geen tanden meer willen poetsen

Hallo allemaal,

Onze dochter van bijna 17 maanden laat het niet meer toe dat we haar tandjes  poetsen. Dit duurt nu al bijna 2 weken. Wij denken dat dit komt omdat er momenteel veel tandjes doorkomen. Nu vraag ik me af of dit nu zo slecht is voor haar tandjes( ze eet/drinkt natuurlijk de hele dag door)  dat ze nu al kans heeft op "gaatjes" of bestaat dat niet bij melktandjes ? Ook ben ik erg op zoek naar tips en adviezen die me helpen zodat ze wel weer haar tandjes wil laten poetsen door ons.

Groetjes van mama van Briseïs
 
Hoi,

Ik heb hier niet zoveel ervaring mee, maar ik heb zo'n folder gekregen van het cb waarin staat dat het heel belangrijk is voor het volwassen gebit dat de tanden nu gepoetst worden. Ik zou het dus wel nog doen.

In het boek "Baby en Kind" van Penelope Leach staan een aantal tips voor als je kindje niet wil tandenpoetsen. De eerste is, samen poetsen. Je kind een tandenborstel en jij eentje. Dan mag ze zelf poetsen, ze mag jouw tanden poetsen en jij mag haar tanden poetsen. Als je kindje niet van de tandenborstel houdt, kun je ook gewoon met je vinger een beetje poetsen zegt zij. Verder zegt zij ook dat het handig is om het een deel te laten uitmaken van het bedritueel, dan is je kindje gewend dat bijvoorbeeld na, of in het badje de tanden gepoetst worden.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

groetjes,

Desiree
 
Hai,

Je moet ze dus echt wel poetsen hoor. In een melkgebit kunnen net zo snel gaatjes ontstaan als in een blijvend gebit. en (ik kan het weten, ben tandartsassistente) het is echt niet leuk om bij een jong kindje een kiesje te moeten vullen, dat is meestal drama, maar het moet want anders kan het het blijvende kiesje dat er al onder zit aantasten.
Wat meestal wel helpt is om hem/haar op bed te leggen en laat ze maar huilen want dan doen ze tenminste de mond open en kun je zo poetsen. Het zal inderdaad wel een periode zijn waar je even doorheen moet.