Geloven in God en IVF...zijn hier nog meer meiden die christen zijn?

Lieve meiden,

Ik vraag me al een hele poos af of hier nog meer meiden op het forum actief zijn die christen zijn en in God geloven? Ik ben namelijk erg op zoek naar mogelijkheden en opties m.b.t. IVF. Aangezien er een grote kans bestaat dat wij hier binnenkort ook mee moeten starten zou ik graag ook kletsen met meiden die tegen dezelfde obstakels aanlopen. Ik heb er namelijk best wel moeite mee dat een standaard IVF behandeling rest-emmy's met zich meebrengt. Ook het invriezen van embryo's staat mij een beetje tegen, aangezien er maar een kleine kans is dat die het ontdooien overleven. Naar mijn weten is er maar 1 ziekenhuis in Nederland die werkt met IVF in eigen cyclus, en dat is in Groningen....ik woon zo'n beetje helemaal aan de andere kant van het land, dus dat is niet erg handig. Ik vraag me af of er ook in andere IVF-ziekenhuizen rekening kan worden gehouden met de ethische bezwaren van stellen? Weten jullie hier misschien meer over? Ik kan er maar weinig over vinden op internet.... Ik hoop op reacties, ben heel benieuwd!

Liefs, Anke

Lieve Anke,

Ik geloof zelf, of liever gezegd;wij geloven ook in God en heb het hier soms best lastig mee. Ik heb 1 mk gehad en vraag mezelf nog regelmatig af waarom? Waarom is dit gebeurd? Noem maar op. En nu wil het dan niet lukken en dat zit mij best dwars.
En wat jij ook beschreef hoe zit het met ivf. Moeilijke kwesties. Heel moeilijk.
Jij bent eigenlijk de eerste wie dit onderwerp aansnijd, hier maar ook in mijn vriendenkring. ik vind het nu ook wel moeilijk om er over te schrijven.

We betreft het invriezen van embryo's en degelijke zou ik niet weten. (gelukkig) zijn we nog niet zover in het medische traject. Maar misschien kan ik wel aan wat info komen voor jullie. Ik werk als verpleegkundige op de gyn/kraam. Ik heb nu nog vakantie dus als het moment er is zal ik het aan iemand vragen. maar misschien weet je eigen gyn het ook wel als je het aan hem vraagt... Tja om nu helemaal naar groningen te gaan. Dat zou ik ook niet van plan zijn. In welk zh ben jij onder behandling? Ik in het Bronovo.

Liefs Ester

Hoi
Ik ben zelf gelovig opgevoed, mijn man niet. Ik ga niet meer naar de kerk of zo, maar mijn geloof is op een bepaalde manier toch wel belangrijk voor me. Geloof wel dat sommige dingen voor je "bepaald" worden, en dus ook het krijgen van een kindje een geschenk is.
Op onze oudste hebben we 3 jaar moeten wachten, en uiteindelijk ook de medische molen ingegaan. Vooraf hadden we al min of meer besloten dat IVF voor ons geen optie was. We wilden heel graag een kindje, maar het vooral op eigen kracht doen.   Uiteindelijk was een hormoonbehandeling voor ons voldoende om zwanger te raken, en kwam er dus geen inseminatie of ivf aan te pas. Durf ook niet te zeggen wat we uiteindelijk hadden besloten als we er wel voor kwamen te staan. Er zijn ook mensen die zeggen dat God de medische wetenschap zover brengt dat het mogelijk is.

Hoop dat je gynaecoloog je antwoord kan geven op je vragen, en wens voor jullie ook het mooie geschenk van een kindje.

groetjes Melanie

Hai Anke,
Ik las even mee op dit forum en las jouw vraag. Ik heb zelf geen ervaring met ivf, maar heb het wel van nabij meegemaakt met een goede vriendin van me. Zij is ook gelovig, en had moeite met de restembryo's. Ik kan je niet precies vertellen wat zij daar uiteindelijk over afgesproken heeft in het zh, maar ik weet nog heel goed dat ze er daar prima over kon praten en dat ze niet het enige stel waren die hier mee worstelden. Het luchtte haar erg op dat dit zo bespreekbaar was. Zij werd geholpen in het VU ziekenhuis in Amsterdam. Ik hoop dat je er wat aan hebt, als ik haar spreek zal ik vragen hoe het nu verder is gegaan met de rest embryo's.
Groetjes Soela

Lieve Anke,
Ik kan je helaas geen tips geven m.b.t. de etische bezwaren van de IVF behandeling en de restemmy's maar waar heb je dan precies bezwaar tegen ?
Ik heb zelf nu bijna 1 volledige poging achter de rug met 6 bevruchte eicellen. Bij de tp na de hormonenbehandeling (1 embryo) hebben wij de overigen laten invriezen.Deze hebben het allemaal overleefd. Ik ben onder behandeling in het LUMC in Leiden en daar is mij gezegd dat ze alleen de allerbesten invriezen. Wij hebben ze per stuk laten invriezen op 2 na, die zaten samen in een zgn. 'rietje'. Dat rietje met 2 embryo's is ook goed ontdooid en de embryo's waren na het ontdooien zelfs alweer aan het delen...
Nu hebben we er nog eentje over en die laten we eind van deze maand terugplaatsen. Alle cryo-tp zijn overigens bij mij in eigen cyclus gedaan dus ZONDER aanvulldende hormonen. Helaas geen enkele tp aangeslagen en waar dat door komt is nog steeds een raadsel, er wordt nl. geen onderzoek naar gedaan. Daarom hebben wij besloten om te kijken of een overstap naar Belgie (Gent) misschien beter is. In Belgie wordt nl. meer en beter onderzoek gedaan.
Maar er zijn dus meer ziekenhuizen die tp in eigen-cyclus doen, o.a. het LUMC dus,   ik weet niet of dat dichter in de buurt is voor je ?
Ik zou je geloofskwestie overigens gewoon uitspreken bij je behandelend gyn. hoor, wie weet hoeveel begrip daarvoor is en in hoeverre ze daar al - veel - ervaring mee hebben !
Je hebt niets te verliezen toch ?

