Geen steun van vriendinnen

<p>Hallo dames.<br /><br />Ik ben 26 jaar en 20+5 weken zwanger van mijn eerste kindje. Dolgelukkig!<br />Het valt me alleen zwaar dat ik hier niet echt in gesteund word door mijn vriendinnen.<br />Samen met 3 andere meiden zijn wij een best wel hecht vriendinnen groepje. Twee hier van ken ik al ruim 20 jaar en de derde ken ik sinds 14 jaar. We kennen elkaar dus al behoorlijk lang. We hebben met elkaar betere en slechtere tijden gehad maar altijd wel contact met elkaar onderhouden, en zeker sinds een jaar of 3 spreken we regelmatig af met zijn 4e. <br />Ik ben de eerste van mijn vriendinnen die zwanger raakt, in het begin leken ze blij voor mij en feliciteerde ze mij etc. Gewoon zoals je het zou verwachten. Ze wisten van mijn kinderwens af en dat mijn vriend en ik aan het proberen waren, dus het is niet dat ik 'opeens' zwanger was.<br />Echter na deze felicitatie was er gewoon geen belangstelling meer voor mij en mijn zwangerschap. Nooit vragen ze hoe het met mij gaat. We zitten met zijn 4e in een whatsapp groepje waar we eigenlijk alles bespreken. Maar als ik iets met hun deel over mijn zwangerschap wordt er vaak niet eens op gereageerd, en blijven ze tegen elkaar praten alsof ik niks gezegd heb. Erg jammer en kwetsend. En als er al een reactie komt is het eigenlijk nooit positief.<br />We zitten allemaal in een heel andere levensfase. Waar ik bijvoorbeeld al bijna 7 jaar een vaste baan heb, een huis heb gekocht (met ex, inmiddels met huidige vriend voor een andere koopwoning aan het kijken), lange vaste relatie, etc. Vriendin #1 heeft sinds kort ook een vaste relatie, een vaste baan en nu bezig om te gaan samen wonen. Vriendin #2 zit nog in haar 'studenten tijd', veel kort durende relaties/dates, geen vaste baan, blijft zakken voor haar schooldiploma en rijbewijs. Vriendin #4 heeft een ongelukkige relatie en is sinds een maand afgestudeerd. <br />Ik heb begrip en leef mee voor alles wat zij mee maken, ik heb nooit doorgestudeerd dus ik weet niet wat zij mee maken, maar ik probeer ze wel te supporten. En ik vind het zo jammer dat ze dit niet voor mij doen, terwijl ik wel zie dat ze dit onderling bij elkaar wel doen! <br />Ik had heel erg gehoopt dat zij een baby-shower voor mij zouden organiseren. Normaal als er iemand jarig is of er gebeurt iets om te vieren, dan prikken we met zijn 4e een datum en de andere 3 organiseren dan iets voor de 4e persoon om dit met zijn alle te vieren. Inmiddels heb ik mij er maar bij neergelegd dat dit niet gaat gebeuren, maar het kwetst mij wel. <br /><br />Zijn er meer dames die zo iets als dit mee maken, of mee gemaakt hebben?</p>

Wat vervelend dat ze nu anders tegen je doen. Je zou met ze kunnen afspreken en gewoon zeggen wat je dwars zit. Als het echte vriendinnen zijn dan komen jullie er wel uit samen. Dat jullie verschillende levens hebben hoeft niet te betekenen dat je elkaar niet meer zou steunen. Die babyshower moet je je niet te druk over maken. Die kan als verrassing komen.

De babyshower is toch in een van de laatste weken? Mijn zus had die zo 6 weken voor dr uitgerekende datum. Het kan altijd nog als een verassing komen. Maak je daar nog niet te veel druk over.Ik denk inderdaad dat het komt doordat jullie in een hele andere levensfase zitten dat ze misschien niet weten hoe ze erop reageren. Zij zijn er nog niet mee bezig, zoals jij dat wel bent. Als het je echt dwars zit dan zou je er toch over kunnen praten? Zeg gewoon, persoonlijk, niet via WhatsApp, hoe je je voelt en dat je je niet gesteund voelt. En wellicht is het leuk om contact te zoeken met meiden die nu hetzelfde meemaken als jij? Misschien ontstaan daar wel weer een vriendschap en kun je straks samen of met een groepje meiden straks naar de 9 maandenbeurs. Ik weet niet in welke omgeving je woont. Er zijn vast meiden in de omgeving die net zo ver zijn als jij. 

