Hoi,
Ik ben sinds 10 weken mama van een tweeling en bij ons gaat het dus dubbel zo hard.
Wij hebben een babykamer van de Ikea gekocht, we waren voor een tweelingkamer compleet ongeveer € 600,00 kwijt (meubeltjes, gordijnen, laminaat, enz.)
Je kunt de meubeltjes direct meenemen en heb geen weken wachttijd.
Laminaat en gordijnstof hebben we bij de kwantum gehaald, ook een goedkoop behangetje.
Wij gaan verhuizen aan het einde van het jaar en vonden het zonde van het geld om zoveel geld te spanderen aan de babykamer.
We hebben om het behang leuker maken stickers van Winnie de Poeh gekocht, deze kunnen er straks af gehaald worden en in het andere huis weer op de muren geplakt worden.
We hebben er ook wat op de meubeltjes geplakt, lijkt zo leuk.
Vanaf toen ik 20 weken zwanger was zijn we luiers gaan inslaan als ze in de aanbieding waren.
We kochten verschillende maten in, ik zou niet te veel maat 1 kopen, je kunt ze altijd nog bij halen. Thomas had met 7 weken al maat 2 aan.
Mijn ervaring met luiers is dat je er niet op moet besparen. Ik had maat 1 van het Kruidvat merk gehaald, nou ik had het gevoel dat ik er een kartonnen doos omheen had gevouwen, vond het niets.
Ik gebruik Pampers of Huggies, Pampers voor de nacht en goedkopere bijv. Bumblies of C1000 voor overdag. Ze hebben de eerste 4, 5 weken alleen Pampers aangehad.
Wij hebben ook veel dingen 2e hands gekocht, bijvoorbeeld de kinderwagen.
Als we hem nieuw hadden gekocht waren we 1500 euro kwijt geweest, we hebben hem nu via Marktplaats voor 125 euro op de kop weten te tikken.
Hij ziet er nog uit als nieuw, die mensen waren er erg zuinig op geweest.
We hadden wel een goedkopere nieuwe kunnen kopen, dan waren we zo'n 600 euro kwijt geweest en hadden een wagen van veel mindere kwaliteit gehad.
Kleertjes kopen we in de opruiming, gisteren bij de Hema een hele tas vol voor 15 euro. Truitjes een euro, broekje 3 euro, de kwaliteit is goed en het is goedkoop.
Koop voor de geboorte niet te veel kleertjes, dit kun je veel beter na de geboorte doen en is nog leuker ook zo met je kleintje(s) in de kinderwagen.
Ze hadden onze tweeling tussen de 2500 en 3000 gram geschat, nou met Sophie zaten ze wel goed, maar Thomas woog 3600 gram!! (met 37+0 weken gehaald)
Ze waren 48 en 51 cm en hadden behoorlijk lange armen en benen, veel gekochte kleren konden ze niet eens aan.
Terwijl ik in het ziekenhuis lag met de kids is mijn man kleertjes gaan kopen die ze wel aan konden hebben.
Koop ook niet teveel van een bepaalde maat, ze groeien zo hard en zijn er soms na 2 weken al weer uit.
Ik heb elke dag 2 wasmachines vol was en hang het buiten aan de lijn als het weer het toelaat. Scheelt weer energie als je de droger niet hoeft te gebruiken.
Nog een tip, vraag geld of Irisbonnen als kraamcadeau, kun je later gebruiken om dingen te kopen die je echt nodig bent.
Ik heb setjes met kleertjes gekregen die zo de doos zijn ingegaan, hebben ze nooit kunnen dragen.
Het weer was te koud of te warm, of de maat was niet goed.
Veel dingen ben je ook niet direct nodig, koop alleen dingen die je direct nodig bent, er staan ook veel dingen op van die lijstjes die je nooit nodig bent/gebruikt.
Kijk of je kruiken van iemand kunt lenen, ze zijn erg duur in aanschaf en soms ben je ze helemaal niet nodig. Wij hebben ze nooit gebruikt, we hadden ze gelukkig geleend van iemand.
Vaak hebben mensen in je omgeving ook nog veel spullen op zolder staan die nog goed bruikbaar zijn, als het goed en netjes is waarom zou je dat niet aannemen.
Je weet toch waar het vandaan komt!
Je ziet dat je op heel veel dingen kunt besparen, maar kinderen kosten altijd geld en het schjnt nog veel duurder te worden naarmate ze ouder worden.
Veel succes en plezier met aanschaffen van de babyspulletjes en geniet ervan!
Groetjes Patricia