<p>Ik mag niet klagen want ik mag zwanger zijn, m’n kindje is tot nu toe gezond en ik heb geen ernstig zwangerschapszwemmen. Toch ga ik klagen. Ik ben nu 32w zwanger van m’n 2e kindje en ik heb er geen zin meer in. Het is nu 4:56 en ik lig al ruim een uur wakker. Straks moet ik weer m’n dreumes wegbrengen en dan door naar m’n werk. Ik weet nu al dat ik weer super moe ben en mezelf de dag door moet slepen. Daarnaast ben ik klaar met de lichamelijke ongemakken (dikke buik die in de weg zit, opgezwollen voeten, kleding dat niet meer lekker zit en niet leuk meer staat, maagzuur). Ook twijfel ik of ik straks als m’n kleine meid er is, borstvoeding wil gaan geven. Heb ik bij m’n eerste ook gedaan en dat heeft super veel voordelen (minder last van krampjes, altijd bij de hand, doorgeven van antistoffen + voor het terug komen in shape ook mooi meegenomen). Alleen de nadelen zijn dat ik gebonden ben aan m’n kind, op moet letten met drank, kans op borst problemen en andere ongemakken. Nu zullen er vast mensen denken: gebonden aan je kind? Ja duh! Maar ik mis soms m’n vrijheid, even weg met vriendinnen zonder te hoeven moederen (of dus straks kolven). Deze vrijheid heeft mijn partner wel (en dat gun ik hem ook). Ja, ik krijg er wat moois voor terug en ja ‘t is bijzonder om mee te maken hoe zo’n klein wonder zich beweegt in mijn buik en ja wat fijn dat ze (tot nu toe) gezond is. Maar nu heb ik de behoefte om even te klagen. Meer vrouwen die tegen dit soort dingen aanlopen?</p>