. Je zult dan erg druk bezig zijn met de kleine of met rusten/slapen. Gewoon goed met je partner en kraamhulp afstemmen of en wanneer je eventueel bezoek wilt ontvangen.
Ik heb zelf ervaren dat op sommige momenten wanneer het wel kan het minder erg is als er onaangekondigd bezoek langskomt, maar lastige personen in je familie heeft iedereen wel, en die zijn niet alleen dan lastig.
Ik heb een oom waar ik zo slecht tegen kan, die kwam dus in zijn enthousiasme ook onaangekondigd. Ik was toen heel toevallig even alleen en wilde net gaan slapen maar dat we gauw een kopje thee samen konden doen. En na een kwartier ging hij weg. Dit is mijn manier maar mijn man is er anders in, die werd zo boos op zijn moeder die besloot om rond 23 uur nog even onaangekondigd langs te komen. Hij had gelijk maar vond het echt niet leuk hoe hij haar afblafte. 
Zo had mijn moeder zich bedacht dat toen ik met weeen werd opgenomen, ik het wel erg prettig zou vinden als ze de hele familie zou optrommelen om vervolgens direct na mijn heftige bevalling, zonder te overleggen, met z’n allen binnen te komen, ik had nog niet gedoucht en de ruggenprik was nog niet uitgewerkt (was dus nog verlamd vanaf m’n onderrug). Ik heb me op dat moment in moeten houden maar ze heeft nadien de wind van voren gehad, ik was zo boos op haar. Ik heb haar voor mijn komende bevalling aangegeven dat ze wegblijft totdat ik tegen haar zeg dat ze mag komen. Ze heeft er begrip voor. 
Verder hebben wij een kraamfeest gegeven en hebben we iedereen die langs wilde komen gevraagd om dan te komen. En dat werkte prima. 

Ik begrijp heel goed wat je voelt. Het enige wat je kan doen is bezoek weigeren. Zeggen dat je het niet wilt en het wel laat weten als je er klaar voor bent. Ik heb hetzelfde als hierboven meegemaakt, opeens heel de familie binnen. Verschrikkelijk! Soms denken wij er zelfs aan om gewoon een paar dagen niet te laten weten dat de baby is geboren (moet eerst nog een keer zwanger worden) Maar dat is ook best raar, of misschien wel oke voor een paar dagen. Maar denk wel dat ze boos op ons zullen zijn. Maar dan ben je zelf in ieder geval niet boos hahahaha. Eigenlijk zou elk bevallen vrouw even een weekje weg moeten met het gezin waar gewoon een kraamhulp is. Zou zo relaxt Zijn!Bespreek met je man/vriend wat jullie willen doen. Komt vast goed allemaal. Wel grenzen aangeven ookal kan dat hard aankomen bij diegene. Succes met de laatste loodjes! 

Ik snap wel wat je bedoelt. Zorg ervoor dat jij en je man er hetzelfde over denken. Geef bij je familie aan dat ze eerst even moeten bellen / appen voordat ze komen. In je kraamweek kan de kraamverzorgster het bezoek nog weer weg sturen.  Zet inderdaad ook op het geboortekaartje dat je eerst een belletje wil voordat mensen op bezoek komen. En eventueel jou nummer er niet opzetten,  zodat je niet steeds gebeld wordt.
Wat mij erg heeft geholpen is om een planning te maken voor het bezoek. Zo deden we na de kraamweek 1 bezoek eind van de ochtend en 1 bezoek eind van de middag. Zo kon ik smiddags nog uitrusten en heb je ook nog tijd voor je kleine. En savonds geen bezoek is ook een aanrader. 
Wij hadden in de kraamweek alleen naaste familie en dat was voor mij genoeg. Op een gegeven moment was ik er even helemaal mee en hebben we tegen de familie gezegd dat ze even een dag niet mochten komen. Ze waren erg teleurgesteld maar begrepen het wel. 
Je moet vooral doen waar jij/jullie je goed bij voelen. Geef inderdaad duidelijk aan als je even geen bezoek wilt. Mensen moeten dat respecteren. Plan ook zeker 1x per week een dag in dat je geen bezoek krijgt. Bezoek ontvangen vreet energie van je. 

Ik snap je zo goed. Wij willen sowieso de eerste 24u niemand. Gewoon in onze eigen bubbel. Daarna willen we alleen mensen die dicht bij ons staan. Ben ook aan het piekeren hoe je op een geboortekaartje subtiel kan melden dat je geen kraamvisite wilt 

Super bedankt voor al jullie tips en reacties. Dit heeft me echt geholpen.
Ik ga zeker even contact opnemen met een homeopathische arts. Kijken wat deze voor me kan doen. 
Ook ga ik met manlief overleggen om het op het kaartje te zetten en af te stemmen hoe we het het beste kunnen doen. Mijn man is gelukkig wel recht voor zijn raap en zegt het wel wanneer hij ook al een klein beetje merkt dat ik het niet meer trek of ziet dat ik er geen zin in heb. Ik wist niet dat je de kraamhulp hier ook voor kon inzetten haha. 
Kaartjes later versturen is ook wel een hele goede tip. 
Wel echt vervelend om sommige verhalen van jullie te lezen, dat er op dat moment totaal geen rekening met jullie gehouden werd. 

Persoonlijk vind ik het niet meer dan normaal om ff te bellen of appen wanneer het uitkomt. En verwacht dat dus ook van mi ijn omgeving. Of verwacht ik nu teveel.
Wij zetten op het kaartje wel mijn telefoonnummer verder niets erbij maar dan zal het toch wel duidelijk zijn denk ik?
Overigens ben ik niet bang om mensen weg te sturen ofzo dus mocht er iemand spontaan langskomen en ik heb daar geen zin in dan zeg ik Het ook best makkelijk. 

Exact wat ik ook al een week in mn hoofd heb. Bij mij is het familie waar ik normaal nooit wat van hoor maar die zich op zon moment wsch komdn opdringen. Ik ga hier rond mn verlof eeb bericht aan wijden om aan te geven dat ze niet welkom zijn. Klinkt lomp maar geeft mezelf giga rust... 

Terug
Bovenaan