Gefrustreerd door borstvoeding

Hoi Dames,<br />Mijn baby is nu bijna 3 weken oud en de borstvoeding is goed op gang. Helaas is mijn dochtertje onverzadigd en schreeuwt elk uur om voer (ze hapt, krabt, krijst, alles...). Ik heb op aanraden van de verloskundige gekolfd om zeker te zijn dat ze niet te weinig binnen krijgt. Dat is zeker niet het probleem, ik heb meer dan genoeg melk en ze zuigt per voeding bijna 20 minuten lang! Met kolven heb ik na 10 minuten ongeveer 50cc, voor haar gewicht mag zij per voeding ongeveer 50cc dus je zou denken dat ze na 20 minuten in een food-coma moet zijn.....<br />Helaas, ze weigert te boeren, slaapt 20 minuten en begint weer met happen, krabben, krijsen.... Voor mij is de lol er nu wel een beetje van af. Het is niet te doen zo, ik heb geen tijd om te eten of om te slapen.... Hierdoor vind ik mn baby ook minder leuk worden, ik ben gewoon OP...<br />Als we haar een flesje kunstvoeding geven slaapt ze bijna 3 uur achter elkaar, hier door neig ik naar stoppen met borstvoeding en lekker aan de kunstvoeding.....<br />Heeft iemand tips? Of geven jullie me gelijk en stop ik met borstvoeding?<br />
 
Wat vervelend dat het zo loopt. Ik kan me voorstellen dat je er klaar mee bent, maar natuurlijk kun jij dat alleen zelf bepalen. Wat je wel nog zou kunnen proberen is om een Lactatiekundige eens mee te laten kijken. En voel je niet schuldig om te stoppen, als het je opbreekt heeft je kindje daar ook niks aan. Blije mama, blije baby. Heel veel succes.
 
Wat is borstvoeding toch een werk he? Ik had ook moeite met het ideaalplaatje loslaten hoor. Maar het kost gewoon echt vrij letterlijk bloed zweet en tranen, maar na een maand of 2 a 3 wordt het echt makkelijker. Dan komt er ritme in en is jouw productie goed op de baby afgestemd en zal de baby sneller gaan drinken. 
Ten eerste, jonge babies drinken vaker dan eens per 3 uur. Vaak wel. En vooral savonds kunnen ze clusteren wat betekent dat je soms bijna non stop met een tiet bloot zit. 
Ik vind 50 cc per keer voor een baby van 3 weken wel wat weinig trouwens? Maargoed, heb je geen controle over. Je lichaam regelt het het snelst met de baby als je toegeeft aan de vraag. Je lichaam gaat dan meer produceren waardoor de baby weer een nieuw ritme vindt (ritmes wijzigen in het begin voordat jij eraan gewend bent). Als je dit tegenwerkt door een hongerige baby nog even te troosten, krijgt je lijf nooit een seintje dat er meer nodig is. 
Met flesvoeding los je het maar gedeeltelijk op. Als je kindje graag vaak drinkt zul je ook vaak met de fles op de bank zitten. 
Je kunt voor wat tips ook eens contact opnemen met een lactatiekundige of bv cafe. Er kunnen namelijk wat andere dingen spelen. Zoals een verkeerde drinktechniek, een verkort tong of lipriempje, of dat je kindje de lekker vette achtermelk niet krijgt. En daardoor zal een kindje ook hongerig blijven. Een lactatiekundige komt thuis bij je kijken als je voedt en kan zien wat er verbeterd kan worden. Soms zijn dat net de dingen die je eindelijk eens goed op weg helpen.
 
Oh dat is zeker waar. Stoppen kan heel moeilijk voelen, maar dat is niks waar je je schuldig om moet voelen. Je kindje wordt ook sterk en gezond van flesvoeding. Jij weet wanneer je voor je gevoel genoeg geprobeerd hebt en wat je aan kan.
 
Als stoppen goed voelt, lekker stoppen! De BV-maffia kan je een mega schuldgevoel geven, maar ook de fles is meer dan prima. Ik heb twee hele gezonde kinderen die allebei slechts 1 dag BV hebben gehad. Veel succes en laat je niet gek maken ;) Blije mama = blije baby
 
50cc is wat ze mag hebben voor haar gewicht. Ze is erg klein geboren, 42cm en 2310 gram. Ze weegt nu gelukkig 2730 gram maar volgens het consultatiebureau mag ze per keer maar 50cc voeding hebben..... En dat heb ik dus met 10 min al uit 1 borst gehaald, zij krijgt meestal 2 borsten en ongeveer 20 a 25 minuten lang. Ze valt niet in slaap tijdens het drinken en ze zuigt hard!
 
Is ze na het geven van een flesje gekolfde melk rustiger dan met live voeding? Dan kan je daar evt nog iets in zoeken.

Zo niet, dan zou je 2 dingen kunnen doen:
- wil je echt heel graag borstvoeding blijven geven, zou ik lactatie kundige uitnodigen

- Is het je om het even, borstvoeding of flesvoeding, dan zou ik gewoon overgaan. Laat het rustig overlopen en bouw zo de borstvoeding af. Ze heeft al 3 weken gehad en belangrijke stoffen meegekregen. En flesvoeding is ook echt gewoon goed hoor!

Het is niet altijd nodig om zelf maar ten onder te gaan om borstvoeding te geven. Als je het echt heel graag wil, kun je er natuurlijk altijd voor werken. Maar je baby wordt met beide soorten voeding groot en gezond
 
oh ja die eerste weken is het echt pittig! alles moet nog goed op elkaar afgestemd worden en dat is eigenlijk wat jouw dochterje aan het doen is: zij is de boel aan het regelen! Je hebt er nu weinig aan, maar dit wordt echt beter! Haar gewoon op verzoek laten drinken, dan is de boel zsm in balans. ik ben in die periode gewoon met haar op bed gaan liggen, kon ik tussendoor een serietje kijken, en m'n dochter kon direct aanhappen bij behoefte. Ik las hierboven ook de tip om een lactatiekundige te laten bellen en dat is echt een goeie! Bij ons is er iemand langs geweest en ik durf wel te zeggen dat zij de reden is geweest dat ik bijna een jaar borstvoeding heb gegeven! Ze is een uur binnen geweest, heeft meegekeken en super goeie tips gegeven.  Hoe moeilijk ook, maar probeer de hoeveelheden die ze binnen krijgt niet te vergelijken met wat 'hoort', je weet namelijk niet wat ze binnen krijgt. Dmv direct drinken aan de borst komt er sowieso meer uit dan dmv kolven!  En als het echt niet lukt: overstappen naar kunstvoeding maakt je echt geen minder goede moeder! Je kindje heeft ook het meeste aan een moeder die lekker in haar vel zit, dus ga niet over je grenzen heen.  Sterkte en succes!
 
Terug
Bovenaan