Een bevalling is hoe deze ook gaat een top prestatie ! Het belangrijkste is inderdaad dat je kindje goed op de wereld komt. Het ene kindje heeft wat meer hulp nodig dan het andere. Een bevalling gaat zoals het gaat - je hebt er geen vat/ controle over.
Twijfel alsjeblieft niet aan jezelf - hoe het ook gegaan is het blijft een topprestatie waarbij je alles moet geven.
Nu ik zelf ben bevallen snap ik die twijfel wel veel beter. Mijn bevalling ging behoorlijk snel. Ik hoor van iedereen dan ik zoveel geluk heb - dat het zo snel en zo goed ging. Daar ben ik me ook erg bewust van maar dat wil niet zeggen dat bevallen een heftige ervaring is - zelf al gaat het goed.
Ik had zelf het idee dat het persen niet goed ging, verloskundige heeft me geknipt. Ik dacht dat dit was omdat ik het niet goed genoeg deed. Achteraf blijkt dit niet zo te zijn; bekkenbodem was te strak en rekte niet op.
Waarom zijn we zo snel geneigd om de schuld bij onszelf te zoeken, waarom twijfel je zo snel aan jezelf ? Ik weet het niet - maar begrijp het wel.
Niet twijfelen aan jezelf, veel erover praten, bevallen is een hele heftige ervaring. Heftig zowel in positieve gevoelens als in negatieve. Het is een groot geluk dat een kindje goed op de wereld komt, maar de manier waarop het gaat is heel heftig voor de moeders. Zeker als het met een keizersnede gaat, maar ook als het goed gaat.
Leg voor jezelf de lat niet te hoog. Je mag deze gevoelens hebben, geef ze een plekje en geniet van het resultaat.