gelukkig??

Hoi Stephana,

Wat vreselijk rot voor je. Ik was gestopt met de pil en ook gelijk zwanger. Bij ons was het wel gepland maar hadden niet verwacht dat het zo snel zou zijn. Dat gevoel van twijfel heb ik de eerste drie maanden ook gekend. En niet zozeer voor mijzelf, maar meer van mijn partner. Hij is een paar jaar jonger en was nog eigenlijk niet aan kinderen toe, hij vond het heel eng al die verantwoordlijkheden ineens. En dat zette mij dus aan het twijfelen. Ik ben zelf opgegroeid zonder vader. Mijn moeder was pas 17 toen ze zwanger raakte van mij en mijn vader wilde niks met ons te maken hebben, omdat hij zich ook nog veel te jong voelde en die verantwoordelijkheid niet op zich wilde nemen.
Ik heb mijn vader dus ook nooit gekend. Ik heb daar nooit problemen mee gehad hoor, tot nu. Ik ben nu zelf zwanger en de twijfels  de eerste paar maanden waren gigantisch. Ik was zo bang dat mijn partner mij zou verlaten omdat hij zich nog te jong voelde, hij is 28. Ik werd daardoor zo bang, en ik had zoiets, dit wil ik niet. Ik wil niet dat mijn kindje ook zonder vader zal opgroeien. Gelukkig heb ik er veel over kunnen praten, met name door dit soort sites ben ik van die twijfels verlost. Bij mij kwamen de gelukzalige momenten eigenlijk pas toen mijn buik begon te groeien, en je je kindje voor het eerst gaat voelen. WOW!!!! Dat is zo bijzonder. En dan... Vanaf dat moment besef je je eigenlijk dat er echt een kindje in je buik zit, dat samen van jou en je partner is. Samen de eerste spulletje kopen, samen naar je buik kijken, samen naar de verloskundige en voor het eerst je kindje horen en zien. Wacht maar af, als je dat voor het eerst allemaal mee maakt, dan zijn de twijfels in één klap weg.
En de huilbuien.... Laat ze maar lekker komen en gaan, het hoort er allemaal bij hoor. Al die hormonen, af en toe word je er gek van. Je komt dingen van jezelf tegen die je helemaal niet kent van jezelf. Maar ga vooral niets opkroppen, en als jij wilt huilen, al zitten er mensen bij, dat geeft helemaal niks.
Meid, Heel veel succes en probeer lekker te genieten van alles wat er in jou lichaam gebeurt.

Groetjes,
Debbie
www.babyvanstrien.beebiesite.nl
 
pffff, wat herkenbaar. ik ben 24, lig in scheiding, ben zwanger van mn nieuwe vriend en die heeft voor 90% zeker ook syndroom van marfan. Bij ons is de kleine heel erg welkom maar het was wel een stuk sneller dan ik dacht, we kennen elkaar pas vanaf december. daarbij ben ik ook nog overspannen in de ziektewet terecht gekomen, ondermeer door alles wat mn ex doet.
Het is op die manier niet allemaal even leuk maar ik probeer me er op te richten dat ik niet voor niets zwanger ben. Ben met mn ex 3 jaar bezig geweest voor een kleine, zonder resultaat en nu totaal onverwacht zwanger. Ik weet dus ook dateen kindje je niet zomaar gegeven word en dat daar een "reden" voor is. Ik kreeg steeds te horen dat ik niet straalde als een zwangere........sjezus gek he, ben met heel andere dingen bezig in mn hoofd en voor mij kwam de zwangerschap er echt ff tussen om het zo maar te zeggen. we zijn er wel heel erg gelukkig mee maar het brengt het een en ander met zich mee, ook voor de toekomst. maar onthou vooral dat dit geluk je niet zomaar toevertrouwd en gegeven word en dat je ontdanks alles gelukkig mag zijn en mag genieten van je eigen veranderingen en van je baby die in je groeit. heel veel liefs, vicky
 
Lieve Vicky,
Bedankt voor je reactie, wat een gelijkenis! Hoe gaat het met jou vriend, waarom weet hij het nog niet zeker dat hij marfan heeft? Lopen er nog onderzoeken of zijn de symptomen heel vaag?
Bij mij is het pas heel laat geconstateerd nadat iedere arts die ik heb gezien in de 16 jaar nadat mijn moeder overleed, en trouwens ook haar 3 broers en moeder, mij op het hart drukte dat ik me vooral geen zorgen hoefde te maken. Ik ben namelijk 1,63 m lang, terwijl Marfan patienten over het algemeen erg lang zijn. En ook al heb ik 4 liesbreuken gehad wat toch een duidelijk symptoom is, werd dat gewoon genegeerd. Gelukkig ben ik zelf op onderzoek uitgegaan en mij via de huisarts aangemeld bij de marfan poli in het AMC. Wat een lieve mensen daar!! En gelijk na het eerste onderzoek, een echo van m`n hart, was het al duidelijk. Een verwijde aorta. Godzijdank dat ik bespaart ben gebleven van een boel andere nare symptomen, maar ik heb wel gelijk datgene waaraan je overlijdt als er niets aan word gedaan. Maar ik sta dus gelukkig onder strenge controle en dat geeft een boel hoop  en rust voor de toekomst. Als jij of jullie wat meer willen weten over Marfan kun je het altijd vragen ook via mijn e-mail adres stephaniekoppenol@hotmail.com.
heel veel succes
Stephana

 
hai stephana
       bij mijn vriend is het zo dat er een boel symptomen zijn maar er nog geen definitieve diagnose is gesteld. hij is 20 jaar en heeft vorig jaar een klaplong gehad en heeft regelmatig bloedneuzen. zelf is hij niet zo lang maar er zitten in de familie van vaders en moeders kant ook veel symtomen, die zijn allemaal erg lang, zn broertje heeft het armen langer dan lichaam verhaal en bij zn moeder zijn onder andere stofwisselingsstoornissen en bindweefselaandoeningen aanwezig, ook komen er verder in de familie dingen voor als aneurisma's enzo. Ik heb er dus wel lekker een uitgezocht.... ik ben vorige week naar de gyn geweest en kon een vruchtwaterpunctie krijgen, ik heb ervoor gekozen het niet te doen. ik ben 24 en bij mij in de fam is alles gezond, en het kindje houden we toch wel, misschien dat we er later wel onderzoek naar gaan laten doen maar voorlopig wil ik een beetje genieten van het zwangerzijn....
liefs, vicky
 
Lieve Vicky,
wat vervelend allemaal voor jou en je vriend. En heel goed dat je geen vruchtwaterpunctie hebt gedaan. Voor zover ik weet kun je dat ook helemaal niet achterhalen uit een vruchtwaterpunctie. Nadat ik het hele Marfan onderzoek had doorlopen, en dat betekent hartecho, oogonderzoek en een uitgebreid onderzoek door een erfelijkheidsdeskundige, konden ze het pas definitief vaststellen. Naderhand heb ik nog wel een DNA onderzoek gekregen, maar de uitslag moet ik nog krijgen, dat duurt 1 jaar! Is je vriend wel naar een Marfan poli geweest? Er zijn er meerdere in Nederland, dat kun je nakijken op www.marfan.nl.
En inderdaad, geniet maar lekker van je zwangerschap, en vergeet niet dat Marfanpatienten tegenwoordig een heel goede kans hebben op een normale levensverwachting!!
Heel veel sterkte
Groetjes Stephana
 
Terug
Bovenaan