Gentle sectio, ervaringen?

<p>Hallo!</p><p>Onze stuitbaby zal gehaald worden met een geplande keizersnede. Wel beetje jammer, omdat het me qua band met de baby en sfeer van de bevalling het fijnst leek natuurlijk te bevallen, maar ben er wel oké mee verder. Nu las ik alleen net iets over een 'gentle sectio' en dat spreekt mij wel aan, omdat dat het meest in de buurt komt van een natuurlijke bevalling. Maar.... is er toevallig iemand met ervaring hier die mij kan vertellen hoe zij het ervaren heeft? Ik kan er online niet héél veel over vinden en in ieder geval geen ervaringsverhalen.</p><p>Bedankt alvast!</p>

Ik vond het ook jammer dat ik niet 'normaal' kon bevallen. Achteraf besef ik me nu dat ik mij druk heb gemaakt om niets.
Ik heb mijn keizersnede (gentle sectio) erg mooi gevonden. Het ging niet zoals gepland omdat mijn gezondheid niet mee zat.. maar na 11 minuten had ik een kerngezond kindje op mijn borst. Met papa de check en toen heeft mijn man hem op mijn borst gelegd.. En daar is hij niet meer af gekomen tot op onze kamer.
 Het is bij mij iets anders verlopen omdat het een ongeplande keizersnede was. Als er weer een kindje komt moet ik weer een keizersnede en dit vind ik absoluut niet erg. Het herstel is inderdaad veel zwaarder maar ik vond prachtig. 

Onze dochter lag ook in stuit en is in april geboren dmv een gentle sectio. We kijken hier heel positief op terug. Mijn man mocht er tijdens de operatie bij zijn en kon meekijken. Op het moment dat onze dochter eruit gehaald werd mochten wij mee kijken. Dat was erg bijzonder. Ze werd eerst nagekeken door de kinderarts en mijn man mocht de navelstreng doorknippen en daarna kreeg ik ze op mijn borst en is ze daar ook blijven liggen totdat we terug waren op de afdeling. Het herstel na de sectio heeft zeker wel 6 weken geduurd.

Bedankt voor jullie reacties! Klinkt erg positief!
Ja dat herstel zie ik wel een beetje tegenop, maar het is niet anders.. kan er ook niks aan veranderen en blijkbaar ligt onze zoon zo echt het fijnst. Heb me dus maar neergelegd bij de keizersnede zelf & het bijbehorende herstel.
Nogmaals bedankt! Het komt nu allemaal wel heel dichtbij, wel erg spannend toch.

Ik lees mee met jullie.
Heb je gevraagd aan je gyn hoe dit gaat in het zh waar je gaat bevallen? 
Ik heb dit niet gehad, mijn kindje hebben ze gehaald en ik heb hem zelfs niet kunnen zien.. wanneer ik er iets van zei kreeg ik als opmerking dat na 9 maand de vader ook wel eens mag. 3,5uur heb ik alleen gelegen zonder van iets te weten. Dit was verschrikkelijk!!
Nu willen we een 2e en ben ik eerst opzoek gegaan naar een zh waar ze ook gentle sectio doen.( voor het geval het nog eens een ks is) Ik ben naar de gyn geweest daar en heb nog voor ik zwanger ben al mijn vragen al kunnen stellen aan haar en ze heeft me echt gerustgesteld. 
Het is zo belangrijk dat je bij een gyn zit die naar je luisterd en je de nodige uitleg kan geven en je gerust kan stellen.
Heel veel succes!

[quote quote=10224371]Ik lees mee met jullie. Heb je gevraagd aan je gyn hoe dit gaat in het zh waar je gaat bevallen? Ik heb dit niet gehad, mijn kindje hebben ze gehaald en ik heb hem zelfs niet kunnen zien.. wanneer ik er iets van zei kreeg ik als opmerking dat na 9 maand de vader ook wel eens mag. 3,5uur heb ik alleen gelegen zonder van iets te weten. Dit was verschrikkelijk!! Nu willen we een 2e en ben ik eerst opzoek gegaan naar een zh waar ze ook gentle sectio doen.( voor het geval het nog eens een ks is) Ik ben naar de gyn geweest daar en heb nog voor ik zwanger ben al mijn vragen al kunnen stellen aan haar en ze heeft me echt gerustgesteld. Het is zo belangrijk dat je bij een gyn zit die naar je luisterd en je de nodige uitleg kan geven en je gerust kan stellen. Heel veel succes![/quote]
Jeeeetje echt?! Wat een ontzettend lompe reactie en ook een heel achterhaald beleid. Inmiddels heb ik er iets meer info over gekregen en in het ziekenhuis waar ik ga bevallen doen ze standaard elke sectio gentle. Deze is nu al gepland, alleen als meneer zich eerder dan de datum zou aandienen wordt het even spannend of het gentle kan. Het belangrijkste is dat ze genoeg personeel hebben, legden ze me uit, want er moet dan een extra verpleegkundige zijn die de baby in de gaten kan houden (iedereen is bezig met het hechten van jou). Maar ze proberen dat in ons ziekenhuis dus zelfs als het een ‘spoed’ keizersnede wordt nog te regelen omdat de meerwaarde van het ‘als gezin’ samen zijn direct na de geboorte echt wordt gezien.
Je kunt op internet een overzicht vinden van in welke ziekenhuizen de sectio gentle kan worden gedaan. Ik weet even de site niet meer, maar je vindt het door te googelen. Ik weet niet in welke omgeving je woont? Ik woon in omgeving Amsterdam dus kan je alleen helpen wat betreft ziekenhuizen daar die het aanbieden, maar zag in de lijst wel ziekenhuizen door heel NL :).

Ooh wat fijn dat dit bij jou gentle kan! 
De ks opzich is echt niet het ergste, voormij was het enkel dat alleen achter blijven dat zo moeilijk was.
Zelf ben ik van belgië afkomstig en hier wordt dit nog niet zo gedaan als in nederland. Ik heb de indruk dat ze in Nederland hier veel meer voor open staan. Ik heb lang gezocht naar een ziekenhuis in België waar ze dit ook zo doen en maar 2 gevonden. 1 hiervan is gelukkig redelijk dicht bij en ben nu daar al bij de gyn geweest.
Hopelijk gaat alles goed bij jou en mag hij komen wanneer het gepland staat ? ik wens je heel veel geluk toe.

Terug
Bovenaan