Geen steun van vriendinnen

Hoi!Heel herkenbaar hoor. Ik heb gelukkig wel een paar vriendinnen waar ik mee kan praten, maar de vrienden van mijn man zijn precies hetzelfde als jouw vriendinnen. We kennen elkaar allemaal van de middelbare school, dus ook al enige tijd bevriend. Ons zoontje is nu net 1 jaar geworden en wij voelen ons enorm verwijderd van zijn vrienden. Ook omdat zij nog totaal niet met kinderen bezig zijn, een woont nu officieel samen, die andere twee vrienden wonen nog apart van hun vriendinnen. Wel bezig met de aanloop naar samenwonen, maar toch heel anders dan wij (wij hebben een koophuis, al 3 jaar getrouwd en nu dus een kind met sinds kort een tweede onderweg, wat zij nog niet weten). Ook wonen we nu allemaal wat verder van elkaar af, maar eerder was dat geen belemmering voor afspreken. Sinds wij de kleine hebben, is het afspreken veel minder, worden wij minder betrokken in bepaalde beslissingen (bijv. Nieuwjaar samen vieren, daar wordt geen rekening gehouden met ons kind. Zij willen dan alleen maar stappen en wij moeten onze zoon dan maar ergens uit logeren doen), en er is ook minder interesse naar ons toe.Binnenkort gaan we ze daarop aanspreken. We houden ook rekening met het scenario dat zij er wel begrip voor hebben, maar hun gedrag niet kunnen aanpassen. Als dat zo is, dan hebben wij al besloten dat we dat dan maar moeten accepteren. Wij kunnen geen dingen van hen verwachten, die ze niet waar kunnen maken, want dat leidt alleen maar tot teleurstellingen bij ons. Dan doen we het maar met die paar keren dat we ze wel kunnen zien en moeten we accepteren dat zij niet weten hoe ons leven met een kind eruit ziet. Wellicht dat dat ook een tip is voor jou... niet te hoge verwachtingen hebben van je vriendinnen, want dat leidt alleen tot teleurstellingen. En het inderdaad een keer uitpraten. Niet via Whatsapp, want dat is zeer moeilijk communiceren. Je kunt ze wel appen met de vraag of ze kunnen afspreken, omdat je ergens heel erg mee zit en je het daar met hen over wilt hebben. Als ze echte vriendinnen zijn, dan maken ze daar tijd voor. Zo niet... dan weet je misschien ook waar je aan toe bent.Succes!

Wat vervelend zeg! Begrijp goed dat je ermee zit, het eerste wat van je vriendinnen verwacht is toch wel een beetje interesse en medeleven met zon belangrijke fase van jou leven. Als straks de kleine er is zul je de eerste tijd toch minder af kunnen spreken en het zou zonde zijn als dat ten koste gaat van de vriendschap. Ik zou het bespreekbaar maken. Waarschijnlijk zijn ze zich er niet van bewust hoe ze zich tegenover jou opstellen en als je de eerste tijd na je bevalling even helemaal geen tijd hebt om met hun af te spreken dan zullen ze dat ook niet begrijpen. Mijn advies is om dat persoonlijk te doen. Je bent tenslotte 26 en als volwassenen zullen ze begrijpen hoe belangrijk het voor jouw moet zijn als je dit eerlijk met hun deelt! Als je het lastig vindt om dit rauw op hun dak te laten vallen kun je zelf het initiatief nemen om een afspraak te maken. Zodra de afspraak vast staat kun je een dag van te voren aangeven dat je blij bent om elkaar morgen weer te zien omdat je toch graag iets met hen wilt delen. Ze zullen dan niet meer onder de afspraak uit kunnen komen en ze weten dan ook spreciss dat je iets wilt zeggen. Als ze benieuwd zijn en echt geïnteresseerd dan zullen ze er naar vragen wat je hebt te vertellen! Het ijs is gebroken en je kan hun reacties zien. Veel succes!!  

Wat vervelend! Wat je misschien wel via whatsapp zou kunnen doen, als afspreken lastig is, is om aan te geven dat je hun steun nodig hebt omdat het bijv best zwaar is met een verbouwing en een zwangerschap oid. Dus dat je het niet hebt over dat je hun steun tot nu toe mist, maar dat je echt nu om steun vraagt. Misschien hebben je vriendinnen het zelf niet zo door wat ze doen en helpt het om expliciet aan te geven wat je van hen nodig hebt. Als ze ook daar niet op reageren dan zou ik inderdaad eens een persoonlijk gesprek met hen aangaan. En mocht je het leuk vinden om contact met iemand uit de buurt te hebben, ik woon zelf ook in Zeeland ;) 

Bedankt allemaal voor de reacties!@JomieJW jullie situatie lijkt inderdaad veel op de mijne. En inderdaad gewoon niet te hoge verwachtingen hebben is dan een goede keus. Ik ga het voor mezelf even op een rijtje zetten. @Gebruiker10086439 wat leuk, een mede zeeuw! Lijkt me leuk. Ehm, facebook ofzo? Daar heet ik ook 'Hannah Laura'. 

Terug
Bovenaan