geen schema :)

Hallo allemaal.
Ik voel me altijd een beetje een slechte moeder als ik jullie uitgebreide schema's zie, hahaha. Bij ons zit er enige volgorde in de dag, maar ik kan toch echt niet spreken van een schema. Misschien mede door de borstvoeding en mijn werk als gastouder?
In principe krijgt hij eten en drinken als hij daarom vraagt en slaapt hij als hij in zijn ogen gaat wrijven.

Zijn er nog meer moeders zonder ritme / schema?

Dat klinkt goed. Wij proberen ook op vraag te voeden, maar daar bleek toch een goede regelmaat in te zitten, bleek na het bijhouden van de voedings- en slaaptijden. Natuurlijk zitten er best dagen tussen dat het niet werkt en dan eet, drinkt of slaapt hij op andere tijden of krijgt hij wat anders te eten of drinken. Hij geeft het zelf wel aan. Zelf eet, drink, slaap ik ook niet elke dag hetzelfde. Nadeel is wel dat hij vaak wacht met seintjes geven tot hij echt heel veel trek heeft.
Lijkt me aan de ene kant lastig zonder schema (het geeft onszelf ook wat houvast) maar aan de andere kant wel mooi als je het zo kan doen en het werkt.

fijn dat hij zijn eigen schema heeft "bedacht".
Dat wachten met een seintje tot het eigenlijk net te laat is dat herken ik wel van mijn vorige haha. En brullen!

Het voordeel is dat ik altijd thuis werk, dus ook goed kan kijken naar hem wanneer hij wat nodig heeft (niet dat dat altijd werkt met zoveel kinderen in huis ;)).
Ik zou graag wel een soort van schema willen hebben... dan weet je waar je aan toe bent met afspraken plannen enzo. Maar goed, hij leert zo om ook wat mee te vieren met ons.

als het zo goed gaat, gewoon zo doorgaan en je hoeft je zeker geen slechte moeder te voelen!!

Vivienne heeft een schema maar dat is meer een houvast en soms wijken we er ook een half uur vanaf. Maar ze geeft zelf niet aan wanneer ze trek heeft, ze wacht totdat we er mee komen. Dus wij hebben het schema nodig om te zorgen dat ze alles binnen krijgt.

Nu Lotte ouder wordt (bijna 8 maanden) is dat schema er vanzelf gekomen. Nu het vakantie is, iets minder strak, maar als haar zus naar school gaat moet zij ook vroeg opstaan en is er vanzelf een schema.
Ook wordt haar eetpatroon steeds meer als ons eetpatroon. Namelijk een ontbijt, ze eet pap als ontbijt, fruit als tussendoortje met wat drinken uit een beker.
Lunch een fles en wat brood (ze eet nog niet echt een halve boterham ofzo, maar dat duurt denk ik niet lang meer).
Rond 15:00 uur een rijstwafeltje of koekje, soms krijgt ze nog een fles, maar die moet er volgens mij af en dan krijgt ze gewoon wat thee of diksap.
Rond 18:00 uur avondeten en voor het slapen nog een fles.
Door het brengen en halen van haar zus naar school en terug slaapt ze dan ook vrij regelmatig.

Het schema van Gijs is gebaseerd op wanneer hij wat wil en daar is hij vrij strak in. Meestal slaapt hij 's morgens tot een uur of 12 en dan zorg ik dat zn boterham klaarstaat want zodra hij wakker wordt....

Hey Suzanne, hier nog zo eentje hoor. Ik werd laatst op het CB nog net niet uigescholden ("Geef je nog borstvoeding als Aqua 's nachts wakker wordt?!!!"), maar voelde me wel enorm rot bij het weggaan..

Het schema dat ik hier steeds geef, is een richtlijn waar ik mij zo goed mogelijk aan probeer te houden. We zitten er hier en daar wel eens een half uur/uurtje naast, maar soms loopt gewoon het hele schema in de war hoor! Ik denk dat dit komt omdat ik nu nog thuis ben en mijn man er niet is. Voorheen ging het beter, maar sinds het alleen mama & Aqua is, voed ik ook wel 's meer dan ik volgens het schema "zou moeten doen". Vooral 's avonds, als ik Aqua maar met moeite in bed kan krijgen, geef ik stiekem nog wel eens een beetje borstvoeding.

Ik probeer echt het schema aan te houden hoor, vooral ook omdat ik in September weer fulltime ga studeren.. maar ja, Aqua is ook nog maar baby..
Dus je bent absoluut geen slechte mama hoor! :)

Wij hebben ook geen schema en Paddy doet het daar prima op. Hij eet als hij honger heeft en meestal is dat als wij ook eten en verder slaapt hij als hij in zijn oogjes begint te wrijven. Hij is een vrolijk en blij kereltje en doet gewoon met de rest mee dus voel ik me er niet vervelend bij :))

Terug
Bovenaan