Geen vervangend werk in de zorg

<p>Hallo allemaal!</p><p>Ik ben nieuw hier, maar ik kon nergens op het internet antwoord op mijn vraag vinden. Ik ben nu 19,5 week zwanger en werk in de thuiszorg. Ik merk dat het lichamelijk te zwaar wordt en tijdens werk veel last van harde buiken heb. Ik moet veel bukken en hurken en ben wat licht in mijn hoofd. Tijdens het werk een keer mijn bloeddruk opgemeten en deze was laag. Het advies van de verloskundige was om vervangend werk te gaan doen. Ik heb contact gehad met mijn leidinggevende en er is waarschijnlijk geen vervangend werk voor mij. Dit voelt erg dubbel, want ik kan heus nog wel iets doen (administratie e.d.) maar gewoon niet de zorg aan bed leveren. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Want ik wil eigenlijk niet de ziektewet in terwijl ik wel iets van werk kan doen.</p>

Het is inderdaad heel dubbel, omdat je ook nog wel wil. Maar je moet in dit geval echt goed voor jezelf en de kleine in je buik zorgen. En als ze geen vervangend werk voor je hebben,  is het denk ik toch verstandiger om dan de ziektewet in te gaan. Hoe vervelend dit natuurlijk ook voor je is. 
Ik had 2 baantjes waarbij ik bij 1 ook het werk niet meer kon doen en ze geen vervangend werk hadden . Toen had ik de ziektewet ingekunt. Uiteindelijk ben ik gewoon gestopt omdat het een 0 uren contract was dus dan zou ik alsnog niks krijgen. 

Ik heb hetzelfde gehad tijdens mijn zwangerschap (gehandicapten zorg) veel bukken, tillen en traplopen ik trok het vanaf 16/17 weken niet meer en vervangend werk was er nauwelijks expliciet om gevraagd omdat ik me ook niet graag ziekmeld als ik wel wat anders had kunnen doen.
mijn leidinggevende gaf aan dat ik me er niet al te druk om moest maken ze kregen alles vergoed vanuit het UWV 
ik ben 2-3 per dag gaan werken bij de minder zware cliënten zo had ik toch het gevoel wat te kunnen doen. Dit heb ik tot 32 weken volgehouden toen lukte niks meer. 

Hoi
Zelf kom ik ook uit de zorg. Bij ons was er werk zat wat je kon doen. Maar ik zat dan op kleinschalig pg.
Heb je niet een rijtje met cliënten waar je alleen pillen hoeft te geven ogen hoeft te druppelen en alleen een check hoeft te doen?
Anders gewoon de ziektewet in. Het UWV vergoed jou idd, dus daar hoef je je echt niet lullig over te voelen, al snap ik je helemaal hoor!! Maar je baby gaat voor alles!!

Dankjewel voor jullie reacties! Fijn om te zien dat ik niet de enige ben. En ik probeer ook in mijn hoofd te houden dat dit wel het beste voor onze kleine is. 
En JoBo, heb ik zelf ook aan gedacht. Maar wij hebben maar 3-4 cliënten waarbij je die lichte zorg hebt. En ik werk 28 uur per week, dus dan kom ik er helaas niet aan. Maar bedankt voor je tip!

Hier hetzelfde probleem gehad. Ik ben gewoon kortere dagen gaan werken en het deel dat ik niet werkte de ziektewet in gegaan. Met 32 weken ben ik geheel gestopt en de ziektewet in tot mijn verlof begon. Sterkte!

Ik werk niet in de zorg, maar heb een kantoorbaan. Ik voelde me verschrikkelijk aanstellerig en schaamde me bijna dat ik minder uren moest gaan werken. Ik had ook heel veel harde buiken. Ik vond het vreselijk, want mijn hoofd wilde zo graag werken en het enige wat ik kon uitbrengen toen de vk zei dat ik minder moest gaan werken was: maar ik ben niet ziek! Ik kan heus mijn zittende kantoorwerk wel doen. 
Zeer passend antwoord van de VK: je bent inderdaad niet ziek. Maar je bent wel zwanger! En je kindje en je eigen welzijn gaan voor het werk en andere dingen. 

Bij ons op het werk (jeugdzorg) kunnen we ondersteunde taken uitvoeren voor leidinggevende of gedragswetenschapper. Wellicht Kun je bepaalde taken van collega’s over gaan nemen of zaken op orde stellen waar normaal gesproken weinig aandacht aan kan worden besteed, omdat de tijd naar de cliënten gaat. Al zijn het misschien maar 2 dagen ipv 28 uur. Ben je toch nog een beetje bezig. En verder, luister naar je lichaam! Kindje heeft jou nu al heel hard nodig!

Terug
Bovenaan