geen tanden meer willen poetsen

Hallo allemaal,

Onze dochter van bijna 17 maanden laat het niet meer toe dat we haar tandjes  poetsen. Dit duurt nu al bijna 2 weken. Wij denken dat dit komt omdat er momenteel veel tandjes doorkomen. Nu vraag ik me af of dit nu zo slecht is voor haar tandjes( ze eet/drinkt natuurlijk de hele dag door)  dat ze nu al kans heeft op "gaatjes" of bestaat dat niet bij melktandjes ? Ook ben ik erg op zoek naar tips en adviezen die me helpen zodat ze wel weer haar tandjes wil laten poetsen door ons.

Groetjes van mama van Briseïs
 
Hoi,

Ik heb hier niet zoveel ervaring mee, maar ik heb zo'n folder gekregen van het cb waarin staat dat het heel belangrijk is voor het volwassen gebit dat de tanden nu gepoetst worden. Ik zou het dus wel nog doen.

In het boek "Baby en Kind" van Penelope Leach staan een aantal tips voor als je kindje niet wil tandenpoetsen. De eerste is, samen poetsen. Je kind een tandenborstel en jij eentje. Dan mag ze zelf poetsen, ze mag jouw tanden poetsen en jij mag haar tanden poetsen. Als je kindje niet van de tandenborstel houdt, kun je ook gewoon met je vinger een beetje poetsen zegt zij. Verder zegt zij ook dat het handig is om het een deel te laten uitmaken van het bedritueel, dan is je kindje gewend dat bijvoorbeeld na, of in het badje de tanden gepoetst worden.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

groetjes,

Desiree
 
Hai,

Je moet ze dus echt wel poetsen hoor. In een melkgebit kunnen net zo snel gaatjes ontstaan als in een blijvend gebit. en (ik kan het weten, ben tandartsassistente) het is echt niet leuk om bij een jong kindje een kiesje te moeten vullen, dat is meestal drama, maar het moet want anders kan het het blijvende kiesje dat er al onder zit aantasten.
Wat meestal wel helpt is om hem/haar op bed te leggen en laat ze maar huilen want dan doen ze tenminste de mond open en kun je zo poetsen. Het zal inderdaad wel een periode zijn waar je even doorheen moet.
Maar wat ik wil zeggen is dat het melkgebit ook erg belangrijk is.
Succes en bliijf proberen.
Groetjes
Sandra
 
Hoi,

Bij mijn nichtje maakte mijn schoonzus er een heel  toneelstuk van. Ze gingen de monsters weg poetsen. Terwijl ze aan het poetsen  waren riepen ze dat ook: Weg monsters!!
Nu zou ik niet zo snel voor monsters kiezen, maar misschien kan je er iets mee.

Groetjes
 
hoi allemaal, een bekend probleem!
Mijn dochtertje van 14 mnd wilt er ook niks van weten en ik heb al alles geprobeerd. Ik had er zelfs een liedje bij verzonnen!
Ik laat t haar eerst zelf doen als ze in bad zit, dan zegt ze ook :mmm lekker.
Het enige wat ze dus doet is de tandpasta opeten. Ik doe het dan ook met haar samen en laat haar ook die van mij poetsen. Dat vind ze allemaal prima totdat ik het van haar overneem, dan is het oorlog!
Op het bureau zeiden ze als het allemaal niet werkt, dan maar in de houdgreep, want ze moeten gepoetst. Zo doen we dat dus, in de hoop dat ze uiteindelijk toegeeft en het een gewoonte wordt. Op hoop van zegen dan maar.
 
Ik ben benieuwd hoe je dat doet, in de houdgreep nemen, want bij mijn dochter helpt dat helemaal niet. Ze wurmt net zo lag tot je haar niet meer kan houden. ook doet ze gewoon de kiezen op elkaar.
Ze is nu 20 maanden en we hebben al een hele tijd problemen met poetsen van de tanden. Ook wij hebben alles geprobeerd.
Errst zelf poetsen en dan wij
Eerst wij poetsen en dan zelf
Zij onze tanden poetsen en wij die van haar
Liedje zingen
Electrische tandenborstel
Voor de spiegel tanden poetsen.

Tot nu toe alleen maar ellende.

Nu hebben we een week pauze ingelast. De tanden worden helemaal niet gepoetst en dan gaan we het weer proberen.
Ze wil het wel heel graag zelf doen, maar dan zuigt ze ook alleen de tandenborstel leeg.

Dus ik hoor het graag als het jullie gelukt is.

Esther
 
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie tips maar tot nu geen resultaat  Ze laat het echt niet toe. En Esther, ik heb precies hetzelfde als bij jouw dochter; ze schreewt zich echt helemaal knal rood. We hebben echt van alles al geprobeerd, dus ik heb nu ook eigenlijk de moed zo'n beetje opgegeven !!! Slechte moeder voel je je dan..

Ik hoop dat er snel verandering in komt, maar aangezien de tandjes nog steeds aan het doorkomen zijn..

Groetjes Kirsten, moeder van Briseïs
 
Terug
Bovenaan