Gelovig??

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

ik vroeg me af of er ook dames onder ons zijn die gelovig zijn??
ikzelf dus wel.
ben wel benieuwd...

liefs bri

Hoi Bri,
Ja ik ben ook gelovig (van de gereformeerde kerk)
Niet echt heel zwaar maar ik voel me er heel erg thuis.
Van huis uit was ik hervormd.
Toen de eerste was geboren ben ik overgestapt voor de doop
naar deze kerk. mijn vriend zat daar al.
Voel me erg verbonden...
Vind het leuk om te lezen dat er meerdere zijn vind het namelijk wel belangrijk
geloof en kind wil mijn zoontje ook zoveel mogelijk erover te vertellen.
Ben benieuwd hoe jij erover denk.

Groetjes Renata ronde 6 voor tweede kindje

Hoi,

Wel grappig dat jullie hierover, want het is iets waar ik de laatste tijd wel aan denk. Al is het misschien een beetje vroeg. Het zit namelijk zo: ik ben zelf niet gelovig. Nou ja, geloof wel dat er iets is, maar ben niet verbonden aan een kerk ofzo. Al ben ik wel gedoopt, en heb ik m'n communie gedaan. Dat was meer voor m'n oma geloof ik, we kwamen (en komen) verder nooit in de kerk en doen er ook niets aan. Mijn schoonmoeder is echter wel gelovig. Zij heeft al eens gevraagd of mijn vriend en ik, als we kinderen hebben, ze willen laten dopen. Ik heb daar wel over nagedacht, omdat het voor haar blijkbaar wel belangrijk is. Maar, omdat zowel mijn vriend als ik zelf eigenlijk niets met de kerk hebben, vind ik het eigenlijk een beetje 'schijnheilig' om onze kinderen dan te laten dopen. Ik vraag me af hoe jullie daar over denken. Kunnen jullie de wens van mijn schoonmoeder begrijpen, en mijn reactie daarop? Ben er toch wel benieuwd naar...

xHes

hoi hoi,

wij gaan naar een pinkstergemeente.
Bij ons in de kerk kan je pas gedoopt worden vanaf 12  jaar.
Dit is de leeftijd volgens de bijbel dat je er zelf bewust voor kan kiezen of je je wil laten dopen of niet.
een baby kan die keuze niet maken. zelf vind ik dat ook wel logisch.
Bij ons betekent een doop het begraven van je oude leven en een nieuw leven aangaan met Jezus. je gaat dan ook helemaal onder water.

we hebben dan wel dat als je een baby hebt gekregen dat hij wordt opgedragen.
er wordt dan voor je baby gebeden...dat vind ik ook erg fijn. (vooral de grote babymand met cadeautjes van de gemeenteleden die je dan krijgt)hahaha

ik vind het erg fijn om naar de kerk te gaan en wetende dat er altijd Iemand is op wie je kan terugvallen. Vooral nu we graag een kindje erbij willen....hoop dat we worden gezegend
niet dat ik een erg goeie christen ben hoor....ik doe nog een hoop fout!!

liefs bri

hoi bri,

even vraagje, waar staat in de Bijbel iets over 12jarige met dopen? Ben het niet tegengekomen.

Ik weet niet beter dan dat de Doop in de plaats is gekomen voor de besnijdenis.

En dat dus een baby gedoopt dient te worden, zodat het in het verbond van God valt.

De doop is echter geen vrijgeleide voor een eeuwig leven.

groetjes Hester

Ik weet niet precies waar het staat zal het eens vragen.
maar waar staat het dan in de bijbel dat baby's worden gedoopt....wil dat eigenlijk wel weten dan want dat wist ik niet  
heb t volgens mij nog nooit gelezen.
Jezus werd ook pas later gedoopt en niet als baby.

anyway zoals ik al zei...ik ben geen erg goeie christen die alles weet. moet nog veel leren dus...hahaha

nee dat klopt de doop is geen vrijgeleide voor een eeuwig leven maar het is wel een begin...ik hoop dan ook te groeien...

liefs bri

Als je zin hebt om te kletsen erover, ga dan naar wiseguytyssen@hotmail.com

misschien wat gedachten uitwisselen of zo.

gr. Hester

Ik ben ook gelovig.
Ik ben opgegroeid in een samenopweg gemeente, van huis uit van de gereformeerde kant.
Momenteel ben ik nog wel lid van de kerk maar ik ben niet meer echt kerkelijk actief. Wat niet betekent dat ik er niet mee bezig ben. Integendeel.  Ik vind veel herkenning in de boeken van "Ongewoon gesprek met God" van N.D. Walsch.

In de samen op weg gemeente worden de kinderen over het algemeen als baby gedoopt. Voor zover ik weet is dit  oa. omdat Jezus aangegeven heeft dat ook de kinderen bij hem horen. Wees als de kinderen.
Met de doop erkennen de ouders dat ze het kindje zien als kind van God, ze beloven dat ze het kindje zullen vertellen over het geloof en vragen daarmee eigenlijk ook de kerkgemeenschap om het kindje in hun midden op te nemen.
Op latere leeftijd kan het kind zelf verantwoordelijkheid nemen voor zijn/haar geloof en eventueel belijdenis doen.

Overigens is het feit dat Jezus niet als kind gedoopt werd voor mij geen argument voor de volwassen doop. We hebben het over christelijke kerken. Die zijn ontstaan in navolging van Jezus. Toen hij een baby was, was er nog geen sprake van die  christelijke kerk. Jezus is als baby volgens joods gebruik besneden. Dat doen we in de christelijke kerk over het algemeen ook niet.

Persoonlijk vind ik dat er een mooie boodschap uitgaat van de kinderdoop. Maar ook voor de volwassendoop is wel wat te zeggen. Ik weet niet op welke teksten het één en ander precies gebaseerd wordt maar ik weet wel dat er voor elke visie wel een ondersteunende tekst te vinden is. Dat maakt discussie over dit soort dingen ook zo moeilijk. In de bijbel staan veel  teksten die je op verschillende manieren kunt interpreteren.  In mijn ogen is die discussie ook niet zo belangrijk, voor mezelf is het het belangrijk is dat  ik er zelf over nadenk, dat  ik niet klakkeloos aanneem wat een ander zegt, ook niet een dominee, een voorganger of wie dan ook. Het gaat voor mij  om eigen verantwoordelijkheid en het maken van bewuste keuzes. Ik vind het belangrijk dat mijn geloof ook echt mijn geloof is, dat ik mij bewust ben van hoe ik het leven, God, etc. ervaar  en niet een gedachtenpatroon wat ik zomaar over heb genomen omdat iemand anders het zegt.

Wat de wens van je schoonmoeder betreft... ik kan me voorstellen dat je er rekening mee wilt houden. Ik zou zelf alleen wel heel goed willen weten wat er in  de kerk waar je je kind zou laten dopen precies bedoeld wordt,  zodat je er ook echt persoonlijk achter kan staan.

Maisie

Terug
Bovenaan