Sterkte !

Liefs, SunshineJo

Lieve meiden,

Heel erg bedankt voor jullie lieve reacties! Ik ga het zeker ook met de gyn bespreken en ook als we evt. naar een ander ziekenhuis worden doorverwezen, maar ik was zomaar eens benieuwd of er hier op het forum meer rondlopen die hiermee worstelen. Waar ik nou precies op tegen ben? Nou, ik zie het zo dat je al vanaf de bevruchting kunt spreken van een nieuw leventje en ik vind dat dat beschermd hoort te worden. En emmy's die niet van topkwaliteit zijn, worden vernietigd....dat vind ik niet goed. Invriezen vind ik heel dubbel...aan de ene kant heb je dan nog kans dat je daarmee nog een kindje kunt krijgen. Maar als je alleen al kijkt naar mijn medische voorgeschiedenis dan is het maar de vraag of je ooit nog toekomt om die terug te laten plaatsen. Stel je nou voor dat ik van de eerste TP zwanger zou raken, en dat gaat goed, we krijgen een kindje en ik word weer ziek.....dan komt het nooit meer zover dat die cryo's ontdooid gaan worden en dan moeten die uiteindelijk ook vernietigd worden. Dat risico wil ik gewoon niet lopen. Ik wil dat het per behandeling gedaan wordt: dus alleen maar 'fabriceren' wat je ook terug kunt plaatsen. Maximaal 2 emmy's dus. Snappen jullie wat ik bedoel?
Ik hoop dat er misschien nog meer meiden zullen reageren....alvast bedankt!

Liefs, Anke

Wij zijn ook een christelijk stel en we hebben de keuze al gemaakt. Het is inderdaad een moeilijke keuze. Er is helaas ook weinig leesmateriaal met betrekking tot dit onderwerp. Het grote probleem is dat je je grenzen ongemerkt gaat verleggen.
Wij hebben bij het begin van de behandeling gekozen voor eventuele cryopreservatie. Ik had heel veel follikels (tegen de 35), 22 eiblaasjes  en daardoor ook veel bevruchte eicellen (12). Omdat we gekozen hadden voor tp van maar 1 emmy, waren we blij dat we voor cryopreservatie hadden gekozen. Er gaan nu tenminste nog 4 emmy's de vriezer in. Anders waren ze namelijk vernietigd. Je kan zelf  niet kiezen hoeveel follikels je lichaam aanmaakt. Waar je wel een keuze in kan maken is hoeveel emmy's je laat bevruchten. Daar kun je tijdens de intake zeker inspraak op hebben. Tijdens onze intake werd namelijk heel specifiek gevraagd naar ethische bezwaren.
Wij hebben de keuze gemaakt om alle mogelijke kansen te benutten. Dit blijft natuurlijk een heel persoonlijke keuze. Je kunt je blijven afvragen of het eigenbelang geen grotere rol speelt als wat Gods beslissing in deze zou zijn. Wanneer je dit alles in gebed opdraagt, mag je erop vertrouwen dat God doet wat goed is voor ons. Hij maakt toch de uiteindelijke keuze met betrekking tot wel/geen zwangerschap.
Momenteel zitten wij in de laatste wachtweek van de eerste IVF. Mochten we komende woensdag positief testen dan zullen de cryo's mogelijke broertjes en/of zusjes worden.  Het blijft allemaal heel vreemd, vooral wanneer je erover nadenkt dat cryo's op hetzelfde moment verwerkt zijn als de teruggeplaatste emmy, ook al zullen ze misschien pas een jaar later teruggeplaatst worden.....
Wij zijn in elk geval erg blij dat, mocht het niet goed gaan, we niet opnieuw met hormoonstimulatie hoeven te beginnen (eerst 4 cryo's op maken).
Mooi om te zien hoeveel stellen een christelijke achtergrond hebben. Ik wil iedereen die met deze vragen zit veel sterkte toe wensen met de uiteindelijke beslissingen. Zorg dat je er zelf voor de volle 100% achter staat en laat je geen beslissingen opdringen. Vraag goed na bij de behandelend arts welke opties er allemaal zijn.
Gr. Kroesie

Hoi Kroesie,

Inderdaad fijn om te horen dat er nog meer christen-meiden hier op het forum zitten. Jullie denken er weer ietsjes ruimer over als wij begrijp ik, dat blijft ook iets tussen jullie zelf en God. Ik heb vandaag gebeld met het Erasmus MC in R'dam en ik kreeg tot mijn grote verrassing een secretaresse aan de lijn die zelf ook christen was en dat ook meteen zei toen ik met mijn vragen kwam. Het blijkt dus wel mogelijk te zijn om het op 'onze manier' te doen, dus met maar 2 mogelijke emmy's. De artsen doen dit liever niet aangezien de kansen dan ook kleiner worden, maar het gaat natuurlijk uiteindelijk om ons zelf. Eind aug. hebben we de eerste afspraak, ik ben benieuwd! Jij nog even succes met je laatste wacht-dagen, ik hoop voor je dat het meteen de eerste keer raak is!

Liefs, Anke

Terug
Bovenaan