Geen urine & gewicht controle verloskundige?

<p>Ik lees vaak dat vrouwen urine moeten inleveren voor controle op eiwitten. Ik zelf heb dit nog nooit via de verloskundige moeten doen (1x laten controleren op eigen verzoek bij huisarts)</p><p>ook ben ik vanaf het begin tot nu nooit gewogen, ben dan ook nog erg slank en schijnbaar maken ze zich daar geen zorgen over, thuis weeg ik me wel regelmatig (9kilo aangekomen)</p><p>Mijn zus kreeg vroeger ook altijd een vinger prik op suikers etc. ook dit heb ik nog nooit gehad. Toen ik er naar vroeg zeiden ze dat ze het alleen doen als ze verdenkingen hebben, maar niet standaard aanbieden. (Waarom dan eerder wel???)</p><p>bij elke controle word mijn bloeddruk gemeten (die perfect is) naar het hartje geluisterd, omvang gemeten van de baarmoeder?! En een kort gesprek hoe het gaat. </p><p>Ik ben alleen benieuwd of het normaal is dat ze geen standaard gewicht en urine onderzoek doen etc. Of dat dit erg per verloskundige verschild. En de meesten wel deze onderzoeken krijgen aangeboden tijdens spreekuur.</p><p>* 38.1 week zwanger</p>

Mijn gewicht is ook alleen aan het begin gecheckt, maar kwam ook maar weinig aan ( totaal 5 a 6 kilo). Urine onderzoek heb ik wel gehad, maar dat komt voort uit een verhoogde bloeddruk. Eiwitten kunnen duiden op zwangerschapsvergiftiging, maar als je bloeddruk goed is dan is zo’n onderzoek dus niet nodig.

Ik heb dat ook allemaal niet. Er is tot nu toe (32+5) twee keer geprikt voor ijzer, aan het begin en vorige week. Verder alleen altijd bloeddruk en buik voelen + hartje luisteren. Ik heb een normaal postuur en mijn bloeddruk is eerder aan de lage dan aan de hoge kant dus er is verder geen reden voor meer onderzoek. Alleen maar fijn! 

Bij mij doen ze dat ook alleen maar als ze verdenkingen hebben! Ook controleren ze niet mijn gewicht. Ik ben nu 36+2 en 10 kilo aangekomen. Heel slank postuur maar heb wel echt een zwangere buik. Ze zei dat ik helemaal volgens het boekje groei dit meten ze door te voelen tot waar je baarmoeder komt. In het begin vond ik het wel spannend dat ze niet he gewicht in de gaten houden omdat ik erg bang was dat ik veel zou aankomen maar ze zeiden dat het echt bij iedereen anders is! 

Bij mij doen ze dat ook alleen maar als ze verdenkingen hebben! Ook controleren ze niet mijn gewicht. Ik ben nu 36+2 en 10 kilo aangekomen. Heel slank postuur maar heb wel echt een zwangere buik. Ze zei dat ik helemaal volgens het boekje groei dit meten ze door te voelen tot waar je baarmoeder komt. In het begin vond ik het wel spannend dat ze niet he gewicht in de gaten houden omdat ik erg bang was dat ik veel zou aankomen maar ze zeiden dat het echt bij iedereen anders is! 

Fijn om te lezen dat dus bij meerdere mensen die onderzoeken niet standaard worden gedaan. Hoorde het zoveel om me heen dat ik dacht dat al die onderzoeken normaal waren. ?
ohja bloedprikken op ijzer heb ik wel gehad, gelukkig was dat goed. Schijnbaar ook een zwangerschap “volgens het boekje” en moet ik blij zijn dat ik geen extra onderzoeken nodig heb hihi. 

Hier bij eerste zwangerschap ook alleen op begin en ergens aan het einde gewicht controle, verder niet. Urine 1 keer omdat mijn bloeddruk een keer te hoog was. Urine was goed en bloeddruk keer erna ook weer dus verder ook niet meer getest. Alleen zoals hierboven bloeddruk, hartje en buik voelen zolang daar niks geks uit komt.
Nu 13+4 dus alleen nog intake en eerste controle gehad. Bij intake weer gewicht en standaard bloedtesten en daarna alleen bloeddruk

Hoi BOTW,
Bij mij is ook bloeddruk meten en baarmoeder (/ligging kindje) voelen standaard. Ik weeg me daar wel vaak maar dat is op mijn eigen verzoek. Als jij dat prettig vindt zou ik dat gewoon vragen. Ik hoef ook niet standaard urine in te leveren. Andere onderzoeken zoals bloedprikken of een glutosetest waren op bepaalde vaste momenten in de zwangerschap. Ik ben nu bijna 30 weken. Bij de volgende afspraak bij 31 weken krijg ik een groeiecho. Of je groei- en liggingsecho’s krijgt is geloof ik ook per praktijk verschillend. 

Terug
Bovenaan