Hoi!Heel herkenbaar hoor. Ik heb gelukkig wel een paar vriendinnen waar ik mee kan praten, maar de vrienden van mijn man zijn precies hetzelfde als jouw vriendinnen. We kennen elkaar allemaal van de middelbare school, dus ook al enige tijd bevriend. Ons zoontje is nu net 1 jaar geworden en wij voelen ons enorm verwijderd van zijn vrienden. Ook omdat zij nog totaal niet met kinderen bezig zijn, een woont nu officieel samen, die andere twee vrienden wonen nog apart van hun vriendinnen. Wel bezig met de aanloop naar samenwonen, maar toch heel anders dan wij (wij hebben een koophuis, al 3 jaar getrouwd en nu dus een kind met sinds kort een tweede onderweg, wat zij nog niet weten). Ook wonen we nu allemaal wat verder van elkaar af, maar eerder was dat geen belemmering voor afspreken. Sinds wij de kleine hebben, is het afspreken veel minder, worden wij minder betrokken in bepaalde beslissingen (bijv. Nieuwjaar samen vieren, daar wordt geen rekening gehouden met ons kind. Zij willen dan alleen maar stappen en wij moeten onze zoon dan maar ergens uit logeren doen), en er is ook minder interesse naar ons toe.Binnenkort gaan we ze daarop aanspreken. We houden ook rekening met het scenario dat zij er wel begrip voor hebben, maar hun gedrag niet kunnen aanpassen. Als dat zo is, dan hebben wij al besloten dat we dat dan maar moeten accepteren. Wij kunnen geen dingen van hen verwachten, die ze niet waar kunnen maken, want dat leidt alleen maar tot teleurstellingen bij ons. Dan doen we het maar met die paar keren dat we ze wel kunnen zien en moeten we accepteren dat zij niet weten hoe ons leven met een kind eruit ziet. Wellicht dat dat ook een tip is voor jou... niet te hoge verwachtingen hebben van je vriendinnen, want dat leidt alleen tot teleurstellingen. En het inderdaad een keer uitpraten. Niet via Whatsapp, want dat is zeer moeilijk communiceren. Je kunt ze wel appen met de vraag of ze kunnen afspreken, omdat je ergens heel erg mee zit en je het daar met hen over wilt hebben. Als ze echte vriendinnen zijn, dan maken ze daar tijd voor. Zo niet... dan weet je misschien ook waar je aan toe bent.Succes!