Aangezien ze zo ongeïnteresseerd zijn in mijn zwangerschap verwacht ik niet dat ze een babyshower gaan organiseren, ik denk niet dat het überhaupt in hun op komt om dat te doen. Ook al is het een verassing, er zal toch een datum geprikt moeten worden wanneer ik ook kan, dus ook dat moeten ze met mij overleggen. Ik woon zelf in Zeeuws-Vlaanderen. Zit er over te denken om naar de 9-maanden beurs te gaan maar dat is wel een behoorlijke reis dus ik weet het nog niet zeker. Ik ben wel op zwangerschaps-yoga gegaan zodat ik andere zwangere kan ontmoeten. Heb nog maar 2 lessen gehad en er is nu een winterstop tot 22 januari dus voorlopig spreek ik van hun ook niemand. Men wat betreft afspreken met mijn vriendinnen om er over te praten; vind ik erg spannend maar zou dat wel willen ja! Maar we hebben zulke drukke levens dat het echt lastig is om een dag te prikken waarop wij alle 4 kunnen. Twee van ons kunnen in de weekenden wel maar de andere 2 werken dan juist weer. Daar boven op zit ik thuis midden in een verbouwing waar ik al mijn tijd en energie nu in steek omdat dit toch zeker vóór februari af moet (badkamer en babykamer volledige renovatie). Erg lastig dus.. 

Wat vervelend zeg! Mijn schoonfamilie keek ook niet naar ons om tijdens de zwangerschap. Het enige dat je kunt, en misschien wel moet, doen is aangeven wat je voelt. Dat je snapt dat jullie ieder in een andere levensfase zit, maar dat je het idee hebt dat ze je niet steunen. Aangeven dat je dat graag zou willen en dat je graag met ze zou willen praten over de zwangerschap. Succes! 

De babyshower kunnen ze ook met je vriend afspreken. Is bij mij ook gedaan,  was voor mij totale verrassing en kreeg hem toen ik 36 weken was, dus het zou nog kunnen. Als je niet met z'n allen tegelijk kan afspreken zou je ook eerst met degene die wel kunnen afspreken. Zou er niet te lang mee wachten, aangezien je er nogal mee zit. En het hoeft geen dag in beslag te nemen, nodig ze bijv op een avond uit. Grote kans dat ze niet eens door hebben dat het jou zo kwetst hoe ze nu doen. Ook omdat ze niet weten wat een zwangerschap met je doet. Doordat ze er niet over kunnen mee praten doen ze nu misschien wel zo ongeïnteresseerd. 

Ik zou me niet te druk maken! Misschien hebben ze het gewoon te druk met hun eigen dingen mensen zijn tegenwoordig nu eenmaal drukker. Misschien ook omdat ze zelf nog geen kinderen hebben dat hun interessen daar minder in is. Of misschien afgunst naar jou leven omdat ze het zelf wilde zoals jij het nu hebt. Het beste is denk ik het gewoon vragen als je er zo mee zit. Je kan wel dingen invullen voor andere mensen maar denk niet dat je je daardoor beter gaat voelen en helemaal als straks bijvoorbeeld blijkt dat ze het zelf niet eens door hebben. Je zegt het zelf al wat voor drukke levens jullie hebben dat afspreken haast niet lukt.

Ik ken mijn vriend goed genoeg om te weten dat ze met hem in ieder geval nog niks hebben afgesproken haha. Van het weekend heb ik ook mijn beklag bij hem gedaan over mijn vriendinnen en niets wees daar op. 
'Zomaar' met mijn vriendinnen afspreken voor een gesprekje op een avond doen we eigenlijk nooit. Zij wonen alle 3 wel dicht bij elkaar maar ik woon 40 minuten met de auto rijden bij hun vandaan. 
Oei, het klinkt alsof ik allemaal excuses verzin maar dat is het echt niet. Als we al afspreken gaat hier vaak ruim een week overheen om een geschikte datum te prikken.
Misschien is het toch handiger, ook al is het onpersoonlijk, om ze aan te spreken op whatsapp. 

Terug
Bovenaan